شما اینجا هستید
اخبار مهم » مشخصه قراردادهای اجاره مورد تایید برای دریافت وام ودیعه مسکن / چه افرادی ضامن نیاز ندارند؟

رشد قابل توجه قیمت مسکن در دو سال گذشته، باعث افزایش تصاعدی نرخ اجاره بهای مسکن نیز شده است. این در حالی است که به واسطه ۲ عامل اثرگذار بر اقتصاد یعنی تحریم و شیوع بیماری کرونا، روند رشد اقتصاد نزولی شده و اقتصاد خانوار تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

بر این اساس افزایش اجاره بها که مرداد امسال در مناطق شهری کشور بیش از ۴۱ درصد افزایش یافته است، رشدی بیشتر از درآمدهای خانوار داشته و بسیاری از مستاجران با معضل جابه‌جایی خانه مسکونی مواجه شده‌اند.

ستاد مقابله با کرونا که سال گذشته برای کمک به خانوارهای اجاره نشین دستور اعطای وام ودیعه مسکن از محل اعتبارات کرونایی را صادر کرده بود؛ امسال نیز این دستور را با افزایش نرخ اجاره بها تمدید کرد. به طوری که وام ودیعه ۵۰ میلیون تومانی در شهر تهران به ۷۰ میلیون تومان، وام ودیعه ۳۰ میلیون تومانی کلان شهرها به ۴۰ میلیون تومان و وام ودیعه ۱۵ میلیون تومانی سایر شهرها به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

قراردادهای مورد پذیرش برای وام ودیعه مسکن

ارائه قرارداد اجاره از ملزومات دریافت وام ودیعه مسکن است اما همه قراردادهای اجاره در سامانه قابل تایید نیست.

قراردادهای اجاره‌ای که برای دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ در سامانه بارگذاری می‌شود حتما لازم است مربوط به ۶ ماه نخست امسال باشد.

در این سامانه همچنین قراردادهای دستی که بین مالک و مستاجر تنظیم شده مورد پذیرش نخواهد بود و باید قراردادها در سامانه املاک کشور ثبت شده و دارای کد رهگیری باشد.

یکی دیگر از مشخصه‌های قراردادهای اجاره میزان ودیعه توافق شده در قرارداد است. هرچند بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا میزان وام در تهران، کلان شهرها و سایر شهرها اعلام شده است اما در صورتی که مبلغ ودیعه توافق شده در قرارداد کمتر از مبلغ در نظر گرفته شده در شهر مورد اشاره باشد؛ می‌تواند در میزان دریافتی وام ودیعه مسکن اثرگذار باشد.

از دیگر ملزومات قرارداد آن است که امضاکننده قرارداد سرپرست خانوار بوده و متاهل باشد. بنابراین افراد مجرد و غیرسرپرست خانوار مشمول نخواهند بود و اگر قرارداد اجاره به نام این افراد باشد؛ از سیستم حذف خواهند شد.

مهلت ثبت نام و بارگذاری مدارک در سامانه نیز تا پایان شهریور ماه خواهد بود و افرادی که پس از این تاریخ اقدام به ثبت نام کنند؛ نامشان در لیست دریافت‌کنندگان وام ودیعه قرار نخواهد گرفت.

به جز قرارداد اجاره، شناسنامه، کارت ملی و گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا نیز لازم است. افراد می‌توانند برای گواهی سابقه سکونت، جواز کسب، گواهی تولد متقاضی در شهر مزبور، گواهی تحصیل فرزندان و گواهی اشتغال در مراکز دولتی و خصوصی را ارائه دهند.

داشتن ضامن برای چه افرادی الزامی نیست؟

وام ودیعه مسکن از طریق بانک‌های عامل اعلام شده از سوی بانک مرکزی به جز بانک مسکن اعطا خواهد شد. برای دریافت این تسهیلات که با سودی ۱۲ درصدی به دریافت‌کنندگان اعطا می‌شود؛ لازم است متقاضیان دو ضامن با کسر حقوق داشته باشند.

البته شرایط بانک‌ها برای اخذ تضامین کمی متفاوت است به طوری که برخی از بانک‌ها به جای دو ضامن با گواهی کسر از حقوق یک ضامن دارای گواهی کسر از حقوق و یک ضامن با جواز کسب می‌پذیرند.

به طور مثال بانک ملی و بانک پارسیان با شرایط سهل تری در خصوص تضامین عمل کرده و ضامن دارای جواز کسب نیز مورد پذیرش قرار می‌دهند.

برخی بانک‌ها نیز در صورت داشتن دو ضامن دارای گواهی کسر از حقوق و با حقوق مکفی، دیگر از متقاضی سفته دریافت نمی‌کنند.

همچنین متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن در صورتی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و یا بهزیستی باشند؛ الزامی به داشتن ضامن ندارند و می‌توانند بدون ضامن نسبت به دریافت وام اقدام کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -