شما اینجا هستید
اجتماعی » مشکل ضعف اینترنت مناطق روستایی و مرزی آذربایجان‌غربی همچنان پابرجاست

براساس برآورد مرکز آمار ایران در سال ۹۵ تعداد مردم مناطق روستایی شهرستان پیرانشهر بیش از ۴۳ هزار نفر و شهرستان سردشت بیش از ۵۰ هزار نفر بوده است.

بنابراین نزدیک ۱۰۰ هزار نفر از مردم این دو شهرستان مرزی در جنوب آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند و این در حالی است که با وجود پیشرفت فناوری، اما بیشتر آنها نمی‌توانند به اینترنت و فضای مجازی دسترسی داشته و با دنیا ارتباط برقرار کنند.

این معضل با توجه به غیرحضوری شدن مدارس به سبب شیوع کرونا بیشتر نمود یافته و باعث مشکلات فراوان برای دانش‌آموزان مناطق روستایی شده و خانواده‌ها را نیز درگیر خود کرده است.

«سوزان» از روستاییان سردشتی با اظهار تاسف از قطع و وصلی‌های فراوان و ضعف اینترنت در روستای محل سکونت خود اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مردم این روستا، هر زمان کار و ثبت نام اینترنتی داشته باشند باید به مناطق شهری مراجعه کنند چون سرعت اینترنت در این منطقه پاسخگوی نیازها نیست.

«عماد»نیز یکی دیگر از روستانشینان شهرستان پیرانشهر گفت: متاسفانه مناطق مرزی و محروم مورد غفلت و بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته و هیچ پیشرفتی نداشته‌اند به ویژه اینکه در این منطقه به غیر از دسترسی دشوار به اینترنت، نقاط کور بسیاری وجود دارد و مکالمه با تلفن همراه نیز به سختی انجام می‌شود.

تحصیل دانش‌آموزان با وجود قطع و وصلی اینترنت به سختی انجام می‌شود

«شایسته»نیز از اهالی یکی از روستاهای پیرانشهر بیان کرد: من در خانواده، سه دانش‌آموز مدرسه‌ای دارم که با وجود تعطیلی مدارس و اینکه باید در بستر برنامه«شاد» درس بخوانند اما قطعی و وصلی‌های فراوان اینترنت و ضعف آن سبب شده که خانواده‌ها و به ویژه والدین بیش از همه دچار مشکل شوند چون این مشکلات سبب می‌شود که فرزندان به درستی نتوانند از کلاس درس استفاده کنند.

«جمال» نیز از اهالی یکی از روستاهای سردشت گفت: من و خانواده با این وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه و ضعف اینترنت و بسیاری از کمبودهایی که روستای محل سکونتمان با آن مواجه است، تصمیم به مهاجرت اجباری به مناطق شهری گرفته‌ایم چون توجه مسئولان به پیشرفت و توسعه مناطق مرزی و محروم کمتر است.

وزارت ارتباطات نسبت به معضل فقدان اینترنت در جنوب استان بی‌تفاوت است

در این رابطه نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وزیر ارتباطات در رابطه با مشکلات دسترسی مردم به اینترنت و وضعیت آنتن‌دهی تلفن همراه در دو شهرستان پیرانشهر و سردشت اظهار داشت: متاسفانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مشکل آنتن‌دهی تلفن‌همراه و معضل فقدان اینترنت یا قطعی مکرر آن در روستاهای واقع در شهرستان‌های محروم و مرزی رسیدگی نمی‌کند.

کمال حسین‌پور تصریح کرد: عدم آنتن‌دهی مناسب تلفن همراه و فقدان اینترنت مخصوصا در شهرستان‌های محروم و مرزی مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده است و به عنوان نمونه در بسیاری از روستاهای دو شهرستان محروم و مرزی سردشت و پیرانشهر با وجود آنتن‌دهی مناسب دسترسی مطلوب به اینترنت فراهم نیست.

وی گفت: در بعضی از روستاهای دو شهرستان، مردم برای برقراری تماس تلفنی یا دسترسی به اینترنت مجبور هستند روانه ارتفاعات شوند و پیگیری‌های متعدد، زیرساخت‌های ارتباطی دو شهرستان سردشت و پیرانشهر به قدر کفایت از نظر کمی و کیفی توسعه نیافته است.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بی‌تردید نمی‌توان حداقل‌هایی چون دسترسی مناسب به آنتن‌دهی موبایل و اینترنت را در عصر حاضر از روستانشینان دریغ کرد و از آن سو، انتظار هم داشت آنان در روستا بمانند در حالی که نیاز مردم به اینترنت و فضای مجازی هر روز بیشتر شده و شیوع کرونا و ضرورت تردد کمتر، این نیاز را دو چندان کرده است.

حسین‌پور اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برابر مردم دو شهرستان پیرانشهر و سردشت مسئول است و باید پاسخگوی این مطالبه به حق و عمومی مردم باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از روستاهای دو شهرستان سردشت و پیرانشهر به اینترنت دسترسی ندارند و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وجود تمام پیگیری‌ها و وعده‌ها در عمل اقدامی انجام نمی‌دهد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با تذکر به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه عدم هوشمندسازی مدارس بیان کرد: در این راستا ضرورت عمل به وظایف محوله در راستای هوشمندسازی مدارس مطابق با ماده ۶۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: ماده ۶۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیک به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال آزمون و مشاوره تحصیلی را به صورت رایگان برای تمامی دانش‌آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کرده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -