شما اینجا هستید

بخشش جوانمردانه قاتلین پس از سی سال /روایتی از یک بخشش در آخرین ثانیه ها

به گزارش جام جم آنلاین بخشش، کلمه‌ای است که این ‌روزها در شهرهای بزرگ و کوچک آذربایجان غربی  زیاد تکرار می‌شود. طی چند هفته گذشته اولیای‌دم چندین مقتول قبل و حین اجرای حکم قصاص قاتل فرزند خود اعلام کردند متهم را عفو می‌کنند. این موج پس از آن آغاز شد که خانواده مقتولین پس از سی و اندی سال قاتلین فرزندانشان را در ملأ‌عام بخشیدند.

 لذت بخشش را میشد از چشم های خانواده جهانگیری و پیش دست به وضوح دید بخششی دشوار و باورنکردنی که قبل از اجرای حکم اعدام قاتلین اعلام شد بخشش قاتل فرزندان پای چوبه دار کار کمی نیست

سی و سه سال پیش پدرومادر علی و فردین شاید همه امیدشان به پسرانشان بود که روزی دامادشان کنند و در زمان پیری عصای دست پدرومادر خود باشند

اما طی یک نزاع طایفه ای بر سر زمین های کشاوری همه امیدشان را در یک نزاع دردناک از دست دادند.

بخشش قاتلین پس از سه دهه چیزی نمانده به اجرای قصاص را کسی باور نمیکرد ولی خانواده های مقتولین در ثانیه های آخر از خون فرزندان خود گذشتند.

بخششی که در رسانه های سرتاسر کشور منتشر شد و از چشم کسی دور نماند

به گفته خواهرزاده یکی از  مقتولین اهل گذشت که باشی، بعد از سال‌ها سوختن در فراغ عزیزت، راضی به اعدام قاتلش هم نمی‌شوی و او را بی‌هیچ منت و خواسته‌ای می‌بخشی

گفت‌و‌گوی ما با پژمان قسیمی خواهرزاده مرحوم فردین جهانگیری را پیش رو دارید.

خانواده مادری ام  به دنبال احقاق حق و متنبه کردن ضاربین بودند خیلی پیگیر شدیم تا همین چند هفته پیش کار‌های اجرای حکم داشت روال قانونی‌اش را طی می‌کرد. اما در آخر خواهروبرادران دایی مرحومم ته دلشان راضی به داغدار شدن چند خانواده دیگر نبود. درست است که آن جوانان کار اشتباهی انجام داده و سی سال از عمرشان را در زندان به سر بردند منتها ما با خدا معامله کردیم و  بنابراین در برگه رضایتمان نوشتیم که از حق شرعی و قانونی‌مان مبنی بر قصاص و دریافت هرگونه دیه صرف‌نظر می‌کنیم.

کریم جهانگیری برادر مرحوم فردین جهانگیری می گوید: فقدانش آنقدر روی والدینم اثر گذاشت که مادرم بعد از ۹ سال غصه خوردن از داغ فرزندش نتوانست تحمل کند و دار فانی را وداع گفت.

شاید بگویید اغراق می‌کنم، اما در این مدت که نزدیک به ۳۵ سال از کشته شدن فردین می‌گذرد، حتی یک ذره از داغش در نظرمان کم نشده است. هرچه می‌گذرد دوری‌اش را بیشتر احساس می‌کنیم سالها منتظر قصاص بودیم  بارها ریش سفیدان برای رضایت و بخشش به خانه هایمان می آمدند برادرم افشین بیگ خود بزرگ خاندان و عشیره ماست  زمانی که من موضوع به اجرا درآمدن قصاص قاتلین را به اطلاع خواهرو برادرانم رساندم، تأکید کردم که هر کاری می‌خواهید بکنید الان وقتش است. منظورم این بود که تصمیمتان را الان یکسره کنید.

بعد از صدور حکم ما قصد داشتیم آن را اجرا کنیم تا درس عبرتی برای دیگران شود و در موارد مشابه چنین کاری نکنند. حتی تا شب قبل از اجرای حکم نیز ما تصمیم داشتیم قاتل را قصاص کنیم تنها برادرم افشین بیگ راضی به بخشش شده بود و مابقیه برادرها همچنان بر حکم قصاص پافشاری می کردیم  باورتان نمی شود فردین  شبی که صبح میخواستند قاتلین را پای چوبه دار ببرندبه خوابم آمد. دیدم آماده است به جایی برود. گفتم: نور چشمم کجا می‌روی؟ گفت: می‌خواهم با مادرم برویم خانه‌ای را که دارد خراب می‌شود آباد کنیم. صبح ماجرای خواب را برای شخص عارفی تعریف کردم. گفت: تعبیرش این است که وی راضی به قصاص قاتلین نیست. در واقع خود او قاتل هارا را بخشیده بود. 

او ادامه می‌دهد:الان احساس خیلی بهتری داریم و وجدانمان راحت است. من فکر می‌کنم خدا رحمی را در دل ما  گذاشت و با این کار نام نیکی از ما و برادر و پدرمرحومم به جا ماند. خانواده قاتل هم تا زمانی که زنده هستند مدیون ما هستند چون زندگی آن سه نفر را به آنها بخشیدیم.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی درباره این پرونده می گوید : ۳۴ سال قبل ۲ نفر در منطقه ترگور ارومیه به قتل رسیده و این ۳ محکوم با قسامه بستگان مقتولین به قصاص نفس محکوم شده و پس از تایید این رای در دیوان عالی کشور، برای اجرای حکم به پای چوبه دار برده شدند .

 ناصر عتباتی تصریح  می کند: عید نوروز امسال سران عشایر، ریش سفیدان محلی، روحانیون و ائمه جماعت اهل سنت ارومیه  مسئولین زندان و مسئولین عالی قضایی استان و برخی فعالان اجتماعی با حضور اولیای دم و تعدادی از خانواده محکومین  در سالن امامت دادگستری استان گرد هم آمدند  تا سه نفر را از قصاص نفس نجات دهند.

وی می افزاید:قدیمی ترین پرونده قصاص ایران با گذشت اولیای دم از ٣ محکوم به قصاص پس از ۳۴ سال تحمل حبس در ارومیه به عفو ختم شدو دو خانواده که عزیزانشان به قتل رسیده بودند  از حق قصاص گذشتند و به رهایی قاتلان رضایت دادند.

عتباتی بیان می کند: به فرمان خدا برای اصلاح و سازش میان برادران دینی و با تلاشی صورت گرفت توانستیم با بزرگ‌منشی خانواده دو مقتول، رضایت آنان را برای بخشش بگیریم و این سه نفر که از قدیمی‌ترین زندانیان زندان مرکزی ارومیه  بودند بعد از ۳۴ سال به آغوش خانواده‌‌هایشان بازگشتند.

رئیس دادگستری استان با بیان اینکه اخیرا  در سطح استان اقدامات بسیاری ارزشمندی در جهت آزادی زندانیان و ایجاد صلح و سازش بین پرونده‌ها از جمله پرونده‌های قتل صورت گرفته است می گوید:امیدواریم بعد از این بخشش و بخشش‌هایی که در شهرهای دیگر اتفاق افتاده نهضت مصالحه در کشور راه بیفتد و منجر به عفو محکومان به قصاص شود.

امام جمعه  اهل سنت ارومیه که همراه با سران عشایر مسئولان قضایی و جامعه مدنی برای جلب رضایت اولیای‌دم مقتولین تلاش کرده بود در این‌باره می گوید: بر اساس آموزه‌های دینی و فرامین قرآنی، بخشش و گذشت از ارزشمندترین اخلاقیات مومنین محسوب می‌شود.

بعد از این که این پرونده قدیمی در راهروهای دادگستری ارومیه به  بخشش ختم شد  اتفاقی مشابه در بخش انزل نیز تکرار شد. این قتل در سال ۷۷ در روستای «ینگی ارخ» بیجار رخ داده و حکم قصاص قاتل در این مدت به تایید دیوانعالی کشور رسیده بود. دوروز پیش متهم به قتل پای چوبه‌دار منتقل شد تا حکم اجرا شود اما اولیای‌دم در واپسین لحظات اعلام کردند قاتل را به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا می‌بخشند.

 

ماموستا مامند کلشی نژاد تصریح می کند: در این چند سال بزرگان و خیرین فراوانی برای جلب رضایت اولیای دم واسطه شدند، ولی نتیجه‌ حاصل نشد و خانواده مقتولین بر قصاص قاتل اصرار داشتند.

وی می افزاید:مهر و رافت اسلامی همیشه در جامعه راهگشا بوده و از مهم‌ترین پیام‌های این اقدام خداپسندانه، نشر و ترویج الفت، محبت و قرب الهی است.

سعید(سعدو) آرمت (آرمند) اصالتا اهل ترگور و ساکن اسلام آباد محکوم به قصاصی که بیش از سی سال از عمرش را در چهار دیواری زندان مرکزی ارومیه گذرانده است دومین محکوم به قصاص متهم به قتل فردین جهانگیری و علی پیش دست عثمان صحرایی می باشد که موقع حادثه و دستگیری  فقط ۱۸سال سن داشت و اکنون که بال آزادی اش را به دست آورده در آستانه پنجاه سالگی اش است
سومین  زندانی قدیمی زتدان مرکزی ارومیه نیز جعفر اسماعیلی است که هرسه آنها پس از سالها حبس و ندامت و از دست دادن زیباترین لحظات عمرشان با رضایت خانواده های مقتولین از زندان آزاد شدند

پس از این بخشش گسترده موج بخشش‌ها به انزل ارومیه هم رسید و  عمویی برادرزاده اش بهرام را که سال ۱۳۹۷ پسرعمویش  را به قتل رسانده بود خونخواهی گذشت.

کمتر از یک هفته پیش ماجرای بخشش جوانمردانه خانواده ی فردین و علی  اینبار در دیزج مرگور ارومیه تکرار شد و  با تلاش و رایزنی با اولیای دم، سرانجام ایشان در اقدامی خداپسندانه از قصاص قاتل اعلام رضایت و گذشت کردند تا قاتل پس از نزدیک ۲۰ سال تحمل حبس از چوبه دار رهایی یابد.

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -