شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » دلالان نقش اول معضل سیب صنعتی آذربایجان‌غربی

کشاورزان آذربایجان غربی امسال در حالی به استقبال سال زراعی جدید رفتند که وزش باد و تنش های اقلیمی رخ داده موجب شد تا یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی آنان به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

کارخانه های داخل آذربایجان غربی در این مدت، از خرید سیب زیر درختی کشاورزان سرباز می زدند تا این افراد بالاجبار محصول خود را به قیمت های اندک به کارگزاران این واحدها در کنار جاده ها به قیمت بسیار پایین تر بفروشند.

این درحالی است که اتحادیه باغداران بر خرید هر کیلو سیب صنعتی از قرار ۲۰ هزار ریال تاکید داشته و دارد تا حقوق کشاورزان ضایع نشود.

اما از آنجا که صاحبان صنایع برحرف خودشان بر سر نخریدن پافشاری داشتند، دولت خرید تضمینی را برای دومین بار در پنج سال اخیر راهکاری برای این موضوع عنوان و عملیاتی کرد.

این بار نیز برخی کارخانجات همراهی نکردند و با خرید های زیر ۵۰۰ تن در روز درهای خود را برکشاورزان بستند از سویی وقتی فروشندگان با درهای بسته و محصولات در حال فاسد رو به رو شدند به ناچار سیب صنعتی خود را که شاید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن را شامل می شد دوباره به دلالان و واسطه ها با قیمت پایین تر فروختند.

غافل از اینکه اینبار دلالان با یک برنامه حساب شده در صدد آسیب به سیستم اقتصادی استان آذربایجان غربی و چرخه صادرات سیب درجه یک بوده و هستند.

گزارشات و بررسی های میدانی بیانگر این موضوع است که این افراد که وابستگی شان به کارخانجات یک روی سکه و ریختن آب به آسیاب رقبای تجاری کشور در ترکیه آن روی دیگر سکه است قصد دارند با شانتاژهای رسانه ای و فضاسازی های نامتعارف اوضاع سیب را در استان ناباسامان جلوه دهند تا دولت را وادارا به ادامه خرید تضمینی با قیمت گزاف کنند.

در حالی که خود آنان سیب صنعتی را به قیمت زیر هشت هزار ریال از کشاورزان خریداری کرده اند چشم پوشی از سود حدود هفت هزار ریالی در هر کیلو خرید تضمینی موضوعی است که نمی‌توانند از کنار آن ساده عبور کنند.

انتشار تصاویر سیب های زیر درختی یا صنعتی تلنبار شده در کنار جاده های استان نیز به برکت فضای مجازی موضوعی است که به گفته تاجران محلی تاثیر بسیاری بربازار صادرات سیب درجه یک گذاشته است .

آنان براین نکته اتفاق نظر دارند که خریداران در بازارهای خارجی با مشاهده اوضاع سیب درختی انبار شده درکنار جاده ها در خرید سیب صنعتی تعلل می‌کنند تا محصول را پایین تر از معمول خریداری کنند که این امر باعث تضرر تاجران و صادر کنندگان می شود.

سیب های انبار شده در کنار جاده ها متعلق به دلالان و واسطه هاست

مدیرعامل اتحادیه باغداران استان آذربایجان غربی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: باغداران سیب صنعتی ندارند و سیب های انباشت شده در کنار جاده ها متعلق به دلالان و واسطه هاست.

امیر مرادی با بیان اینکه ۴۰ هزار بهره بردار باغبانی در استان داریم، افزود: ۹۲ درصد سیب تولیدی در استان درجه یک و ۲ بوده و فقط هشت درصد آن سیب صنعتی است و نامتعادل نشان دادن بازار بازی دلالان برای فشار به دولت بوده تا دوباره خرید تضمینی را تمدید کند.

وی با بیان اینکه هر کیلو سیب درختی تولیدی برای باغداران ۴۰ هزار ریال هزینه در بردارد، ادامه دارد: حتی با خرید تضمینی دولت بخش باغبانی با ۱۸ هزار میلیاردریال تراز منفی مواجه است.

مرادی از مسوولان خواست تا فکری برای عدم تعامل کارخانه های استان با بخش دولتی و کشاورزان کنند چرا که این واحد ها عملا از تصمیمات دولتی اخذ شده در زمینه سیب صنعتی تمکین نمی کنند و برای خود برنامه خاصی دارند که مطابق آن عمل می کنند.

خرید سیب صنعتی در آذربایجان غربی به اتمام رسیده است

اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه گفت: وزارتخانه دستور داده است تا محصول سیب صنعتی از دلالان خریداری نشود چرا که تمامی این محصولات به صورت غیر مجاز انبار  شده است و چیزی به جز سودجویی در این قضیه مطرح نیست.

وی بیان کرد: در زمان خرید تضمینی سیب صنعتی بیش از ۴۱ هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد و بیش از ۶۰ هزار تن نیز توسط کارخانجات استانهای دیگر و از جمله آستان قدس رضوی خریداری شد

اجازه نخواهیم داد مافیای افراد سودجو با سرنوشت مردم و کشاورزان بازی کنند

استاندار آذربایجان غربی در هجدهمین جلسه ساماندهی سیب درختی استان در این زمینه گفت: تمهیداتی بکار گرفته می شود تا از سال بعد کارخانجات مستقیم از کشاورزان خرید کنند.

محمد صادق معتمدیان بیان کرد: اگر قرار است سودی در این بخش باشد باید به جیب بهره بردار برود نه دلالان و واسطه ها چرا که این موضوع به نوعی فساد است و لازم است تا مسیرهای آن بسته شود.

وی با تاکید برمدیریت موضوع در بخش رسانه ای نیز گفت: رسانه ها باید قویتر از قبل در این موضوع ورود کنند و تبیین اینکه هشت درصد سیب درختی استان صنعتی و ۹۲ درصد ارزش صادراتی دارد یک ضرورت است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: باید مشکلات باغداران با بسیج امکانات در کوتاه ترین مدت رفع شود و یک طراحی یک افق و چشم اندازی برای بلند مدت در این زمینه نیز از ضروریات است.

وی بیان کرد: سیب محصول استراتژیک ماست و لازم است تا در تمام فصول برای حل مشکلات اقتصادی تلاش شود، موضوع سیب درختی هم مختص فصل خاصی نیست .

به گزارش ایرنا برای رفع مشکل کشاورزان استان در فروش سیب صنعتی دولت در ابتدای مهرماه وارد خرید تضمینی محصول شده است ولی کارخانه ها با عدم تمکین از دستورات مسوولان استانی در این زمینه موجب نگرانی کشاورزان شده اند تا به این وسیله با استرس وارده به بازار قیمت خرید سیب از ۱۴۵۰ تومان به نصف تقلیل یابد.

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن سیب درختی رتبه اول تولید سیب کشور را داراست که ۳۰ درصد آن به سیب صنعتی تبدیل می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -