شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » واکاوی علت کاهش درآمد شهرداری ارومیه/ وقتی چگونگی اجرای طرح تفصیلی اصلاح نمی شود

طرح تفصیلی جدید شهر ارومیه که در سال ۱۳۹۹ تنظیم شده، بارها موجب انتقاد شدید اعضای شورای شهر قرار گرفته است و آن‌ا در اظهاراتشان خواستار تسهیل و رفع موانع موجود در این طرح شده‌اند.

در همین راستا، سخنگوی شورای شهر ارومیه، طی چند روز گذشته اعلام کرده بود که یک مورد سرمایه‌گذاری عظیم در شهر ارومیه به دلیل مغایرت با طرح تفصیلی، با مخالفت شهرداری مواجه شده و برای رفع این مشکل باید با همفکری، تبادل نظر و مصالحه،  مراحل اجرا  و سرمایه‌گذاری برای شهر مهیا  شود.

بحث طرح تفصیلی و اجرایی شدن آن، عملا در حال چرخش میان شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی است که هیچ‌گونه نتیجه مشخصی تاکنون حاصل نشده است.

در این خصوص، شهردار ارومیه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کلیات تنظیم طرح تفصیلی، اظهار داشت: با توجه به اینکه مطابق ردیف الف بند ۲ ماده ۳ قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن که تهیه طرح جامع برای هر یک از شهرها با توجه به ضوابط و استانداردهای مصوب و تعیین ضوابط و استانداردها برای تهیه نقشه‌های هادی واعلام آن به وزارت کشور را از وظایف وزارت مسکن و شهرسازی تعیین کرده، از طرفی مطابق بند ۳ ماده ۴ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، جلب نظر انجمن شهر ـ شورای اسلامی شهر ـ و شهرداری مربوطه در حین تهیه طرح‌های تفصیلی نیز جزو وظایف وزارت راه و شهرسازی عنوان شده است. علاوه بر این بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ها در هر استان به وسیله کمیسیون مقرر در ماده ۵ قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام می‌شود.

حسین مهدی‌زاده افزود: از سوی دیگر وفق ماده ۳ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب ۱۳۷۸/۱۰/۱۲ مراجع مسؤول بررسی و تصویب طرح‌ها، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، دبیرخانه و کمیته فنی شورایعالی شهرسازی و معماری بوده . بنابراین تهیه، بررسی و تصویب طرح جامع و تفصیلی یا تغییرات آن در حدود اختیارات و وظایف وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و حتی در تبصره ۳ همین آیین نامه آمده که در بررسی طرح‌های جامع شهری از شهردار مربوطه نیز برای شرکت در جلسه شورای عالی در معیت استاندار یا معاون عمرانی وی و همچنین از نماینده شورای شهر مربوطه حسب درخواست یا ضرورت دعوت به عمل خواهد آمد تا در جلسه شرکت کنند. در صورت عدم امکان شرکت شهردار، معرفی نماینده، مجاز نخواهد بود.

وی عنوان کرد: با این وصف، اقداماتی که تاکنون در مورد طرح جامع و تفصیلی انجام شده و یا برای تغییرات آن باید انجام شود، در حیطه وظایف و حدود اختیارات وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

شهردار ارومیه، ابراز داشت: اعلام نظر در مورد زمان انجام یا اجرای تغییرات موضوعی است که به مراجع مسئولی که در قانون برای تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی پیش بینی شده بستگی دارد. مغایرت‌های طرح تفصیلی با هماهنگی و همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری ارومیه استخراج شده و به شورای‌عالی شهرسازی و معماری و معاونت عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی جهت طرح در کمیسیون ماده ۵ شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام شده و در حال پیگیری تغییرات طرح تفصیلی از مبادی و مراجع ذیربط هستیم.

وی تصریح کرد: با انفکاف شهرک گلمان از شهر ارومیه، مقرر شده بود که بلافاصله در سال ۹۸ مطالعه طرح جامع جدید شروع شود که بعد از گذشت ۲ سال، به تازگی مشاور طرح مشخص و اقدامات اولیه مطالعه شروع شده و شهرداری برای تسریع و دقت در روند مطالعه آماده هرگونه همکاری با مشاور و دستگاه‌های مربوطه است.

طرح تفصیلی یکی از اساسی‌ترین عوامل کاهش درآمد شهرداری ارومیه

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه هم در این خصوص، گفت: تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی بر عهده راه و شهرسازی است و از شهرداری افرادی به عنوان مشارکت کننده حاضر می‌شوند اما در اصل این اقدامات توسط مشاور انجام می‌شود که راه و شهرسازی معلوم کرده است.

حجت الاسلام محمد خلیل‌پور افزود: طرح جامع یک طرح کلی است و طرح تفصیلی مربوط به جزئیات طرح جامع است که اکنون طرح جامع و طرح تفصیلی هر ۲ بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده و نیاز به اصلاح دارد اما تاکنون اقدامی انجام نگرفته است

وی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین نقص‌های موجود در طرح تفصیلی، کاهش سطح اشغال و تراکم است. آخرین نقشه طرح  تفصیلی در سال ۹۹ از طرف اداره کل راه و شهرسازی ابلاغ شده و اکنون باتوجه به مشکلات موجود و کاهش درآمد شهرداری به صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ بررسی می‌شود اما برای اصلاح آن باید اقدام کنند.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه، گفت: در گذشته جلسات کمیسیون ماده ۵ بصورت منظم نبود اما در حال حاضر به‌خاطر تسهیل در ادامه روند با تقاضای شورا و شهرداری و نگاه مثبت مقام عالی استان، جلسات ماده ۵ به صورت مرتب در روزهای شنبه و در محل استانداری تشکیل می‌شود.

حال با وجود تاکید شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه بر لزوم تصویب و اجرایی شدن طرح تفصیلی شهر به منظور افزایش درآمد و نیز تعیین تکلیف طرح موصوف، باید دید که اداره کل راه و شهرسازی و البته استانداری آذربایجان‌غربی زمان بررسی و تصویب این طرح را تا چه زمانی طول خواهند داد؟!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -