شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » افزایش حاشیه‌نشینی در ارومیه به دلیل گران شدن اجاره بها در روزهای پایانی سال/ اجاره‌هایی که یک شبه چندین برابر می‌شود

این روزهای پایانی سال هر لحظه نرخی متفاوت و بالا برای اجاره بهای مسکن از سوی بنگاه‌ها وصاحبخانه های ارومیه  اعلام می شود . این قیمت‌های نجومی غیر از مشکلات اقتصادی،مشکلات اجتماعی بسیاری را برای مستأجران و خانواده ایشان در پی داشته است.

نرخ‌های بسیار بالای اجاره ماهیانه در بیشتر نقاط شهر ارومیه، این شهر را برای قشر کارگر و روزمزد و ضعیف جامعه غیرقابل سکونت کرده و افراد بسیاری برای سکونت به حاشیه ها پناه برده اند؛ حاشیه هایی که با گذشت سال ها به دلیل گسترش این کلانشهر به سمت خارج، جزئی از آن شده و این افراد را مجددا مجبور به جابه جایی می کند.

با این افزایش سرسام آور و کنترل نشده اجاره بهای مسکن اگر مردم حتی چیزی نخرند و نخورند و نپوشند هم نمی‌توانند از پس  اجاره مسکن خود  برآیند تا جایی که بعضی از افراد مجبور به حاشیه‌نشینی می‌شوند، یا به طور کل محل و سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند که این خود عاملی برای تغییر بافت‌  اجتماعی و شهری  یک منطقه و یا یک شهر است.

در این میان تجربه ها نشان می دهد که با گسترش حاشیه نشینی احتمال بروز آسیب هایی نظیر جرم، فساد، اعتیاد و خشونت در حاشیه شهر بیش تر خواهد شد.

با توجه به افزایش هزینه های زندگی و فقر، مستاجران مجبور به عقب نشینی به نواحی حاشیه ای شهرها شدند؛ به طوری که مستأجران ساکن نواحی بالایی شهر به نواحی میانی و ساکنان نواحی میانی به بخش‌های پایین شهر جا به جا شدند.

بسیاری از مستاجران اظهار می‌کنند وقتی ماهیانه حقوق دریافت می‌کنیم چگونه می‌توانیم در کنار هزینه‌های زندگی خود آن‌هم در این بحران اقتصادی از جمله تأمین مایحتاج و مواد غذایی این اجاره‌های بالا را پرداخت کنیم و ۱۰۰ میلیون تومان هم برای سال آینده پس انداز کنیم تا در کوچه نمانیم؟با این میزان تورم  و درآمد عملا  این کار شدنی نیست و به همین خاطر مجبور هستیم که به حاشیه شهر پناه ببریم.

اجاره‌های بالا، شهر را غیرقابل سکونت کرده است  

حسین محمودی، یکی از شهروندان ارومیه که در بازار قدیمی ارومیه شاگردی یک کفش فروشی را برعهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا،اظهار کرد: چندین سال است به عنوان شاگرد در کفاشی داخل بازار کار می‌کنم و حقوق مشخصی دریافت می‌کنم که برای گذران زندگی صرف می‌شود.

وی، افزود: با توجه به درآمد پایین نمی توانم پس‌اندازی برای خرید خانه داشته باشم و همواره بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان اجاره‌خانه هزینه می‌کنم اما افزایش حقوق ناچیز من با افزایش بی سابقه اجاره‌خانه هماهنگی ندارد.

محمودی ادامه داد: قبلا در حوالی خیابان استاد شهریار ارومیه منزل اجاره کرده بودم اما پس از گرانی اجاره‌بها توسط صاحبخانه مجبور به اجاره خانه‌ای کوچکتر در اسلام آباد و حوالی روستای بادکی شدم تا بتوانم کمی از پس مخارج سنگین زندگی بربیایم.

اجاره‌هایی که یک شبه چندین برابر می‌شود

یونس اسدی شهروند ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سال ۹۶ خانه ای را در منطقه رودکی اجاره کردم که نسبتا منطقه مرفه محسوب می شود، سال اول همان خانه را که به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان اجاره کرده بودم در سال ۹۷ با تمدید و افزایش اجاره شد ۹۰۰ هزار تومان که مبلغ معقولی بود اما در سال دوم ۹۸ و با آغاز شیوع کرونا در اسفندماه که لزوم تمدید قراردادهای اجاره مطرح شد صاحبخانه به یکباره مبلغ ۱ و نیم میلیون تومان را مطرح کرد.

وی، افزود: مجبور به تمدید اجاره شدیم چرا که ستاد کرونا اجازه حمل اثاثیه را نمی داد اما به معنای واقعی کمرمان زیر بار فشار اقتصادی له شد و در اولین فرصت به خانه ای دیگر نقل مکان کردیم تا دیگر یک شبه اجاره چندین برابری تحمیل مان نکنند.

دست دلالان و سودجویان باید از بازار مسکن قطع شود

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  برای کنترل اجاره‌بها و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در کشور باید دستورات ویژه ای صادر شود تا شاید گرهی از مشکلات اقشار کم‌ درآمد باز شود‌.

سید سلمان ذاکر افزود: درخواست نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی رسیدگی به مشکلات مسکن اقشار ضعیف است.

وی ادامه داد: وزیر راه و شهر سازی با عمل به وعده خود در رابطه با ساخت سالانه یک میلیون مسکن باید جلوی هرج و مرج در اجاره‌بها و افزایش قیمت مسکن در کشور را بگیرد.

ذاکر بیان کرد: اگر مسئولان قیمت مصالح ساختمانی را کنترل کرده و نظارت کافی داشته باشند قیمت مسکن و اجاره‌بها نیز کاهش می‌یابد.

.وی خاطرنشان کرد: همچنین‌ مسئولان باید با سودجویان به خصوص دلالان برخورد قاطع داشته باشند چرا که هر موقع پای دلالان در میان بوده افزایش و تورم اقلام و مصالح ساختمانی نیز به دنبال آن اتفاق افتاده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -