شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » از مشكلات آب و فاضلاب شهرستان اروميه تا ارتقاء آموزش در نقاط مرزى استان آذربايجان غربى ، محوريت جلسه امروز صادق توكلى مهر رئيس شوراى شهرستان اروميه با مدير كل آموزش فنى و حرفه اى استان و رئيس آب و فاضلاب شهرستان اروميه

صادق توکلی مهر ریاست شورا در جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان  که با حضور مدیر آب و فاضلاب ارومیه برگزار شد، گفت: توسعه شبکه فاضلاب یک مطالبه عمومی است و عدم پاسخگویی به این مطالبه موجب نارضایتی عمومی و پایین آمدن سطح مشارکت اجتماعی است.

وی افزود: در محلات و بافت های قدیمی و کم برخوردار شهر ارومیه و شهرهای تابعه شاهد توازن در توسعه شبکه فاضلاب نیستیم و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در آن محلات مشکل شهروندان را دوچندان نموده که  نیاز به مداخله ارگانهای متولی برای جبران شرایط هستیم.

رییس شورای اسلامی شهرستان ارومیه اظهار کرد: هم اکنون در برخی محلات به علت در دست اقدام بودن توسعه شبکه فاضلاب با معابر خاکی روبرو هستیم و نیاز به تسریع در توسعه داریم تا شهروندان از وضعیت ناخوشایند فعلی رها یابند، همچنین عدم ارائه بموقع خدمات به شهرک های تازه تاسیس سبب کاهش ارزش افزوده و تبدیل آن شهرک های با قابلیت رشد به محلات ناکارآمد می شود.
توکلی مهر بر ضرورت دسترسی عموم شهروندان و ساکنان روستاها و بخش های تابعه به آب آشامیدنی و بهداشتی تأکید کرد و ادامه داد: نبود آب سلب آرامش و ایجاد اختلال در زندگی روزمره شهروندان را سبب می شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون محلات، شهرک ها و روستاهایی داریم که درتابستان چندین ساعت در روز آب شرب ندارند. که کمبود آب در شهرستان ارومیه با شرایط نسبتا مناسب آبی شایسته مردم نیست.

توکلی مهر یادآور شد: مدیریت آبهای سطحی و آبهای زیرزمینی و همچنین فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه آب با توجه به بحران جدی آب در سطح کشور ضروری است.

وی تصریح کرد: شاهد هستیم که علیرغم پیشرفت علم و تکنولوژی های حوزه آبیاری و کشاورزی اما متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای آبیاری صنعتی در کمترین میزان خود می باشد  و آبیاری های سنتی موجب هدررفت آبهای سطحی می شود، از این رو باید به سمت و سوی استفاده بهینه از منابع آبی حرکت کنیم.

توکلی مهر اظهار کرد: با وضعیت کم آبی فعلی، قطعا شاهد بحران قطعی آب بیش از سالهای گذشته خواهیم شد و روستاها با چالش های بحث برانگیز روبرو می شوند که این موضوع مدیریت جدی را می طلبد و بهره برداری از چند مخزن نیمه تمام در ارومیه می تواند در کاهش مشکل کمک حال باشد.

وی عنوان کرد: ۸۰ درصد شهر بهره مند از شبکه فاضلاب هستند و ۲۰ درصد از چاه جذبی استفاده می کنند و بخشی از مردم فاضلاب خانگی خود را به سمت کانالهای جمع آوری آبهای سطحی هدایت می کنند که موجب استفاده کشاورزان و مخاطراتی برای سلامتی عموم شهروندان می شود.

کامیاب فر افزود: باید توجه داشته باشیم شبکه های فاضلاب برای هدایت آبهای سطحی نیست و دیده می شود برخی شهروندان و همچنین همکاران شهرداری در هنگام آبگرفتگی معابر با باز کردن درب منهول های فاضلاب در بالادست موجب ایجاد مشکل برای شهروندان در پایین دست شهر می شوند.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان ارومیه با بیان اینکه مجمع خیرین حوزه آب را راه اندازی کرده ایم تا با استفاده از ظرفیت آنها به یاری مردم نیازمند در حوزه توسعه شبکه آب و دسترسی به آب شرب بشتابیم، خاطرنشان کرد: امسال هنوز بارندگی که انتظار داشتیم اتفاق نیفتاده است و با کمبود آب در بخش های شهرستان روبرو هستیم.

صادق توكلى مهر در ادامه جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان که با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی برگزار شد، گفت: آموزش فنی و حرفه ای بجهت مهارت بخشی به نیروی انسانی جامعه و همچنین توانمندسازی جاماندگان از تحصیل مقوله ای بسیار مهم در جامعه است.

وی با تأکید بر مقوله بسیار مهم مهارت افزود: برای ارتقا سطح مهارت شهروندان به عنوان نمایندگان مردم مطالباتی از اداره کل فنی و حرفه ای داریم که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهرستان ارومیه اظهار کرد: مناطق کم برخوردار و یا کمتر توسعه یافته و جمعیتی که در این بافت ها اسکان دارند، باید به مرحله ای برسند که جوانان و بانوانشان با توانمندی و مهارت آموزی به سطحی از تامین درآمد خانواده برسند و بخشی از مشکلات معیشتی خانوارها مرتفع گردد.

توکلی مهر تصریح کرد: کار آفرینی و اشتغال زایی رسالتی است که بر عهده تمامی نهادهای دولتی است و نهادهای مردمی نیز وظیفه پیگیری را دارند که افزایش مهارت فارغ التحصیلان و جاماندگان از تحصیل سبب افزایش فرصت های کاریابی خواهد شد و از این بابت اجرای رسالت سازمان فنی حرفه ای شایسته تقدیر می باشد.

وی یادآور شد: سازمان فنی و حرفه ای از جهت توانمندسازی بانوان که معمولا متاسفانه دارای محدودیت های در جامعه می باشند می تواند گامهای بسیار مهمی برداشته و نقش آفرینی کند.

رئیس شورای شهرستان عنوان کرد: جوانان بسیاری در مناطق محروم به جهت اینکه برایشان فرصت های تفریحی و اشتغال برابر توزیع نشده، بیکار مانده اند اما مستعد این هستند که در چرخه تولید و اشتغال کشور نقش آفرینی کنند و استعداد و نیروی جوانی آنها شکوفا گردد.

وی ادامه داد: ترویج فرصت‌های شغلی و آموزش بهینه و هدفمند می تواند از هدر رفت انرژی جوانان پیشگیری کند اما از این موضوع مهم غفلت کرده ایم.

توکلی مهر با بیان اینکه باید به دنبال افزایش مهارت برای جوانان در راستای انتخاب شغل های جایگزین باشیم تصریح کرد: سند چشم انداز توسعه استان بر اساس سند آمایش سرزمینی بر پایه کشاورزی و دامداری است اما اینکه انتظار داشته باشیم تمامی جوانان مرزنشین دامدار، کشاورز و کارگر باشند منطقی نیست، چرا که روحیات و توانمندی های مختلف می طلبد که افراد در مشاغل متناسب با شرایطشان بکارگیری شوند که در چنین شرایطی چه بسا بعنوان نمونه کولبری با یک شغل آبرومندانه جایگزین شود.

وی با بیان اینکه نبود شغل مناسب در مناطق مرزی منجر به روی آوردن به مشاغل نامناسب و کاذب می شود و مخاطراتی نیز برای ساکنین محلی دارد، عنوان کرد: می بینیم که برخی خانواده های مرزنشین داغدار جوانانشان هستند چون شغل مناسب به دست نیاورده اند.

توکلی مهر گفت: انتظار داریم ضمن بهره مندی شهرداریها و دهیاری ها از ارزش افزوده گمرکات مرزی، مردم از مبادلات مرزی استان و از فرصت های جدید تجاری و اقتصادی بهره مند باشند.

وی تصریح کرد: قدرت های نهفته در جوانان را با مهارت آموزی باید به بالفعل تبدیل کرد و در چرخه اقتصادی کشور از آن بهره گرفت.

رییس شورای اسلامی شهرستان ارومیه از اعلام آمادگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی برای آموزش در تمامی رشته های درخواستی جوانان خبر داد و خاطرنشان کرد: مهارت آموزی باید بر مبنای نیاز بازار کار باشد.

رییس شورای اسلامی شهرستان ارومیه با تأکید بر توسعه ارومیه در همه حوزه ها خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که ارومیه برای سرمایه گذاران شهری جذاب باشد.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان ارومیه:

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرستان ارومیه، سعید کامیاب فر در جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان ارومیه با حضور صادق توکلی مهر ریاست و همچنین سایر اعضا برگزار شد، اظهار کرد: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب تا پایان اردیبهشت به بهره برداری می رسد تا تمامی فاضلاب شهر ارومیه مورد تصفیه قرار بگیرد.

وی افزود: مناطق حاشیه شهر با مشکلات اساسی در حوزه فاضلاب روبرو هستند چون زمانی که مطالعات فاضلاب شهری انجام می گرفت جز محدوده شهری نبودند و باید هرچه سریعتر به فکر راهکاری اساسی باشیم.

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان ارومیه گفت: از حدود ۶۰۰ روستای شهرستان ۴۷۰ روستا به شبکه آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

کامیاب فر با توجه به ضروت توسعه شبکه تصریح کرد: در تلاشیم از اعتبارات ملی مابقی شهر ارومیه را تا سال ۱۴۰۳ تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دهیم.

وی ادامه داد: آب شرب شهر ارومیه از ۴۲ چاه سطح شهر و همچنین سد شهرچای تأمین می شود که شاهد مصرف بی رویه در این راستا هستیم.
وی افزود: ۳۴۰۰ لیتر در ثانیه مصرف شهر ارومیه بوده که هم اکنون با ۳۵۰ لیتر کمبود آب برای تامین نیاز شهروندان روبرو هستیم.

کامیاب فر اظهار کرد: در حوزه مخازن شهر ارومیه با کمبود مخزن روبرو هستیم و ۱۱۷ هزارمترمکعب مخزن داریم که حاکی از کمبود ۱۰۰ هزارمترمکعب می باشد.

وی گفت: افزایش ۲۵ الی ۳۰ هزار مترمکعبی افزایش مخزن برای ۱۴۰۲ را پیس بینی کرده ایم.

کامیاب فر با اشاره به فرسودگی شبکه و هدررفت آب تأکید کرد: هم اکنون در سطح شهر ارومیه ۸۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده انتقال آب را شاهد هستیم و در ارومیه نیز ۴۷۰ هزار مشترک داریم.

وی ادامه داد: آب بها ۱۵ درصد برای ۱۴۰۲ افزایش یافته است که برای مشترکان کم مصرف با کاهش تعرفه ها روبرو هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی:
داشتن مهارت موجب رفع بیکاری می شود/ اعلام آمادگی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای برای توانمندسازی ساکنین در تمامی روستاها و مناطق محروم ارومیه/در منطقه کوی سالار مرکز فنی و حرفه ای احداث خواهد شد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهرستان ارومیه، صلاح خان احمدزاده در جلسه رسمی شورای اسلامی شهرستان ارومیه با حضور صادق توکلی مهر ریاست و همچنین سایر اعضا برگزار شد، اظهار کرد: داشتن مهارت موجب رفع بیکاری می شود چرا که افراد با مهارت در پیدا کردن شغل مناسب با توانمندی خود دچار مشکل نمی شوند.

وی افزود: باید آموزش های فنی و حرفه ای همانند کشورهای توسعه یافته از دوران دبیرستان آغاز شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی گفت: در استان ۵۸۰ آموزشگاه خصوصی و ۱۴۰ کارگاه آموزش فنی و حرفه ای وجود دارد که ۱۶۰ مربی در کارگاهها و ۸۰۰ نفر در آموزشگاهها مشغول بکار هستند که ظرفیت خوبی برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است.

خان احمد زاده تصریح کرد: در بخش فنی و حرفه ای هر آموزشی نیاز باشد مشکلی نداریم چرا که ما پیشرفته ترین آموزش ها را نیز در صورت نداشتن مربی ظرف سه ماه فراهم می کنیم.

وی تأکید کرد: حاضریم در تمامی بخش ها و مناطق محروم شهرستان اگر فضای کافی وجود داشته باشد در راستای توانمندسازی همکاری کنیم و هرجایی هر آموزشی لازم باشد ارائه دهیم.

خان احمدزاده ادامه داد: در منطقه کوی سالار یک مرکز فنی و حرفه ای احداث خواهد شد که چهار کارگاه تخصصی در آن دایر می شود.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش فنی و حرفه ای داده ایم و بیش از تعهداتمان تحقق پیدا کرده است، تصریح کرد: حوادث زیادی برای کارگران ساختمانی را شاهد بوده ایم که اگر تحت آموزش قرار می گرفتند قطعا حوادث بسیار پایین تر می شد.

خان احمدزاده اظهار کرد: امسال برای اولین بار رقم بسیار خوبی برای تخصیص وام در حوزه فنی و حرفه ای در محیط کار واقعی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان از پتانسیل فنی و حرفه ای اطلاعی ندارند، خاطرنشان کرد: ضروری است به هر نحو ممکن این مهم برای شهروندان اطلاع رسانی شود و در این راستا نیازمند همکاری هستیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -