شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » انتقال صنوف مزاحم از محدوده شهری ارومیه؛ وعده‌ای که محقق نشد/ طاهری پور : انتقال ضایعات فروشان در گرو واگذاری زمین از سوی راه و شهرسازی است

انتقال صنوف مزاحم و ضایعات فروشان از مناطق مرکزی شهر ارومیه یکی از مطالبات شهروندان است که تاکنون با وعده‌های مسئولان  تحقق نیافته است.

مشاغل مزاحم از مواردی هستند که با تولید آلودگی صوتی،سد معبر و دیگر مزاحمت‌ها باعث ایجاد رنجش در بین شهروندان می شوند و جابجایی این مشاغل و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است.

در ارومیه نیز مشاغل مزاحم به مشکل تبدیل شده و مسئولان استانی و شهری برای رفع این مشکل و انتقال این مشاغل از جمله آهن فروشان و محل‌های جمع آوری ضایعات و پسماندها به خارج از محدوده شهری موفق عمل نکردند.صنوفی که  نه تنها چهره شهر را زشت کرده که  با ایجاد ترافیک و شلوغی باعث نارضایتی مردم نیز شده است.

ساکنان منطقه الواج  ارومیه که اکثر مغازه‌های آن به ضایعات جمع کنی اختصاص داده شده  از آلودگی صوتی و بصری این منطقه شاکی هستند.

IMG_20210921_135443_166

محمد زاده یکی از ساکنان این منطقه در گفت وگو با ایلنا گفت:یکی از وظایف مسئولان شهری ایجاد آرامش برای ساکنان شهر است که این امر متاسفانه در خصوص منطقه مسکونی ما رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه وجود مغازه‌های ضایعاتی باعث ایجاد ترافیک و همچنین آلودگی صوتی برای ساکناین این بخش شهر شده است گفت: هر روز صبح با صدای گوش خراش ماشین‌هایی که ضایعات جمع آوری را تخلیه می‌کنند از خواب بیدار می‌شویم.

این شهروند همچنین از نبود امنیت تردد. برای کودکان به واسطه وجود ترافیک در این بخش شهر شاکی بود.

صادقی یکی از مغازه داران املاکی این منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: وجود مغازه های ضایعاتی در این منطقه شهر باعث ایجاد بد منظری شده و قیمت ملک در این منطقه را پایین آورده است.

وی افزود: مشتریانی که به املاکی ها برای اجاره منزل مراجعه می‌کنند با مشاهده این مغازه ها از اجاره و اسکان در این منطقه منصرف می شوند.

صادقی با بیان اینکه چندین بار اهالی این منطقه برای جابجایی اصناف مزاحم  به شورای شهر مراجعه کرده‌اند، گفت: متاسفانه تاکنون مسئولان هیچ اقدامی برای جمع آوری و ساماندهی مشاغل مزاحم انجام نداده اند و اکثر خانواده های ساکن در این منطقه در حال مهاجرت به سایر مناطق شهری هستند.

IMG_20210921_135450_080

فعالیت ۴۰۰ واحد ضایعات فروشی در ارومیه

رئیس اتاق اصناف ارومیه گفت:در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد ضایعات فروشی در ارومیه فعالیت دارند که برای بیش از ۳۰۰ واحد شناسنامه صادر شده و مابقی آنها که جدیدا به این شغل روی آورده اند در حال شناسایی هستند.

اصغر طاهری پور در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به تعلیق پرونده اتحادیه ضایعات فروشان ارومیه از سال ۹۱ تاکنون، اظهار داشت: از جمله اقداماتی که اتاق اصناف برای ضایعات فروشان و مشاغل آلاینده انجام داد تشکیل اتحادیه ضایعات فروشان ارومیه و ساماندهی صاحبان این نوع مشاغل و قانونی کردن فعالیت آن ها بوده است.

رئیس اتاق اصناف ارومیه، با اشاره به اینکه مشاغل این چنینی نظم شهر را به هم ریخته اند، عنوان کرد: کمربندی ورودی شهر ارومیه، خیابان خرمشهر، مناطق الواج، حسین آباد و علی آباد و کشتارگاه دارای بیشترین مغازه های ضایعات فروشی بوده و منظره زشتی را در این محلات پدید آورده است.

به گفته وی، غیر از سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی تاکنون هیچ نهاد و ارگانی کوچک ترین همکاری و مشارکتی را در راستای ساماندهی این مشاغل مزاحم نداشته است.

 

IMG_20210921_135440_104

خلف وعده اداره کل راه و شهر سازی استان در واگذاری زمین

رئیس اتاق اصناف ارومیه گفت:اداره کل راه و شهرسازی استان به وعده خود در جهت واگذاری زمین برای انتقال ضایعات فروشان ارومیه عمل نکرده است.

طاهری پور با بیان اینکه طبق قانون اداره کل راه و شهرسازی استان باید زمینی را در منطقه قطللو با اصناف جهت انتقال ضایعات فروشان ارومیه واگذار می کرد گفت: متاسفانه این اداره به وعده خود عمل نکرده است‌.

وی با اشاره به اینکه وضعیت انتقال و واگذاری این زمین از سال ۹۱ تاکنون راکد مانده است، تصریح کرد: منابع طبیعی در سال ۹۱ درمجموع ۶۰هکتار زمین در اختیار اداره مسکن و شهرسازی استان برای واگذاری به اصناف ضایعات فروشان ارومیه گذاشت.

طاهری پور اظهار کرد: در این سال سند این زمین به نام دولت ثبت شد اما در واگذاری اداره مسکن و شهرسازی استان اعلام کرد تنها۱۳ هکتار به ضایعات فروشان واگذار می کند.

نماینده استان در اتاق اصناف ایران یاد آور شد: در این مدت چندین جلسه برگزار شد اما اداره کل مسکن و شهرسازی استان تاکنون ۱۳ هکتار را نیز به ضایعات فروشان واگذار نکرده است.

طاهری پور با تاکید به اینکه با ساماندهی ضایعات فروشان چهره و ورودی شهر بهتر خواهد شد، افزود:  هر زمان که اداره مسکن و شهرسازی زمین  را  که حق قانونی این صنوف است  دراختیار ما قرار داد، ضایعات فروشان را به این محل انتقال می‌دهیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -