شما اینجا هستید

 

 

در جریان سفر مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي،  به منطقه آزاد ماکو، چه گذشت؟

 

 

مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ويژه:
منطقه آزاد ماکو بايد محور توسعه اقتصاد ملی باشد / مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند

مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي، در دومین روز از سفر به منطقه آزاد ماکو، در شورای اداری این منطقه گفت: مسئولین و مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند و تمام اقدامات و فعالیت ها علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی منطقه در راستای توسعه اقتصاد ملی باشد.
به گزارش فرينا، سعيد محمد در اين نشست، منطقه آزاد ماکو را منطقه ای بسیار مستعد و داراي ظرفيت فراوان عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز برای مناطق آزاد، رونق تولید، سرمایه گذاری، صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی سرزمین اصلی ترسیم نموده اند.
وي، سرمایه گذاران و نیروهای جوان مستعد منطقه را سرمایه های ارزشمند برای کشور توصیف کرد و ادامه داد: این جوانان پرانرژی علیرغم کاستی ها و سوء مدیریت دستگاه های دولتی همچنان چرخ تولید را فعال نگه داشته اند.
مشاور رئیس جمهور،‌ با بیان اینکه عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی و نهادهای امنیتی، عمده مشکلات فعالان اقتصادی است تصریح کرد: تداخلات تصمیمات دستگاه ها و نگاه جزیره ای مانع تولید و صادرات است و باید همچون کشور ترکیه، ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه هاي توسعه کشور اعمال شود .

سعید محمد، از پیگیری رئیس جمهور و برخورد با دستگاه های متخلف با اجرای قانون ۶۵ خبر داد و اضافه کرد: تمام منابع و اختیارات دستگاه های اجرایی در اختیار مدیریت مناطق آزاد است و تخلف دستگاه های اجرایی به شدت پیگیری خواهد شد.

وی رفع مشکلات و درخواست های فعالان اقتصادی در کوتاه ترین زمان را خواستار شد و گفت: رویکرد دبیرخانه شورایعالی تسهیل سرمایه گذاری و توسعه تجارت است و در این راستا از مسئولین منطقه می خواهیم تمام توان خود را بکار ببندند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان ساخت: تمام پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

۸ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال صرف هزینه های عمرانی و زیر ساختی منطقه آزاد ماکو شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست از هزینه کرد ۸۳۹ میلیارد تومانی سازمان منطقه آزاد برای پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه خبرداد و گفت:‌ ۷۵ درصد درآمدهای منطقه صرف پروژه های عمرانی و زیرساختی شده است.

محمدرضا عبدالرحيمي افزود: تکمیل پروژه های مهم نیمه تمام عمراني و آغاز عملیات پروژ های اولویت دار عمراني متناسب با منابع سازمان در کنار تسهیل و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران موجود و البته جلب و جذب سرمایه گذاری های جدید در بخش های مختلف صنعت، معدن، كشاورزي، گردشگري و خدمات هم زمان با چابك سازي سازمان منطقه آزاد به عنوان راهبردهاي پيش رو در دستور كار قرار گرفت.

عبدالرحیمی از شفاف سازی تمامی امورات سازمان با بارگذاری تمامی قراردادها و واگذاری ها در پرتال سازمان خبرداد و گفت: منطقه آزاد ماکو پیشران در شفاف سازی در بین مناطق آزاد كشور است و کلیه امورات اعم از واگذاری زمین،‌ ثبت شرکت و صدور تمامی مجوزها بصورت الکترونیکی صورت می گیرد.

وي، یکی از ضروریت های رسیدن به اهداف مناطق آزاد را برخورداری این منطقه از طرح جامع عنوان کرد و ادامه داد: مطالعات طرح جامع راهبردی – ساختاری توسعه منطقه تکمیل و برای تصویب به شورایعالی مناطق ارسال شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت منطقه به عنوان زیربنای توسعه است تصریح کرد: رویکرد جدی و اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی است.

عدم اجرای قانون ماده ۶۵ مناطق آزاد موجب عدم توسعه منطقه شده است

نماینده ماکو نیز با اشاره به محصور شدن منطقه آزاد ماکو و بهره گیری از مشوق ها و مزایای قانونی منطقه تاکید کرد و گفت:‌ تا زمانیکه فنس کشی منطقه به اتمام نرسیده مردم از ظرفیت های این منطقه منتفع نخواهند شد زیرا در صورت محصور شدن منطقه مقوله قاچاق معنا نخواهد داشت.

محمد علیپور، دوگانگی مدیریت در منطقه و عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه هاي توسعه کشور را عاملی برای عدم توفیق در رسیدن به اهداف منطقه آزاد برشمرد و افزود: اتمام راه محورهای پلدشت و دیگر پروژه های راهسازی که منطقه آزاد ماکو شروع کرده است ضروری است.

وی خواستار تحقق تخصیص اعتبارات مصوب برای اجرای پروژه فاضلاب ماکو شد و افزود: در این خصوص نیز اقداماتی انجام گرفته ولی علیرغم پیگیری های صورت گرفته فعلا تخصیص اعتباری صورت نگرفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز شنبه جهت بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر و در مدت حضور در این منطقه از ظرفیت منطقه آزاد تجاری ماکو و مناطق ویژه آذربایجان غربی بازدید می کند.

مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی امروز شنبه (۲۷ آذرماه) در دیدار با استاندار آذربایجان غربی، عمده مشکلات مناطق آزاد را عدم اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمي برنامه هاي توسعه‌ كشور برشمرد.
به گزارش فرينا، سعيد محمد در این دیدار بر ایجاد تعامل مطلوب بین سازمان های مناطق آزاد با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: خیلی از موضوعات مطروحه در چارچوب اختیارات و حیطه عملکرد مناطق آزاد نیست، بخشی از مشکلات ناشی از عدم اجرای ماده ۶۵ احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور در مناطق آزاد است؛ در حالیکه مناطق آزاد می توانند با ارائه برخی مشوق ها در توسعه اقتصادی کشور نقش پررنگ تری داشته باشند.

وي افزود: بايد از ظرفيت هاي ایجاد صنایع تبدیلی با محوریت محصولات كشاورزي بومي منطقه مثل سیب ارومیه بيشترين بهره را برد .
مشاور

رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی اظهارداشت: استفاده از ظرفیت های مرزی نخجوان و ترکیه براي صادرات اين محصولات بومي رونق اقتصادي براي منطقه به همراه دارد.

استاندار آذربايجان غربي نيز در اين ديدار با قدردانی از سفر مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به استان آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های استان در حوزه های مختلف گفت: استان آذربایجان غربی یکی از استانهای ثروتمند کشور و سرشار از نعمت های خدادادی است که تاکنون بهره لازم از این نعمت ها برای جهش توسعه و آبادانی استان استفاده نشده است .

معتمدیان در ادامه آذربایجان غربی را یکی از مهمترین و استراتژیک ترین استانهای کشور معرفی کرد و افزود: موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و همسایه بودن با سه کشور، وجود بیشترین پایانه های مرزی، آب و خاک مناسب و معادن غنی و کشاورزی حاصلخیز موجب شده آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای بی نظیر کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد ماکو به یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور برای افزایش صادرات اظهار داشت: روان سازی فعالیت های گمرکی و رفع موانع موجود در روند صادرات باید جزو اولویت های پایانه های مرزی و گمرکات و بویژه منطقه آزاد تجاری ماکو قرار گیرد.

گفتني است؛ سعید محمد در پاسخ به دعوت استاندار آذربایجان غربی به استان سفر کرده است و در مدت حضور در استان از ظرفیت منطقه آزاد ماکو و مناطق ویژه آذربایجان غربی بازدید می کند

مشاور رئیس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي در دیدار با نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه با اشاره به مشکلات و مسائل مناطق آزاد کشور گفت: عدم اجرای حکمرانی واحد و بی ثباتی قوانین موجب فرار سرمایه گذاران به کشورهای همسایه شده است.
به گزارش فرینا،‌ سعید محمد در اين دیدار، عدم یکپارچگی مرزی و موضوعات امنیتی را از دیگر مشکلات منطقه آزاد ماکو برشمرد و افزود: سرمایه گذاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد در کشور همسایه باعث خروج میلیاردها دلار ارز از کشور شده که در دیدار اخیر با رئیس جمهور نیز به آن اشاره شد.

وی جهش اقتصادی منطقه آزاد ماکو را در گرو حکمرانی یکپارچه و حل مشکلات امنیتی این منطقه دانست و اظهار داشت:‌ منطقه آزاد ماکو پتانسیل و ظرفیت بی بدیل در جذب سرمایه گذاران دارد که می توان از آنان در تولید،‌ کشاورزی و صنایع تبدیلی بهره برد.

مشاور رييس جمهور ادامه داد: می توان با بهره گیری کامل از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو شاهد رونق صادرات در این منطقه باشیم.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه نیز در این دیدار با تاکید بر اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و لزوم یکپارچکی واحد مدیریتی در این منطقه گفت: یکی از دلایل موفقیت مناطق آزاد کشورهای توسعه یافته،‌اعمال مدیریت واحد در این مناطق است.

حجت الاسلام والمسلمين سید مهدی قریشی، امنیتی کردن منطقه آزاد را مشکلی برای سرمایه گذاران دانست و افزود: منطقه آزاد ماکو مشکلات فراوانی دارد و متاسفانه تا کنون در معیشت و زندگی مردم استان نقش چندانی ایفا ننموده است.

حجت الاسلام والمسلمين قريشي، وسعت بسیار بالای منطقه آزاد ماکو را یکی دیگر از مشکلات این منطقه برشمرد و اظهار داشت: به دلیل وسعت بالای منطقه رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت ها و پاسخگویی به مطالبات منطقه دشوار شده است.

وي بابيان اينكه در انتخاب مدیران مناطق آزاد باید از افراد توانمند و شایسته برای مدیریت آن مناطق استفاده شود گفت: تعامل بین استاندار آذربایجان غربی و مدیریت منطقه آزاد ماکو باید بیش از پیش باشد چرا که این دو نهاد با همراهی و همدلی اقدامات خوبی را می توانند انجام دهند.

گفتني است؛ مشاور رئیس جمهور و دبيرشورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي در سفر سه روزه خود به آذربایجان غربی بعد از دیدار با مدیران ارشد استانی برای بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری وارد منطقه آزاد ماکو می شود.

همزمان با دومین روز از سفر دکتر سعید محمد به منطقه آزاد ماکو، فاز اول دومین مجموعه لجستیکی “محور طلایی منطقه آزاد ماکو” در پس‌کرانه مرز بازرگان به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری منطقه آزاد ماکو این پروژه که با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ويژه،‌ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت و جمعی از مسئولین منطقه ای به بهره برداری رسید، با سرمایه گذاری سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی در راستای توسعه ظرفیت های لجستیکی و تسهیل خدمات حمل و نقل و تجارت بین الملل به صورت مشارکتی بخش خصوصی با سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین افزایش تسهیلات فعالان حمل و نقل و رانندگان در حال آماده سازی بوده که فاز نخست آن افتتاح می شود.

این مجموعه لجستیکی دومین مجموعه بعد از ” آنا وطن” در زمینی به مساحت ۴۸ هکتار احداث …
مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي، در دومین روز از سفر به منطقه آزاد ماکو، در شورای اداری این منطقه گفت: مسئولین و مدیران مناطق آزاد نگاه فرا منطقه ای داشته باشند و تمام اقدامات و فعالیت ها علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی منطقه در راستای توسعه اقتصاد ملی باشد.
به گزارش فرينا، سعيد محمد در اين نشست، منطقه آزاد ماکو را منطقه ای بسیار مستعد و داراي ظرفيت فراوان عنوان کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب نیز برای مناطق آزاد، رونق تولید، سرمایه گذاری، صادرات، اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی سرزمین اصلی ترسیم نموده اند.
وي، سرمایه گذاران و نیروهای جوان مستعد منطقه را سرمایه های ارزشمند برای کشور توصیف کرد و ادامه داد: این جوانان پرانرژی علیرغم کاستی ها و سوء مدیریت دستگاه های دولتی همچنان چرخ تولید را فعال نگه داشته اند.
مشاور رئیس جمهور،‌ با بیان اینکه عدم هماهنگی بین دستگاه های دولتی و نهادهای امنیتی، عمده مشکلات فعالان اقتصادی است تصریح کرد: تداخلات تصمیمات دستگاه ها و نگاه جزیره ای مانع تولید و صادرات است و باید همچون کشور ترکیه، ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه هاي توسعه کشور اعمال شود .

سعید محمد، از پیگیری رئیس جمهور و برخورد با دستگاه های متخلف با اجرای قانون ۶۵ خبر داد و اضافه کرد: تمام منابع و اختیارات دستگاه های اجرایی در اختیار مدیریت مناطق آزاد است و تخلف دستگاه های اجرایی به شدت پیگیری خواهد شد.

وی رفع مشکلات و درخواست های فعالان اقتصادی در کوتاه ترین زمان را خواستار شد و گفت: رویکرد دبیرخانه شورایعالی تسهیل سرمایه گذاری و توسعه تجارت است و در این راستا از مسئولین منطقه می خواهیم تمام توان خود را بکار ببندند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان ساخت: تمام پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

۸ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال صرف هزینه های عمرانی و زیر ساختی منطقه آزاد ماکو شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست از هزینه کرد ۸۳۹ میلیارد تومانی سازمان منطقه آزاد برای پروژه های عمرانی و زیرساختی منطقه خبرداد و گفت:‌ ۷۵ درصد درآمدهای منطقه صرف پروژه های عمرانی و زیرساختی شده است.

محمدرضا عبدالرحيمي افزود: تکمیل پروژه های مهم نیمه تمام عمراني و آغاز عملیات پروژ های اولویت دار عمراني متناسب با منابع سازمان در کنار تسهیل و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران موجود و البته جلب و جذب سرمایه گذاری های جدید در بخش های مختلف صنعت، معدن، كشاورزي، گردشگري و خدمات هم زمان با چابك سازي سازمان منطقه آزاد به عنوان راهبردهاي پيش رو در دستور كار قرار گرفت.

عبدالرحیمی از شفاف سازی تمامی امورات سازمان با بارگذاری تمامی قراردادها و واگذاری ها در پرتال سازمان خبرداد و گفت: منطقه آزاد ماکو پیشران در شفاف سازی در بین مناطق آزاد كشور است و کلیه امورات اعم از واگذاری زمین،‌ ثبت شرکت و صدور تمامی مجوزها بصورت الکترونیکی صورت می گیرد.

وي، یکی از ضروریت های رسیدن به اهداف مناطق آزاد را برخورداری این منطقه از طرح جامع عنوان کرد و ادامه داد: مطالعات طرح جامع راهبردی – ساختاری توسعه منطقه تکمیل و برای تصویب به شورایعالی مناطق ارسال شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص های سلامت و بهداشت منطقه به عنوان زیربنای توسعه است تصریح کرد: رویکرد جدی و اصلی سازمان منطقه آزاد ماکو توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی جوامع محلی است.

عدم اجرای قانون ماده ۶۵ مناطق آزاد موجب عدم توسعه منطقه شده است

نماینده ماکو نیز با اشاره به محصور شدن منطقه آزاد ماکو و بهره گیری از مشوق ها و مزایای قانونی منطقه تاکید کرد و گفت:‌ تا زمانیکه فنس کشی منطقه به اتمام نرسیده مردم از ظرفیت های این منطقه منتفع نخواهند شد زیرا در صورت محصور شدن منطقه مقوله قاچاق معنا نخواهد داشت.

محمد علیپور، دوگانگی مدیریت در منطقه و عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه هاي توسعه کشور را عاملی برای عدم توفیق در رسیدن به اهداف منطقه آزاد برشمرد و افزود: اتمام راه محورهای پلدشت و دیگر پروژه های راهسازی که منطقه آزاد ماکو شروع کرده است ضروری است.

وی خواستار تحقق تخصیص اعتبارات مصوب برای اجرای پروژه فاضلاب ماکو شد و افزود: در این خصوص نیز اقداماتی انجام گرفته ولی علیرغم پیگیری های صورت گرفته فعلا تخصیص اعتباری صورت نگرفته است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز شنبه جهت بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر و در مدت حضور در این منطقه از ظرفیت منطقه آزاد تجاری ماکو و مناطق ویژه آذربایجان غربی بازدید می کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -