شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » ماجرای جدید وام های بانکی؛ اعتبارسنجی بجای ضامن/ چه کسانی می توانند بدون ضامن وام بگیرند؟

در حال حاضر مشتریان بانک‌ها برای دریافت هر نوع وامی باید از هفت خوان رستم عبور کنند. با این حال رئیس‌جمهور اعلام کرده که حقوق‌بگیران ثابت دولت می‌توانند بدون ضامن وام بگیرند.

بانک‌ها برای پرداخت کمترین وام نیز از مشتریان خود انواع ضمانت را می‌خواهند، از اصلی‌ترین شرط بانک‌ها این است که متقاضی وام باید ضامن دولتی با نامه کسر از حقوق معرفی کند.

با وجود عملکرد اغلب بانک‌ها در قبول ضامن، رئیس‌جمهور به بانک‌ها دستور داد تا برای پرداخت تسهیلات خرد به مردم از اعتبارسنجی به جای اخذ وثیقه استفاده کنند.

از سوی دیگر، سخنگوی دولت هم از تغییر نوع وثیقه‌ برای وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان خبر داده و گفته است که در پی این تغییر، کارمندان یا حقوق‌بگیران ثابت دولت می‌توانند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

به نظر می‌رسد که اعتبارسنجی برای تمامی مردم کاربرد ندارد، تنها کارمندان دولت می‌توانند بدون ضامن رسمی وام بگیرند.

برخی از مردم نسبت به این طرح که تنها شامل کارمندان دولتی می‌شود اعتراض دارند کاربری در خصوص نوشت: «به این تبعیض اجتماعی میگن»

«حتما باید کارمند رسمی خود دولت باشی تا اعتبار سنجیت بشه a»

«بدبخت مابقی مردم که کارمند دولت نیستن.خصوصا بیکارها و کسانی که زیر خط فقر مطلقن .کلا برای کارمندان بانک خوبه صد جور وام میگرفتن شد هزار جور»

«حداقل کارمند یه حقوق سابت دارن. اون کسانی که شغل ازاد. دارن یه فکری واسه اونا کنید. بیشتر به اونا میرسه»

«بدبخت مابقی مردم که کارمند دولت نیستن. خصوصا بیکارها و کسانی که زیر خط فقر مطلقن. کلا برای کارمندان بانک خوبه صد جور وام میگرفتن شد هزار جور

رتبه اعتبارسنجی مشکل متقاضیان وام

گروه دیگری از مخاطبان نیز نسبت به رتبه‌بندی و پرداخت وام از سوی بانک‌ها اعتراض دارند و می‌گویند که علی‌رغم گرفتن رتبه بالا در اعتبارسنجی اما بانک درخواست وام آنها را قبول نمی‌کند.

کاربری نوشت: « من رتبه ام A بود سه بار درخواست دادم کلی کارمزد گرفتن هر سری هم بدون دلیل رد کردن هر سری هم که میخوای دلیلش و بپرسی باید یک صبح تا بعد از ظهر تماس بگیری شاید موفق بشی صحبت کنی اخرش هم دلیل هایی میارن که خودشون هم نمیدونن چی هست یک نون دونی درست کردن بی خودی کارمزد بگیرن انشاالله ورشکستگی این بانک دروغ گو رو ببینم»

«من ده بار درخواست دادم رد شد هربار، رتبه بانکی من A بود»

«من بالاترین رتبه اعتباری رو دارم و معدل حسابم هم مناسب بود و مدرک درآمدیم هم مناسب بود و بدون هیچ توضیحی رد کردن»

به وجود این واکنش‌ها به نظر می‌رسد که یکی از مولفه‌های مهم برای دریافت وام بدون وثیقه و با اعتبارسنجی، کارمند رسمی دولت بودن است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -