شما اینجا هستید
اخبار مهم » وعده‌های بی‌سرانجام؛سهم حاشیه‌نشینان ارومیه از امکانات رفاهی

اسلام‌آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد، حاجی پیرلو، وکیل آباد، کوی لاله سالار، و الواج و دیگاله و طرزیلو از مناطق حاشیه‌ای ارومیه به شمار می‌روند که ده‌ها سال است به عنوان یکی از مناطق این شهر در زمره سکونتگاه‌های غیر رسمی یا حاشیه نشین ثبت شده اما همچنان این گوشه از شهر رکورددار بیشترین کوچه‌ خاکی‌های قدیمی است و انگار مردمان این بخش از شهر برای همیشه فراموش شده‌اند.

بیش از چند دهه است  که این  مناطق ارومیه به عنوان یکی از مناطق فقیرنشین شهر شناخته می شوند و در طول همه این سال‌ها وعده وعیدهای فراوانی برای ساکنان این منطقه داده شده تا بتوانند با برخورداری از امکانات حداقلی یک شهروند شهرنشین به ادامه زندگی خود بپردازند اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه بسیاری از کوچه پس‌کوچه‌های این مناطق که اتفاقاً برخی از آنها  در جوار باغ رضوان ارومیه قرار دارند از یک آسفالت ساده محرومند و ساکنان بیشترشان از آب شرب ،فضای سبز و امکانات اولیه  زندگی  برخوردار نیستند.

این مناطق از شهر ارومیه فقط در آستانه انتخابات مورد توجه کاندیداها قرار می‌گیرد و کاندیداهای مختلف از هر رنگ و قومیتی برای پر کردن سبد آرای خود در آستانه انتخابات به این مناطق سر زده و پای درد و دل اهالی این مناطق می نشینند.

شاید بتوان کمبود امکانات در این مناطق را نادیده گرفت ولی نمی توان از جولان معتادان در این مناطق چشم پوشی کرد مردان و زنان معتادی که در روز روشن و بدون هیچ واهمه‌ای  مشغول استعمال مواد مخدر هستند. و آسایش را از  اهالی این مناطق سلب کردند.

نگرانی والدین از فرزندان‌شان که در معرض چنین خطراتی هستند  بسیار جدی است ولی کسی از ترس جان و مال خود جرأت اعتراض ندارد.

IMG_20210928_130441_299

اعتبارات استانی و کشوری پاسخگوی هزینه‌های درمان  معتادان نیست

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی اظهار داشت:بهزیستی استان با ۴۵ مرکز درمان، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان اعم از  اقامتی و سرپایی در سال گذشته ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان را تحت پوشش قرار داده است.

سعید فریور با اشاره به هزینه‌های بالای درمان اعتیاد گفت: بسیاری از معتادانی که برای درمان  به  مراکز اقامتی بهبودی بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد مراجعه می‌کنند امکان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند، از طرفی نیز با توجه به اینکه درمان هر معتاد در مراکز اقامتی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومن هزینه در بردارد بهزیستی به عنوان دستگاه متولی در امر درمان اعتیاد و حمایت از نیازمندان، به دلیل کمبود اعتبارات ملی در بخش یارانه درمان نیازمندان دچار مشکلات عدیده‌ای بوده و به دلیل بالا بودن افراد نیازمند متقاضی درمان و کمبود اعتبارات درمان این افراد با مشکل مواجه می‌سازد که نیاز است خیرین در  امر تأمین درمان افراد نیازمند به بهزیستی کمک کنند.

وی افزود: در حال حاضر بهزیستی قادر به تأمین هزینه‌های درمانی چهار نفر از هر ۱۰۰ افراد مبتلا به اعتیاد است چراکه اعتبارات استانی و کشوری پاسخگوی هزینه‌های درمان همه معتادان مراجعه کننده نیست.

فریور عنوان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های درمان، ساماندهی معتادان متجاهر و پاسخ به  مطالبات مردم در امر ساماندهی و در راستای اجرای سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ورود دستگاه‌های متولی درمان معتادان، دستگاه‌های قضایی و انتظامی و بهزیستی و همچنین مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی خاطر نشان کرد: البته به تازگی  با هماهنگی دادستان استان و پیگیری‌های بهزیستی یک خیر ارومیه‌‌ای، قول هزینه درمان و نگهداری ۹۰ معتاد متجاهر را داده که قسمتی از این هزینه‌ها به حساب مشارکت‌های مردمی پرداخت شده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -