شما اینجا هستید
اجتماعی » نقل بیدمشک ارومیه سوغاتی شیرین با خاصیت درمانی

نقل بیدمشک ارومیه یکی از بهترین سوغاتی های این شهر است که به دلیل خاصیت درمانی  شهرت جهانی پیدا کرده است که مسافرین این شهر قبل از ترک آن اقدام به خرید این سوغاتی شیرین می کنند.

IMG_20220323_113856_167

نقل بیدمشک به دلیل این‌که هیچ مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود در خطه آذربایجان خیلی بیشتر از دیگر خوردنی‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد چراکه یکی از این فواید جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم فشار و قند خون و محافظت از استخوان‌هاست

نقل بیدمشک یا نقل ابریشمی از جمله نقل‌هایی است که مشتری بسیاری به خود جذب کرده است، برای تهیه این نقل از بادام‌هایی که قبلا خلال شده و در گل بیدمشک که ترک زبان‌ها به آن “پیش پیشا” می‌گویند خوابانده شده استفاده می‌شود.

IMG_20220323_113859_884

عمل خواباندن بادام‌ها سالی یک بار صورت می‌گیرد چراکه بیدمشک‌ها فقط اوایل بهار و در سال فقط یک‌بار شکوفه می‌دهند. فرآیند خواباندن بادام در بیدمشک تنها در نقل فروشی‌های معتبر و کهنه‌کار اتفاق می‌افتد و متاسفانه در مغازه‌های جدید تاسیس از اسانس‌های غیرطبیعی استفاده می‌شود.

شکر و آب را در دیگی جدا، مخلوط و در درجه‌ای از حرارت آن را به جوش می‌آورند تا شکر و آب به مانند شیره عسل درآید، خلال بادام‌ها را نیز در دیگی بزرگ که به آن “قازان” گفته می‌شود ریخته و پس از ۱۵ دقیقه هر ازگاهی شیره درست شده را به آن اضافه می‌کنیم.

IMG_20220323_113908_064

قازان” دستگاهی چرخشی است که با چرخیدن خود به درست شدن نقل‌ها کمک می‌کند و در ۱۱۰ درجه حرارت لازم را به خلال‌ها می‌رساند، این درجه حتما باید در ۱۱۰ قرار گیرد چراکه زیاد و کم بودن آن منجر به از بین رفتن نقل‌ها می‌شود

این عمل ۳۰  دقیقه الی یک و نیم ساعت طول می‌کشد، پس از اتمام کار نیز عرق بیدمشک را به نقل‌ها اضافه می‌کنند تا طعم و بوی واقعی را به خود بگیرند.

IMG_20220323_113904_807

طریقه پخت نقل زعفرانی نیز به همین شکل است و تنها گردو و زعفران از دیگر موادی است که هنگام پخت به آن اضافه می‌شود.

در پایان نقل‌ها را پس از سرد شدن بسته بندی و در اختیار مردم ارومیه و مسافرانش قرار می‌دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -