شما اینجا هستید
اجتماعی » پرداخت یارانه 350 هزار تومانی به هر نفر در آذر ماه / یارانه جدید میلیونی شد !

یارانه به اولویت برخی دهک های کم درآمد تبدیل شده است . صحبت های زیادی در مورد یارانه جدید در دولت رئیسی شده است که به تازگی جزئیاتی از این یارانه جدید مشخص شد . در ادامه به طور دقیق به پرداخت یارانه جدید می پردازیم .

دولت قصد دارد یارانه جدیدی را به هفت دهک اول جامعه پرداخت کند، اما اولویت با خانوارهایی هست که در چهار دهک اول قرار دارند. مبلغ این یارانه برای مشمولان چقدر است؟

یک نماینده مجلس روز گذشته از پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه جدید خبر داد. آنطور که جعفر قادری به تجارت‌نیوز گفته دولت قصد دارد ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت کند.

همچنین قرار است چهار دهک اول درآمدی یارانه بیشتری بگیرند و سه دهک بعدی مبلغ کمتری دریافت کنند. مبلغ یارانه جدید چقدر است و مشمولان چه کسانی هستند؟

چهار دهک اول حدود ۳۴ میلیون نفر برآورد می‌شوند که معمولا منظور دولت از اقشار کم درآمد همین ۳۴ میلیون نفر است، چرا که در پاییز سال گذشته نیز دولت روحانی اعلام کرد که به اقشار ضعیف جامعه یارانه کرونا پرداخت می‌کند. در نهایت نیز ۳۴ میلیون نفر در چهار ماه پایانی سال گذشته یارانه کرونا گرفتند.

اگر قرار باشد دولت به این چهار دهک یارانه جدید پرداخت کند به هر نفر ۶۶ هزار تومان می‌رسد. اما اگر دولت تصمیم داشته باشد که به هفت دهک یارانه پرداخت کند در واقع مشمولان خانوارهایی می‌شوند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

هفت دهک اول درآمدی شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود که با بودجه ۲۷ هزار میلیارد تومانی یارانه جدید، به نفر مبلغ کمی می‌رسد.

اما این احتمال وجود دارد دولت بودجه یارانه جدید افزایش دهد که در این صورت چه مشمولان چهار دهک باشند چه هفت دهک، مبلغ یارانه جدید بیشتر می‌شود.

ظاهرا دولت قصد دارد منابع پرداخت این یارانه را از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین کند، بنابراین از آنجایی که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای بودجه سال آینده مطرح است، احتمالا یارانه جدید از فروردین سال آینده پرداخت می‌شود

اما دولت اعلام کرده که در آذر ماه خبر خوبی برای مردم دارد. ابراهیم رئیسی هم وعده داد که به هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین احتمالا پرداخت یارانه یا کارت رفاهی در آذر ماه وجود دارد.

احتمال پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر از آذرماه

در پی ارسال لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر به مجلس شورای اسلامی، پرداخت یارانه جدید ۱۱۰هزارتومانی به ۶۰میلیون نفر از آذرماه قوت گرفت.

سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر را که به‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه ۱۴۰۰/۸/۵ هیئت وزیران با قید دوفوریت به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی تقدیم کرد.

در بخشی از این لایحه آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شود تا مبلغ دویست و هفتاد هزار میلیارد (۲۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال به حساب خاص سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. این مبلغ تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی ـ مصوب ۱۳۹۹ ـ خواهد شد.

این لایحه که برای تغییر در نحوه بازتوزیع یارانه دلار ۴۲۰۰تومانی نهاده‌های دامی است، در صورت تصویب نهایی در مجلس مقدمات کار را برای بازتوزیع یارانه جدید از آذرماه فراهم می‌کند.

بر اساس میزان رقم ۲۷هزار میلیارد تومانی که دولت برای ۴ ماه آخر سال در این لایحه درخواست مجوز کرده است، حدود ۶۰ میلیون نفر طی چهارماه آخر سال ماهانه ۱۱۰هزار تومان یارانه جدید دریافت خواهند کرد.

به گزارش تسنیم، دلار ۴۲۰۰تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده است، از سال ۹۷ به واردات برخی کالاهای اساسی داده می‌شد که بنا بر نظر بسیاری از فعالان عرصه تولید و بازار و اقتصاددانان، منافع این یارانه ارزی به مردم نمی‌رسید و قیمت کالاهای اساسی که دلار ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کردند، همچنان در حال افزایش بوده است، بنابراین دولت تصمیم گرفت به‌جای تخصیص این ارز ارزان به واردکنندگان، یارانه ریالی آن را به مردم اختصاص دهد.

این در حالی است که دلار ۴۲۰۰تومانی برای واردات گندم و دارو فعلاً حذف نمی‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -