شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » واکسیناسیون دانش‌آموزان؛ از ثبت نام تا تزریق/ آموزش مجازی از کی آغاز می‌شود؟!

دو قطبی موافقت و مخالفت با بازگشایی مدارس قصه پر چالش این روز‌هایی بوده که چند قدم تا شروع مهر ١۴٠٠ بیشتر نمانده است، چالشی که دانش‌آموزان را در میان آموزش مجازی و حضوری بلاتکلیف نگه داشته است و واکسیناسیون یکی از آن عوامل گره گشایی محسوب می‌شود که اندکی خیال خانواده‌ها را برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه آسوده می‌کند و همچنان اندر خم عوامل متعددی است.

البته که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت شب گذشته اعلام کرد که واکسینه شدن دانش آموزان ١٢ تا ١٨ سال در دستور کار قرار گرفته است و سامانه هم برای این منظور باز شد، این در حالی اتفاق افتاد که قبل‌تر محدوده زمانی آغاز واکسینه کردن دانش‌آموزان اواسط مهرماه عنوان شده بود.

اما و اگر‌های ثبت نام در سامانه سلامت

براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، واکسیناسیون دانش آموزان با ثبت نام دانش آموزان کنکوری که پیشتر قول واکسینه کردن آن‌ها داده شده بود، آغاز شد.

به این ترتیب سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا، برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین اول مهر ۱۳۸۲ تا اول مهر ۱۳۸۳) باز شد.

حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق سامانه سلامت بوده و واکسیناسیون دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در روز‌های آینده و پس از باز شدن سامانه نوبت‌دهی برای این گروه سنی خواهد بود.

این اطلاع رسانی موجب شد تا اولویت بندی واکسیناسیون دانش‌آموزان مشخص شد، ضمن آنکه محمد محسن‌بیگی مدیرکل دفتر سلامت اعلام کرد که واکسینه کردن با اولویت دانش آموزان بزرگتر و مدارس استثنائی انجام خواهد شد.

اخیرا هم سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی به این موضوع اذعان داشت که برای واکسیناسیون دانش آموزان مدارس با نیاز‌های ویژه، اسامی در حال آماده شدن است

کسن‌های اعلام شده برای واکسیناسیون مورد تایید است؟!

بعد از آنکه زمزمه واکسیناسیون دانش‌آموزان مطرح شد، گزینه‌های در نظر گرفته شده واکسن سینوفارم و سوبرنا بود که به دفعات مورد توجه قرار گرفت و بعد از عملیاتی شدن موضوع واکسیناسیون، حیدر محمدی معاون سازمان غذا و دارو بار دیگر واکسن در نظر گرفته شده برای واکسینه کردن دانش آموزان را همین دو نوع واکسن اعلام کرد.

البته در مورد تاییدیه‌های این واکسن‌ها از سوی نهاد‌های تعیین کننده شک و شبهه وجود دارد، هرچند که تا مجوز کمیته واکسیناسیون نباشد، این فرایند انجام نمی‌شود.

او معتقد است در مطالعات مربوط به واکسن کرونا افراد زیر ۱۸ سال قرار ندارند و معمولا از ۱۸ سال تا ۵۰ یا ۵۵ سال را مورد مطالعه قرار می‌دهند. حال برای واکسیناسیون کودکان علیه کرونا، نیاز است که این گروه سنی هم مورد مطالعه قرار گیرند.

با وجود این شرایط آموزش و پرورش واکسینه شدن دانش آموزان را بدون اجبار و صرفا توصیه‌ای اعلام کرده است.

واکسیناسیون دانش‌آموزان؛ از ثبت نام تا تزریق/ آموزش مجازی از کی آغاز می‌شود؟!

واکسیناسیون و بازگشت به میز و نیمکت‌های خالی مدارس

شروع واکسیناسیون دانش‌آموزان زودتر از موعد اعلام شده در مراحل عملیاتی قرار گرفته است و یکی از اصلی‌ترین پیش شرط‌ها برای شروع آموزش حضوری هم انجام همین کار بود، به این ترتیب به نظر می‌رسد تا مدارس یک گام دیگر به میزبانی دانش آموزان نزدیک‌تر شوند؛ البته که شیوع بالای کرونا همچنان در کمین است.

بر این اساس آموزش و پرورشی‌ها و حتی وزارت بهداشت واکسینه کردن را عاملی موثر و تسهیل کننده در شروع آموزش حضوری می‌دانند، اما تنها مسیر عنوان نشده است و مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش تاکید داشت که در شهر‌های بزرگ و پر تراکم با وجود واکسیناسیون هنوز بازگشایی در مهر مجاز نیست.

بر این اساس همچنان مدارس شهرهای بزرگ خالی از دانش آموزان خواهند بود و شهرهای کوچک و کم تراکم می‌توانند در مهر هم آموزش حضوری داشته باشند، الگوریتم دانش آموزان در مدارس به آبان موکول می‌شود و انتظار می‌رود بعداز دو سال تحصیلی مجازی، امسال باردیگر آموزش و پرورش دانش آموزان به روال سابق خود باز گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -