شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » ۳۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی باقی مانده است

اکبر کرامتی امروز در جمع خبرنگاران با گرامی‌داشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: افتتاح پروژه‌های عمرانی، اقتصادی و تولیدی در مناطق روستایی و عشایری استان و رونمایی از طرح‌های تحقیقاتی کشاورزی، اعزام تیم‌های سیار دامپزشکی و واکسیناسیون دامی به مناطق روستایی و عشایری از جمله برنامه‌های مصوب برای اجرا در سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت:در دهه فجر امسال ۱۰۰ پروژه کشاورزی با ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار و با اشتغال‌زایی ۶۰۱ نفر در آذربایجان‌غربی افتتاح می‌شود.

وی در ادامه از وجود ۳۸ گروه بازرسی برای کنترل بازار خبر داد افزود: قرارگاه تامین امنیت غذایی نیز به صورت مستمر در حال رصد و کنترل تولیدات محصولات کشاورزی است.

کرامتی با اشاره به اینکه در یک ماه آینده تمامی نانوایی‌ها بازرسی و نسبت به وضعیت مجوز و شیوه پخت و توزیع نان و مسائل بهداشتی و سلامت غذایی اقدام می‌شود بیان کرد: سیاست اصلی این سازمان، تولید و عرضه نان صنعتی برای کنترل بهداشت و سلامت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون مجوز فعالیت چهار هزار و ۷۳۸ نانوایی در سطح استان صادر شده و تعداد مجوزها بیش از نیاز و جمعیت استان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموع سیب تولیدی استان یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن بوده است اظهار داشت: در این راستا ۳۵۰ هزار تن آن صنعتی و ۴۲ هزار تن آن توسط تعاون روستایی خرید شده و ١� � هزار تن نیز مخصوص تازه‌خوری و ۸۰۰ هزار تن نیز به سردخانه انتقال یافته است.

کرامتی بیان کرد: هم اکنون ۳۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها موجود است که ۲۵۰ هزار تن قابلیت صادراتی دارد و بقیه هم مصرفی است
و در ۹ ماهه اول امسال نیز بیش از ۱۹۵ هزار تن سیب صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

وی افزود:برای کاهش مشکلات بازار سیب دنبال عرضه مستقیم کالا در سطح کشور و توسعه صادرات هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در ادامه از امکان خرید اینترتی مرغ و محصولات سوپر مارکتی به صورت آنلاین در استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مرغ و تخم مرغ جزو مهم‌ترین مواد غذایی مصرفی خانوارها محسوب می‌شوند، راه‌اندازی سایت بازرگام در واقع برای کمک به ایجاد ثبات در قیمت این محصولات انجام گرفته است.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه از مجموع بهای چغندر قند خریداری شده از کشاورزان استان که دو هزار و ۶۷ میلیارد تومان بوده ‌است، یک هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان آن معادل ۹۵ درصد به حساب چغندرکاران استان واریز شده است افزود: مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت می‌شود.

کرامتی بیان کرد: متوسط عیار چغندر قند خریداری شده استان ۱۶٫۹۱ بوده و  متوسط افت ۲٫۹۶ درصد بوده است و از سوی دیگر امسال سطح زیر کشت نهایی چغندر قند در استان ۳۴ هزار هکتار بوده و سطح زیر کشت چغندر قندر در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۴ هزار و ۴۲۲ هکتار به صورت قرارداد بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص آبیاری مزارع چغندر قند در استان با بیان اینکه ۱۹ هزار هکتار از مزارع به سیستم ابیاری نوین مجهز است، اظهار داشت: ۵۳ درصد از مزارع سطح زیر کشت چغندر قند به صورت آبیاری بارانی، سه درصد به صورت تیپ و ۴۴  درصد از سطوح نیز به صورت نشتی انجام شده است.

وی تعداد کارخانه‌های چغندر قند استان را پنج کارخانه در شهرستان‌های ارومیه، نقده، خوی، میاندوآب و پیرانشهر با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن برشمرد و گفت: امسال بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند در شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، نقده و میاندوآب بوده است/تسنیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -