شما اینجا هستید
اخبار مهم » خبر مهم/ تغییر بزرگ در شرایط پرداخت وام ازدواج | زوج ها حتما بخوانند

نشست امروز (دوشنبه۲۲ آذر ماه) کمیته تامین مالی صنعت، معدن و تولید کمیسیون صنایع و معادن، با حضور رئیس بانک مرکزی، نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلفی که در تامین مالی تولید و صنایع مختلف نقش دارند، برگزار شد.

سیدمحسن دهنوی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت، در تشریح این نشست، گفت: جلسه امروز در راستای انجام وظیفه نظارتی مجلس و کمیسیون صنایع و معادن و بررسی میزان اجرایی شدن احکام صنعت، معدن و تجارت در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد و رئیس بانک مرکزی، گزارشی از میزان اجرایی شدن تکالیفی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ برعهده بانک مرکزی است را ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه میزان اجرای وام ازدواج و موانع پیش روی پرداخت آن یکی از موضوعات بررسی شده در این نشست بود، توضیح داد: در جلسه امروز مقرر شد، بانک‌ها به تکلیفی که مجلس در راستای پرداخت وام ازدواج و تسهیل ضامن و وثایق قرار داده، عمل کنند و بانک مرکزی نیز این موضوع را با جدیت پیگیری کند، از سوی دیگر فرآیند پرداخت وام به متقاضیان تسهیلات ازدواج تسهیل و وام آن‌ها زودتر انجام شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی برای پرداخت وام ازدواج در سال آینده مطرح شد، ادامه داد: پیشنهاد ما پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان و ۱۵۰ میلیون تومان با در نظر گرفتن شرایط سنی به عنوان وام ازدواج در بودجه سال آینده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس بودجه سال ۱۴۰۰ باید تسهیلاتی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برای توانمندسازی و اشتغالزایی پرداخت شود، که براساس گزارش ارائه شده تاکنون حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است که این عدد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه فاصله دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه موانع پیش روی پرداخت تسهیلات حوزه مذکور باید برطرف شود، افزود: اعتبارسنجی طرح‌ها توسط بانک‌ها زمانبر است، بنابراین مقرر شد، بانک مرکزی به این موضوع رسیدگی کند تا اعتبارسنجی طرح‌ها توسط کمیته امداد انجام شود و بانک‌ها صرفا تسهیلات پرداخت کنند.

دهنوی با بیان اینکه موضوع تسهیلات پرداختی حوزه دانش بنیان از دیگر مسائل بررسی شده در این نشست بود، توضیح داد: با توجه به اینکه منابع پیش بینی شده در تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ قرض‌الحسنه بوده و سقف قرض‌الحسنه محدود است، این تسهیلات در قالب وام‌های ۱۲ درصدی پرداخت شده است؛ تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این حوزه منعقد شده است.

بانک‌ها عملکرد مناسبی در حوزه تامین تسهیلات مربوط به حوزه صنعت و تولید در سال ۱۴۰۰ نداشتند

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها عملکرد مناسبی در حوزه تامین تسهیلات مربوط به حوزه صنعت و تولید در سال ۱۴۰۰ نداشتند، ادامه داد: در بودجه امسال تسهیلاتی در قالب جهیزیه و اشتغالزایی دیده شده که هرچند تسهیلات پرداختی در حوزه اشتغالزایی مناسب بوده اما مشکلات وثیقه همچنان پابرجا بوده است. تسهیلات مربوط به جهیزیه فاقد عملکرد بوده که مقرر شد برای پرداخت این تسهیلات تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد اجرایی فرمان امام و بانک مرکزی نهایی و به بانک‌ها ابلاغ شود.

عضو هیات رئیسه مجلس درباره میزان اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ که درباره تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت و نوسازی مسکن است، توضیح داد: بخشی از این تبصره عملیاتی شده و بخشی دیگر نیز که اجرایی نشده ناشی از وجود مشکلاتی در سامانه وزارت راه و شهرسازی است که در نشست امروز اعلام شد، این مشکلات برطرف شده و از هفته آینده این سامانه آماده دریافت تقاضای بیش از ۷۵۰ هزار متقاضی مسکن شهری و ۱۵۰ هزار متقاضی روستایی است./خانه ملت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -