شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » سلام گردشگران به نگین فیروزه‌ای ایران

عرصه گردشگری و اقتصاد در آذربایجان غربی، در ۲ سال اخیر شاهد تحولاتی بوده است که بیش از هر چیز، مرهون توجه دولت مردمی به منطقه شمال‌غرب و نیز ناشی از آغاز برنامه های نرم افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان کانون محوری برنامه ریزی برای احیای این دریاچه زیبا و نیز تغییر نوع معیشت ساحل نشینان بوده است.

با هر نگاهی به موضوع گردشگری و یا اقتصاد نگریسته شود این دو مقوله را نمی توان جدای هم در نظر گرفت چرا که امروز گردشگری به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی برای هر کشوری محسوب می شود و بسته به نوع برنامه ریزی عایدات آن نصیب سرمایه گذاران خواهد شد.

دریاچه ارومیه نیز از دیرباز یکی از مهمترین منابع اقتصادی از محل گردشگری برای ساحل نشینان حوضه آبریز در شمال‌غرب کشور بوده و هنوز یادمان نرفته است که در ۵۰ یا ۶۰ سال قبل چه خانه های قدیمی در این مناطق به صورت اتاق‌های مهمان‌پذیر میزبان گردشگران و طبیعت دوستان بوده اند.

از ۲ دهه قبل که بر اثر عوامل متعدد این منبع مهم اقتصادی برای ساکنان اطراف این زیست بوم ارزشمند رو به کم آبی گذاشت باز اثرات پیامدهای آن را ساحل نشینان و کمی فراتر تمامی مردم شمال‌غرب به گفته کارشناسان و صاحب نظران در کوتاه و بلند مدت در تمامی ابعاد شاهد خواهند بود.

ناگفته نماند تلاشهایی از سوی دولت های قبل در راستای مصوبات احیای دریاچه ارومیه آغاز شد که در دولت سیزدهم به مراحل نهایی خود نزدیک شد و رهاسازی آب از طریق کانال‌های حفر شده و گشوده شدن دریچه سدها از جمله این اقدامات است که در اخرین روزهای سال گذشته رقم خورد.

همچنین امروز اقدامات نرم افزاری در این زمینه آغاز شده که باز به همت دولت و مدیریت دبیری ستاد به مرحله اجرایی نزدیک شده و امید به احیا را در دل همه دوستداران طبیعت و محیط زیست تقویت کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -