شما اینجا هستید
اجتماعی » تقلا برای یک تاریخ تولد رُند/دست بردن در تاریخ تولد نوزادان به چه قیمتی؟

به گزارش ارومیه کلوب در اولین سال از قرن جدید شاهد تلاش برخی خانواده‌‌ها برای به دنیا آمدن فرزندان‌‌شان در تاریخ‌‌ رُند ۱۴۰۱/۱/۱ بودیم درحالیکه اینگونه تولدهای پیش از موعد و نارسی نوزاد هزینه‌های زیادی را به سیستم سلامت کشور وارد می‌کند. تولد پیش از موعد و نارسی نوزاد هزینه‌‌های زیادی را به سیستم سلامت و درمان و نسل آینده کشور وارد می‌‌کند و باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌‌شود و بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند چرا که بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد.

به گفته کارشناسان، نوزادانی که با تمایل والدین در روزهای خاص و طبق تقویم‌های مناسبتی زودتر از موعد به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض نارسایی و مشکلات قرار می‌گیرند.

در سال‌‌های اخیر  به دنیا آمدن فرزندان‌ در تاریخ‌‌های رُند  به امری لاکچری و باکلاس مبدل گشته و بیش از پیش شاهد تلاش برخی خانواده‌‌ها برای به دنیا آمدن فرزندان‌‌شان در تاریخ‌‌های رُند هستیم؛ ۸۸/۸/۸، ۹۷/۷/۷، ۹۸/۸/۸  ۹۹/۹/۹ ۱/۱/۱ تاریخ‌‌های رُندی بودند که برخی مادران باردار حاضر شدند به هر قیمتی، در آن روز، زایمان کنند تا شناسنامه فرزندان‌‌شان به تاریخی لاکچری مزین شود!

زن و شوهرهایی که میلیون‌‌ها تومان پول به بیمارستان خصوصی برای انجام جراحی سزارین داده‌‌اند تا تاریخ را برای تولد نوزاد خود به روش سزارین، رقم بزنند! کا.ری که شاید به ظاهر بی‌اهمیت جلوه کند اما اگر کمی درباره سیستم رشد جنین در ماه آخر بدانید متوجه می‌شوید که حتی یک روز هم می‌تواند اهمیت بالایی در زایمان موفق داشته باشد.

این درحالیست که جراحی سزارین  نباید برای همه مادران باردار انجام شود و باید فقط در مادرانی سزارین انجام بگیرد که اندیکاسیون (مورد توصیه) داشته باشد.

بنا بر گفته متخصصان زنان و زایمان در صورت لزوم پزشکی، سزارین می‌‌تواند به طور موثری از مرگ و میر مادران و نوزادان جلوگیری کند اما در صورتی که لزومی به انجام این جراحی نباشد، خطراتی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

از سال ۱۹۸۵، جامعه بین المللی مراقبت‌‌های بهداشتی نرخ ایده آل برای سزارین را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته‌‌است حدود ۵۰ درصد عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های دولتی و حدود ۹۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود‌؛ این درحالی است که ۸۰ درصد از مادران باردار توانایی این را دارند که زایمان خود را به‌صورت طبیعی انجام دهند!

چرا آمار سزارین به خصوص در تاریخ‌‌های لاکچری بالاست؟

رئیس انجمن علمی مامایی ایران می گوید: طول یک بارداری طبیعی معمولاً بین ۳۸ تا ۴۱ یا ۴۲ هفته است. غافل از اینکه، متوجه تبعات تاریخ تولد لاکچری نیستیم.

ناهید خداکرمی با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر بیمارستان‌های خصوصی، بر عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است تصریح می کند: برای مقابله با این معضل تا زمانی که شاکی خصوصی وجود نداشته باشد، امکان برخورد با چنین رفتارهایی وجود ندارد.

وی بیان می کند: باید این دغدغه در جامعه ایجاد شود که سلامت مادر و فرزند نباید به خاطر این قبیل رفتارهای غیر علمی و غیر منطقی، به خطر بیافتد.

خداکرمی بیان می کند: قطعاً تغییر تاریخ زایمان، بالقوه سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد و اگر تخلف پزشک در این کار ثابت شود، جرم تلقی شده و قابلیت رسیدگی در معاونت انتظامی سازمان و مراجع بالاتر را دارد.

دکتر راضیه خوش فطرت متخصص زنان و زایمان در ارومیه در رابطه با زایمان زودرس می گوید : وقتی بارداری به پایان می‌رسد، حدود ۸ تا ۱۲ ساعت و گاهی تا ۲۰ ساعت زمان می‌خواهد که نوزاد متولد شود و بدن مادر آماده تولد فرزند شده است این زمان را خداوند و علم پزشکی هم تأیید کرده‌اند و این پروسه خود به خود شروع می‌شود و این طور نیست که بخواهیم در آن دخالت کنیم.

وی با بیان اینکه ما با دخالت در تولد نوزاد، برای بچه تولید بیماری می‌کنیم تصریح می کند:بچه‌ای که هنوز زندگی داخل رحمی را تکمیل نکرده است، نمی‌تواند پای به دنیا بگذارد. به طوری که ۵۰ درصد این قبیل نوزادان درگیر آسم و آلرژی شده و ۲۰ الی ۲۵ درصد، دیابتی و احتمال بروز بیش فعالی و اوتیسم در این بچه‌ها وجود دارد.

صدیقه جهانشاهی فرد فوق تخصص طب کودکان و پیرامون تولد در ارومیه  تولد زودرس اول فروردین ۱۴۰۱ در بیمارستان شفا را۴۳ مورد، بیمارستان میلاد ارومیه را ۲۴ تولد و بیمارستان امام رضا را ۲۲ مورد عنوان می کند و می گوید: در اولین روز قرن جدید هفت برابر روزهای عادی کودک متولد شده است و در واقع با دخالت در تعیین زمان تولد، بخشی از زندگی این بچه ها گرفته شده و او آماده تطابق با زندگی بیرون از رحم نیست.

این متخصص تصریح می کند:برخی والدین دوست دارند، فرزندشان دقیقا در مناسبت هایی مانند سالگرد ازدواج و یا در تاریخ‌های رُند به دنیا بیایند و به همین دلیل دست به ریسک زده و اصرار بر انجام تولد های تقویمی دارند.

جهانشاهی فردادامه می‌دهد: حتی برخی‌ها ساعت را نیز تنظیم می‌کنند تا برای مثال کودک در ۱ بامداد و فروردین ۱۴۰۱ به دنیا بیاید.

دکترجهانشاهی  بابیان اینکه  در بحبوحه زایمان های لاکچری برخی مادران  به دلیل طولانی بودن صف های عمل در این میان قربانی و معطل  می‌شوند بیان می کند : جنین معمولاً بیشترین وزن خود را در هفته‌های آخر و منتهی به زایمان دریافت می‌کند و هر یک روز نیز برای جنین و رشد آن مهم است و چه بهتر که در زمان تعیین شده و اتمام کامل دوران بارداری اقدام به زایمان شود.

فوق تخصص طب کودکان می افزاید: البته زایمان زودتر از موعود خطر آنچنانی برای مادر نداشته و مادر می‌تواند در ۷،۸ یا ۹ ماهگی نوزاد خود را به دنیا بیاورد ولی بیشترین تبعات منفی، شامل نوزادان است.

دکتر شیوا احمدی متخصص زنان و زایمان می گوید :باید زایمان دقیقا در لحظه درد مادر انجام گیرد ولی گاهاً می‌توان در صورت نبود درد روی یک یا دو روز مانور داد، در غیر این‌ صورت خطر بزرگی برای مادر و مخصوصا نوزاد محسوب می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان درباره علت تمایل به تولد های رند می گوید: خود فضای مجازی گاهاً برخی مسائل را تبلیغ می‌کند و اگر در ذهن کسی هم نباشد به طریق فضای مجازی می‌تواند به فکر رفته و آن کار را انجام دهد، از این‌رو از مادران و خانواده‌ها درخواست دارم تا درگیر تاریخ‌های به اصطلاح رُند و یا خاص نباشند.

‌چشم‌ و هم‌چشمی و وسواس بیش از حد برخی والدین موجب صدمه‌زدن به سلامت نوزادان می‌شوند؛ سلامت نوزاد را فدای تاریخ تولد شیک و قشنگ نکنیم.

گزارش از راضیه محمودپور منتشر شده در جام جم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -