شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » رکود در تاکسی‌های اینترنتی ارومیه؛ رانندگان اسنپ و تپسی از افزایش مالیات ناراضی هستند

به گزارش ارومیه کلوب به نقل از تسنیم در سالیان اخیر مدیران و مسئولان شهری ارومیه با ایجاد زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات به دنبال هوشمند کردن این شهر شدند.

در ارومیه با توجه به اینکه قسمت اعظمی از خدمات شهرداری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، هم اینک جزو پنج شهر هوشمند کشور به شمار رفته و پیش‌بینی شده که تا سال ۱۴۰۴ به عنوان شهری تمام هوشمند معرفی شود.

تا سال گذشته نیمی از خدمات شهرداری ارومیه به صورت الکترونیکی انجام شده و در سال گذشته نیز نشستی با حضور مدیران فناوری اطلاعات کلانشهرهای کشور به میزبانی شهرداری این شهر برگزار شد تا روند هوشمندسازی شهر ارومیه شتاب گرفته و مدیران فناوری اطلاعات کلان‌شهرها به انتقال تجربیات به یکدیگر بپردازند.

یکی از مصادیق تبدیل شهرها به شهر هوشمند، الکترونیکی شدن تاکسی‌ها است، هم اکنون تاکسی‌های اسنپ و تپسی در شهر ارومیه فعال هستند و مسافر با انتخاب مبدا و مقصد به صورت الکترونیکی بر روی گوشی هوشمند خود، در جلوی منزل خود سوار این تاکسی‌ها شده و با هزینه‌ای تقریبا نصف قیمت نسبت به تاکسی‌های آژانس، در شهر جا به جا می‌شود.

با وجود اینکه تاکسی‌های الکترونیکی برای مسافران به صرفه بوده و با هزینه کمتری به مسافرت می‌پردارند و حتی هر چند وقت یک بار بر حسب تعداد استفاده‌ای که از تاکسی می‌کنند، کد تخفیف دریافت کرده و کمک‌ حالی برایشان است اما رانندگان این تاکسی‌ها در ماه‌های گذشته از وضعیت به وجود آمده گلایه‌مند بوده و بسیاری از آنها با توجه به اینکه فعالیت در تاکسی‌های الکترونیکی را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه ندانستند، از کار خود کناره‌گیری کرده‌اند.

«کاوه» یکی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ارومیه است، وی که سابقه نزدیک دو ساله در این حرفه را دارد می‌گوید: از بهمن سال ۹۷ و اوایل راه‌اندازی این اینترنت‌ها که مشغول به کار هستم درآمد و شرایط این کار عالی و راضی‌کننده بود اما هم اکنون رضایت چندانی از این کار ندارم.

عوارض راه و شهرداری به صرفه نیست

وی افزود: اخیرا عوارض راه و نیز عوارض شهرداری و مالیات‌هایی که از رانندگان کسر می‌شود، دیگر به صرفه نیست، برای مثال در هر سرویس بین یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان از رانندگان کسر می‌کنند و در نتیجه برای چیزی برای راننده باقی نمی‌ماند.

«یاسین» راننده دیگری است که می‌گوید: من از سال گذشته در تاکسی اینترنتی مشغول به کار هستم، در گذشته شرایط بهتر بود برای مثال در اوایل سال گذشته امکانات بیشتری در اختیار رانندگان قرار گذاشته می‌شد اما هم اکنون خبری از آن نیست چون در گذشته تایر یارانه‌ای به رانندگان تعلق می‌گرفت در حالی که هم اینک اینچنین نیست.

«پوریا» جوان تحصیل‌کرده‌ای که برای فرار از بیکاری به رانندگی تاکسی روی آورده نیز می‌گوید: هم اکنون مالیات تاکسی‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که همکاران من پس از اینکه راننده در داخل خودرو نشست، از وی می‌خواهند که گزینه لغو سفر را بزند تا به هر جایی که علاقه‌مند هستند جا به جا شوند و این کار نیز به خاطر فرار مالیاتی انجام می‌شود.

سهمیه بنزین به موقوع پرداخت نمی‌شود

«عبدالله» مردم میانسال ۶۱ ساله‌ای است که پس از بازنشستگی به فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی در ارومیه روی آورده است، وی با اشاره به مشکلات این حرفه اظهار داشت: متاسفانه سهمیه بنزین به موقوع پرداخت نمی‌شود و مثل گذشته که هر هفته تعلق می‌گرفت هر دو ماه یک بار تعلق گرفته و از ۵۰۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

«سجاد زمانی» راننده تاکسی اینترنتی دیگری است که از کاهش کرایه‌ها گلایه‌مند شده و افزود: هم اکنون مسیرها طولانی و کرایه‌ها کاهش یافته و مسیرهای طولانی نیز نیاز به بنزین و کرایه بیشتر است در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و رانندگان را به فشار انداخته است.

«سیامک موسوی» راننده دیگری است که به پاداش اسنپ اشاره می‌کند و می‌گوید: برای هر ۱۲ سفر ۴۰ هزار و برای هر ۲۴ سفر، ۱۱۰ تومان در بازه زمانی سه روز پاداشی پیش‌بینی می‌شود و این در حالی است که پرداخت این پاداش‌ها بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد که آن هم باید با پیگیری خود رانندگان باشد و با پشتیبان تماس بگیرد تا بررسی کنند.

طرح گازسوز کردن تاکسی‌ها به همه تعلق نگرفت

«ثامن نوعی» نیز که از هشت ماه گذشته در تاکسی اینترنتی در ارومیه فعالیت است با اشاره به اینکه تعداد تاکسی‌های اینترنتی با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده، کاهش یافته است تصریح کرد: برای مثال قرار بود که طرح رایگان گازسوز کردن تاکسی‌های اینترنتی انجام شود تا با توجه به ارزان‌تر شدن سوخت گاز، برای راننده صرفه اقتصادی داشته باشد اما متاسفانه این طرح شامل همه نشده و براساس میزان سابقه و تعداد سفرها تعلق می‌گیرد.

«رشید یاری» که سابقه ۲۱ ماه رانندگی و فعالیت در تاکسی اینترنتی را دارد می‌گوید: من کارمند یکی از ادارات هستم اما در اوقات فراغت خود به مسافرکشی روی آورده‌ام تا بتوانم خرج خانواده را درآورم.

فعالیت در تاکسی اینترنتی از لحاظ اقتصادی درآمد چندانی ندارد

وی افزود: در گذشته و اوایل کار درآمدمان راضی‌کننده بود اما هم اکنون کار و فعالیت در تاکسی اینترنتی از لحاظ اقتصادی درآمد چندانی ندارد و خرج و مخارجش بیشتر است برای مثال هر روز برای ۲۰ لیتر بنزین ۶۰ هزار تومان هزینه می‌کنم و با اینکه گاهی روزانه در خوشبینانه‌ترین شرایط ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارم، اما اگر هزینه بنزین را از این مبلغ کم کنم، رقم ۱۴۰ هزار تومان باقی می‌ماند که این رقم هزینه یک عدد پوشک فرزند شیرخوار من است.

این راننده بیان کرد: در واقع باید یک شبانه روز کار کنیم که بتوانیم فقط یک پوشک برای فرزند خود خریداری کنیم بنابراین باید کرایه تاکسی‌ها با توجه به این همه گرانی و تورم، افزایش یافته و مالیات ها نیز کاهش یابد و به واقع فکری اساسی برای رانندگان شود

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -