شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » دسترسی به سرعت مطلوب اینترنت در دهات ارومیه به سبک هخامنشی/ مردم پشت کوه ها دنبال نت می گردند!

به گزارش ارومیه کلوب، در روستاهای قشلاق طرزیلو،چره، اسکندراباد، نیچلان، روند های سفلی ،علیا ، دربند، شش مال،زنگ آباد بخش انزلی جنوبی ارومیه،کانسپی محال صومای جنوبی،منطقه شمال کشتیبان، قشلاق میرزاعلی، حصار، قشلاق شهید محمد قلی، دیزج نگاله، امامزاده، میاوق، گلمانخانه، کوتالان انهر ، خرابه، سنجی، نازلو ، کانی قیزان، بردوک  در صومای برادوست، تالین بخش سیلوانا وبسیاری از روستاها دانش آموزان برای استفاده از اینترنت و موبایل به اجبار باید در نقاط مرتفع روستا همچون پشت بام‌ها قرار گیرند تا بتوانند از سرعت مطلوب اینترنت بهره‌مند شوند.

مشابه وضعیت دانش‌‌آموزان این روستاها کم نیست و در هفته‌های اخیر تصاویر بسیاری از دانش‌آموزان روستایی در فضای مجازی منتشر شد که به دلیل آنتن‌دهی نامناسب اینترنت به حاشیه جاده یا بالای تپه رفته بودند تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند.

بسیاری از اهالی این روستاها دانش‌آموز و دانشجو هستند و در این روزهای کرونایی نیاز وافر به اینترنت و فضای مجازی دارند اما نبود اینترنت در عصر ارتباطات همواره رنج و سختی روستانشینان را موجب شده و آن‌ها را کلافه کرده است.

گزارش های میدانی و دریافتی نتایج غم‌انگیزی را از واکنش روستاییان به این موضوع نشان داده است؛گویا سرعت اینترنت پاسخگوی آموزش مجازی نیست آن‌طور که کامران عیسی بگلو یکی از معلمان روستای دربند می گوید: برخی معلمان در خانه وای فای ندارند بنابراین از اینترنت گوشی استفاده می‌کنند که با توجه به میزان آموزش‌ها و ارسال پاورپوینت و فیلم، حجم بالایی مصرف می‌کند بنابراین هزینه‌ها بالا می‌رود از سوی دیگر با موضوع قطع و وصل و کندی اینترنت مواجه هستیم.

وی می افزاید:متأسفانه سرعت برای انتقال فایل‌ها  بسیار پایین است و معمولا آخر شب سرعت بهتر است که فیلم‌ها و متون را آن موقع ارسال می‌کنم یا اینکه حجم را کاهش می‌دهم که این بر روی کیفیت فیلم تأثیر منفی می‌گذارد همچنین بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی تفاوت سرعت ارسال وجود دارد، سرعت ارسال فیلم در پیام رسان‌های داخلی بسیار پایین است و گاهی چند ساعت زمان می‌برد.

نسیم نژاد احمد از دیگر دبیرانی است که  که از اختلال اینترنت و مشکلات پیش روی دانش‌آموزان روستایش سخن می‌گوید.

او تصریح می کند:آنتن‌دهی نامناسب اینترنت باعث شده است تا دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت ناچار باشند به اطراف روستا بروند و از آنجا تکالیف را برای معلمشان ارسال کنند؛ تنها نقطه‌ای که اینترنت در دسترس است.

یکی از دانشجویان روستای حصار ارومیه با بیان اینکه آنتن دهی ضعیف و سرعت کند اینترنت از سال‌های گذشته در این منطقه وجود داشته و مشکل جدیدی نیستمی گوید: آنتن دهی و اینترنت در کوچه و منزل ما بسیار ضعیف است و همیشه در برقراری تماس  با تلفن همراه دچار مشکل هستیم.

وی می افزاید: سرعت اینترنت در کند ترین حالت قرار دارد، به طوریکه برای دانلود و آپلود فایل‌های درسی با مشکل جدی مواجه‌ایم.

برای اطلاع از جزئیات ضعف آنتن‌دهی و  مشکل آموزش‌های مجازی سراغ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی رفتیم.

قاسم جلیلی نژاد در تشریح چرایی این اختلالات گفت:ظرفیت پهنای باند استان در این شرایط کرونایی  که همه آموزشات مدارس و دانشگاه ها، جلسات و ویدئو کنفرانس ها و دورکاری کارمندان و امورات از این دست به صورت مجازی بوده بسیار مناسب عمل کرده و  حتی نصف پهنای باند بلا استفاده مانده است.

وی افزود:این اختلال ها گاه به منظور عملیات بهبود شبکه ، گاه ضعیف بودن انتن دهی در برخی مناطق علی الخصوص مناطق روستایی رخ می دهد که با وجود تکلیف وزارت ارتباطات در پایان برنامه ششم توسعه مبتنی بر پوشش ۸۰ درصدی روستاهای بالای بیست خانوار در پایان برنامه تلاش می کنیم تمامی روستاهای مذکور به اینترنت پر سرعت متصل شوند.
جلیلی نژاد بیان کرد: زیر ساخت لازم برای بهره مند شدن از اینترنت پرسرعت در این مناطق فراهم است در این راستا بحث آگاهی و نحوه استفاده مناسب روستاییان و ساکنین مناطق باید ارتقا یابد و با جستجو در شبکه‌های اپراتوری می‌توانند از طریق اپراتور مورد استفاده خدمات اینترنتی به طور ۴Gو یا ۳G اینترنت پرسرعت بهرمند شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌غربی اذعان کرد: عدم آگاهی و آشنایی با سیستم ارتباطی علت اصلی مشترکین برای دریافت اینترنت به صورت  ۴G است که به راحتی با جستجو در تنظیمات گوشی و سیستم خود می‌توانند از خدمات اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

وی تصریح کرد : در آذربایجان‌غربی یک هزار و ۹۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند و در برخی مناطق روستایی برای استفاده از این اینترنت باید اقدام به تهیه مودم کنند.

وی اضافه کرد: مشترکان حوزه ارتباطات می‌توانند شکایات خود را در خصوص اینترنت و سرعت و مصرف بسته‌های شرکت طرف قرارداد در سامانه https://195.cra.ir ثبت کنند.
گزارش از راضیه محمودپور

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -