شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » سیب آذربایجان‌غربی درگیر بی‌برنامگی/ لزوم رفع پیچ و خم‌های صادراتی

آذربایجان‌غربی از دهه ۶۰ تولیدکننده عمده انگور بود، از اینرو به این شهر، شهر انگور نیز گفته می‌شد؛ بعد از دهه ۶۰ به ویژه در دهه ۷۰ با برداشت آب از منابع زیرزمینی، به تدریج باغداران به سمت کشت و تولید سیب درختی نیز روی آوردند.

رشد باغات سیب، صنایع فرآوری و تبدیلی را در استان رونق داد و همین امر سبب شد تا سیب درجه ۳ یا همان سیب زیر درختی در دست باغداران نماند و زمینه‌ای فراهم شد تا حتی یک سیب هم از چرخه مصرف خارج نشود.

طی سال‌های گذشته سیاست‌های خارجی دولت، عدم توانایی باغداران در بازاریابی محصولات کشاورزی، عدم توجه به سورتینگ و بسته‌بندی سیب، سنتی بودن کشاورزی در استان و بالا بودن میزان سیب صنعتی تولیدی، نبود مشوق‌های صادراتی برای تجار، شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی سبب شد تا بازار سیب استان از رونق بیافتد و علیرغم اینکه آذربایجان‌غربی ‌بزرگترین تولید کننده سیب کشور است، بازارهای جهانی را از دست داده و سیب در دست کشاورزان استان فاسد شود.

در این میان افغانستان که بزرگترین وارد کننده سیب استان بود و سیب استان از طریق این کشور روانه بازارهای اوراسیایی می‌شد، امسال با ناآرامی‌های داخلی مواجه است که این موضوع سبب شده تا باغداران بازارهای اوراسیا را نیز از دست بدهند و علاوه بر این، با گران شدن جعبه پلاستیکی حمل میوه، افزایش هزینه سموم و آفت‌کش‌ها و بالا رفتن هزینه نگهداری سیب در سردخانه، امسال باغداران استان امیدی برای سودآوری این محصول ندارند.

قیمت‌گذاری سیب به دست دلالان/ دولت به نقش نظارتی خود ضعیف عمل می‌کند

فرامرز نوری باغدار ارومیه‌ای در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تمام شده، در ابتدا تمایلی برای برداشت سیب از باغاتمان نداشتیم و ترجیح می‌دادم سیب‌ها دور ریز شوند چرا که هر جعبه پلاستیکی برای نگهداری و حمل در سردخانه امسال ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این جعبه‌ها افزایش ۲ برابری قیمت دارند و عملا نهادهای نظارتی بر این موضوع نظارت نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت سموم و دفع آفات نیز افزایش چشمگیری داشت و در کنار اینها اگر دستمزد کارگر و هزینه نگهداری سیب در سردخانه‌ها را محاسبه کنیم، با قیمت‌گذاری‌هایی که می‌شود، امسال باغداران استان نه تنها سودی نخواهند کرد بلکه متضرر نیز خواهند شد.

نوری با بیان اینکه تغییرات اقلیمی نیز سبب شد تا امسال سیب درجه ۳ بیشتر تولید شود، ادامه داد: سیب صنعتی که در ابتدا توسط دولت قیمت‌‌گذاری شده بود مورد بی‌توجهی قرار گرفت و در نهایت کارخانه‌دارها، سیب صنعتی را قیمت‌گذاری کردند و سیب صنعتی به قیمت۸۵۰ تومان خریداری شد.

این باغدار یادآور شد: با توجه به اینکه همان هزینه و زحمتی که برای تولید سیب‌های درجه یک و درجه ۲ انجام می‌شود، برای سیب درجه ۳ نیز صورت می‌گیرد، ضرورت دارد دولت در قیمت‌گذاری سیب صنعتی نیز حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

نوری با بیان اینکه اقتصاد استان بر مبنای کشاورزی و اقتصاد کشاورزان استان نیز بر روی سیب می‌چرخد، افزود: سیاست‌های دولت و عدم نظارت بر بازار سموم کشاورزی زمینه‌ای فراهم آورده تا باغداران طی سال‌های متوالی متضرر شوند.

وی با اشاره به بالا بودن میزان تولید سیب درجه ۳ در سال جاری، اعلام کرد: با توجه به تحریم‌ها علیه ایران، سمومی که برای دفع آفات و تولید محصول با کیفیت استفاده می‌شود در بازار وجود ندارد و همین امر سبب شده تا شاهد ریزش سیب و تولید سیب صنعتی بیشتری شویم.

خلف وعده کارخانه‌ها برای خرید هر کیلو سیب صنعتی به قیمت ۱۵۰۰ تومان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه امسال میزان تولید سیب در استان بیش از سایر سال‌ها است، گفت: امسال سال باروری درختان سیب استان است به طوری که امسال ۳۰۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته سیب تولید شده است.

صادقی با بیان اینکه امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در استان تولید شده است، تصریح کرد: تغییرات اقلیمی و گرم بودن هوای استان، سبب شد تا میزان تولید سیب صنعتی استان امسال بیشتر باشد به طوری که امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب صنعتی تولید شده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: عدم توجه به بسته‌بندی و بازارپسند نبودن سیب تولیدی استان، ناتوانی در بازاریابی و مسائل و سیاست‌های بین‌المللی دست به دست هم داده‌اند تا سیب درختی استان آنطور که باید برای کشاورزان سودآوری نداشته باشد و امسال نیز شرایط اقلیمی، به این موضوع دامن زد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی از خلف وعده کارخانه‌های کنسانتره استان برای خرید هر کیلو سیب صنعتی به قیمت یک هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد و گفت: برداشت زودهنگام سیب به دلیل گرم بودن هوای استان سبب شد تا صاحبان کارخانه‌های کنسانتره غافلگیر شده و با توجه به برنامه کاری کارخانجات، این امر سبب شد تا بخش عمده‌ای از سیب صنعتی نیز در صف‌های خرید مقابل کارخانه‌ها فاسد شود.

سهم صادراتی سیب استان بیش از یک میلیون تن است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی لازم جهت خرید تضمینی سیب هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است، گفت: با توجه به افزایش میزان تولید سیب در استان، ضرورت دارد امسال برنامه‌ریزی‌ها زودتر از موعد مقرر انجام گیرد تا مثل سنوات گذشته با مشکل فساد سیب‌ها در سردخانه‌ها مواجه نشویم.

اکبر کرامتی با بیان اینکه برای این منظور نیازمند شناسایی بازارهای جهانی هستیم، ادامه داد: ۵۰ هزار تن سیب تولید استان صرف تازه خوری می‌شود و ضرورت دارد نسبت به بازاریابی مابقی سیب تولیدی استان اقدام شود چرا که سهم صادراتی سیب استان بیش از یک میلیون تن است که در این خصوص نیز با مشکلات متعددی از جمله نبود واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی، شیوع بیماری کرونا و بسته بودن مرزها، کمبود خودروهای یخچال‌دار برای صادرات و … مواجه هستیم.

وی اذعان داشت: جلسات متعددی با اتحادیه سردخانه داران، بخش خصوصی و صادر کنندگان داشتیم و این جلسات همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به نتیجه واحدی در زمینه صادرات و خرید تضمینی برسیم.

افزایش صادرات در گرو بهبود روابط سیاسی و تجاری بین کشورها است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز از صادرات ۸۸۵ هزار تن سیب درختی طی سال گذشته خبر داد و گفت: ضرورت دارد امسال موانع صادراتی از پیش‌رو برداشته شود و محصول بیشتری صادر شود چرا که امسال میزان بارآوری درختان سیب استان بیشتر بود.

بهنام تاج‌الدینی با اشاره به موانع داخلی از جمله بی توجهی دولت دوازدهم به راه‌اندازی واحد سورتینگ و بسته‌بندی، تصریح کرد: با تغییر دولت، امیدواریم سیاست‌های خارجی به نفع صادرات کنندگان باشد چرا که سال‌های گذشته بازار اواسیا را از دست دادیم و از طریق افغانستان نسبت به صادرات اقدام می‌کردیم.

وی با بیان اینکه امسال شاهد مشکلاتی در کشور افغانستان هستیم، اظهار داشت: افغانستان نیز یکی از بازارهای هدف ما پس از قفقاز بود به طوری که ۴۰ درصد صادرات سیب از طریق افغانستان انجام می‌شد که با مسائل پش آمده در افغانستان، عملا امسال این بازار را نیز از دست داده‌ایم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه در صورت بهبود روابط سیاسی، شاهد بهبود وضعیت صادرات نیز خواهیم بود، گفت: انتظار داریم دولت جدید فکری به حال صادرکنندگان کرده و روابط اقتصادی خوبی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه ایجاد کنند چرا که نبود روابط اقتصادی خوب در کنار کمبود زیرساخت‌های صادراتی سبب می‌شود تا علاوه بر تاجرها، باغداران نیز سود چندانی از تولیدات خود نداشته باشند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه اعلام کرد: در نظر گرفتن مشوق‌های صادراتی و تسهیل در امور صادرات به ویژه صادرات محصولات کشاورزی، می‌تواند به اقتصاد استان که بر پایه کشاورزی است، کمک شایانی کند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -