شما اینجا هستید

دربسیاری ازمناطق دنیا وبخصوص ایران سرمای بهاره دراکثر سالها موجب صدمه زدن وازبین رفتن جوانه وغنچه ودرنتیجه محصول درختان میوه درباغات میشود وکشاورزانی که پس از یکسال زحمت روزانه وخستگی ناپذیردرباغ به دنبال ثمره آن بودن، شاهد افت شدید محصولات خود خواهندبود.
این مسئله در مناطق کشت محصولات باغی کاملا” مشهود است ، باپایین آمدن دما ی هوا به زیر صفرجوانه وغنچه های نوشکفته یخ زده وبرنگ سیاه یا زرد درآمده وپوک میشوند بطوری که دراین مناطق بر اثرسرمازدگی ما سالیانه شاهد خسارت های میلیاردی به کشاورزان وباغداران عزیزهستیم.

یکی از مخاطراتی که در بخش زیرساخت کشور و دنیا حاکم هست تهدیدهایی مثل سیل زلزله سرمازدگی و یخ زدگی باغات است که یالانه میلیاردها خسارت به کشاورزی وارد می کندآمارسال ۱۴۰۱و۱۴۰ پنجاه همت (پنجاه هزار میلیارد تومان ) بوده است و در استان هم هزار میلیارد تومان خسارت بودهاین خسارت که منجر به کاهش محصولات کشاورزی و ضربه به اقتصاد کشاورز و اشتغال می شود و ومواد اولیه و زیر ساخت کشاورزی را تهدید می کندبرای به حداقل رساندن این جمله خسارت ها ما از سال ۱۳۹۴دستگاه های ضد سرمازدگی باغات را وارد بارار کردیم که این دستگاه ها از سرمازدگی انتقالی و سرمازدگی تشعشعی جلوگیری می کنند.

 

بیشترین خسارت اقتصادی در زمینه خسارت به باغات نخست به بخش دولتی می رسد سپس به بخش خصوصی بنابر این دولت در راستای کاهش سرمازدگی درختان زیرساخت هایی را تعریف کرده اما چون فرآیند یک فرآیند دانش بنیان است دولت با اغماضبا این تکنولوژیبرخورد نموده و به رغم نیاز به آین تکنولوژی حمایت چندانی از آن نکرده است اما در همه کش.رهای دنبا از این دستگاه ها استفاده می شود..

اگر در باغ یک هکتاری بعنوان نمونه شلیل در نظر بگیریم که بخواهیم از سرمازدگی جلوگیری کنیم اگر از دستگاه سرمازدگی استفاده نشود از این باغ یک هکتاری باغدار بیست تن میوه برداشت می کند این در حالی است که در صورت استفاده از تکنولوزی ضدسرمازدگی باغبان می تئاند ۸۰ تن میوه برداشت کند در نتیجه بهره وری چهار برابر شده و این امر رونق تولید و رشد اقتصادی و اشتغال را بدنبال دارد.

در این مجموعه دانش بنیان ۲۳ نفردر بخش تولید به صورت مستقیم کار می کنند ۱۲ نفر در بخش R&D مشغول اند .لازم به ذکر است که اشتغال غیر مستقیم نیز به ازای فروش هر دستگاه ضد سرما زدگی به باغدار چندین خانواده مشغول به کار می شوند یعنی ما اگر تا به حال ۵۰۰ دستگاه فروخته ایم بیش از دو هزار نفر در باغات مشغول به کار شده اند.

 

با توجه به نیاز مبرم کشور به این دستگاه ها در حال حاضر تمام مرکز توجه ما فروش این دستگاه ها به ظرفیت های خالی و بی نصیب مانده کشور است قیمت این دستگاه در امریکا شصت هزار دلار برآود شده در حالیکه قیمت این دستگاه در داخل کشور ۱۵ هزار دلار است از این رو برای صادرات این محصول به خارج از کشور علی رغم پیشنهادات زیادی که شده اقدام ننموده ایم تا به نحو احسنت تقاضای داخلی را تامین کنیم  زیرا اگر تقاضای این محصول صد درصد باسد تولید این محصول زیر یک درصد است در نظر داریم تا اخر سال جاری به منظور ارز آوری صادرات این محصول را به کشورهای مجاور و شمالی استان که در معرض تهدید سرمازدگی هستند مانند ترکیه ارمنستان گرجستان آذربایجان آغاز کنیم.

 

پارک علم و فناوری استان از نظر زیر ساخت‌ها توسعه نیافته است

 

از چالش های پارک میتوان به این اشاره کرد که پارک علم وفناوری با فناوران سر وکار دارد فناوری نیز علم روز استاغلب پارک ها زیرساخت های لازم را برای حمایت از واحدهای فناوری را ندارند به ویژه پارک استان آذربایجان غربی که یک پارک نو است و در این ۱۵سال اخیر که ایجاد شده شاید عملا ده سال راکد بوده و پنج سال اخیر را شروع به رشد کرده و توانسته است تعدادی از واحدهای فن آور را تحت پوشش قرار دهد در حالت کلی از پارک علم و فناوری نسبت به اداره سمت رضایت بیشتری داریم .

پارک استان راغب است تا از فن آوری های روز استقبال و حمایت کند از این رو در صدد برگزاری دوره ها و کلاس های مختلف جهت ارتباط سازی  با فن آوران برای بومی سازی و تولیدات بیشتر است از آنجایی که به دلیل محدودیت های اعتباری حمایت مستقیم پارک از ایده فن آوران عملا امکان پذیر نیست  لازم است  عواملی مانند بانک ها وصندوق های حمایتی نیز به کمک پارک ها بیایند تا این مسیر هموارتر شود و شاهد بومی سازی محصولات بیشتری باشبم .

یکی از خلا و نیازهایی که در پارک های علم و فناوری احساس میشود ایجاد کمپین‌هاو ایستگاه‌های استعدادیابی و دعوت از جوانان برای شرکت در مسابقات است تا استعدادشان نمایان شود  هرچند استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌هایی درحال حاضر برگزار می شوند اما روند  این استارتاپها به این صورت مرسوم است که  که حتما باید شخص  خودش مراجعه کند و استعدادش را بنمایاند در حالی که در این راه همکاری آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاران، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های دولتی و پارک علم و فناوری ضروری است.

وما از نهادهایی مانند آموزش پرورش و سایر مراکز آموزشی و پارک انتظار داریم تا برای این امر یک اتاق و مدیریت واحد گرد هم آورند.

بعنوان نمونه اگر شمارا بعنوان دانشجو در دانشگاه در نظر بگیریم کمتر کسی به شما مراجعه می‌کند که از شما  بپرسد چه استعدادی دارید و در زمینه استعدادی که دارید واقعا درست پیش رفته اید یا شما بعد از اینکه هزینه‌ی دولت و ملت را صرف نمودید تازه متوجه میشوید که این رشته به دردتان نخواهد خورد در نتیجه اگر یک گروه واحد به عنوان متولی بخش فناوری  وارد شود مسلما سرعت فناوری هم چند برابر می شود.

 

اکبر فتحی جلالی مدیر عامل شرکت اروم نیرو توان

 

شرکت اروم نیرو توان با بیش از ۵ سال فعالیت همواره و مستمر در زمینه نصب طراحی و تولید میکرو خازن های صنعتی

 فعالیت دارد،این شرکت از سال ۹۶ به مجموعه پارک علم و فناوری آذربایجان غربی ملحق شده و پیش از آن در سال ۱۳۹۵ به تولید انبوه رسیده بود اروم نیرو توان در سال ۱۳۹۷ شرکت فناور برتر استان اعلام شد این شرکت در سال ۱۳۹۹ در اولین جشنواره بهینه سازی مصرف انرژزی در ایران حائز رتبه اول شد .

 

در وصف محصول تولیدی شرکت یک مثال می زنم شما بالفرض یک نوشابه را داخل یک لیوان میریزید نوشابه به پایین لیوان رفته و در بالای لیوان کف می بینید در واقع آن کف نقش پر کردن ظرفیت لیوان را ایفا می کند در صنعت برق نیز چنین شرایطی صادق است ما دو نوع مصرف داریم مصارف اکتیو و مصارف واقعی مصارف اکتیو مانند کف نوشابه دیده نمی شوند و فقط ظرفیت سیم های کابلی و ترانزیت ها را پر می کنند علت استفاده مردم از خازن ها نیز همین امر است.

 

 

 یک سری از خازن ها عمر مفیدی دارند و یک سری از آنها از کیفیت بهتری برخوردارند. خازن های تولید شرکت ما هم از نظر کیفیت هم کمیت و هم طول عمر نسبت به خازن هایی که در کل دنیا تولید میشوند بهتر است در فولاد مبارکه اصفهان و سیمان سفید و سیمان خاکستری ارومیه این خازن ها استفاده شده است.

در سال ۹۶ مدیر وقت پارک علم و فناوری استان حمایت های زیادی کردند

 شرکت های آب و منطقه ای و فاضلاب و این قبیل شرکت های دولتی که در توانشان است از ما خرید کننداما  هیچ گونه خریدی از ما نکرده اند.

سال ۹۶ صادرات رابه  کشور ترکیه آغاز کردیم سال ۹۷ به آذربایجان و ۹۸ به اربیل عراق. در جال حاضر نیز به این سه کشور صادرات داریم اما تمرکزمان بیشتر بر روی عرضه به داخل کشور است تا صادرات.

کشاورزانی که می‌خواهند باغ های خودرا آب کشی کنند باید از موتور برق استفاده کنند با خازن گذاری تلفات موتور های برق به نحو چشمگیری کاهش می یابد

یکی از چالش هایی که در این پارک با آن روبرو هستیم تغییر سریع السیر مدیران پارک علم و فناوری آذربایجان غربی است از سال ۱۳۹۵ که شرکت ما تاسیس شد تا ۱۳۹۸ آقای حیدری  ریاست پارک را بر عهده داشتند و در زمان مدیریت ایشان  اتفافات بسیار خوبی در پارک رقم خورد  آغاز تغییرات مدیران از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و به این صورت است که از آن سال به بعد

هر  سال مدیران جدید ریاست  پارک را بر عهده گرفتند و  مدیران جدید تا عزم  کردند خودشان را محک بزنند با یک مهلت تمام شده روبرو شدند و به جرئت می توان گفت  پر اهمیت ترین چالش ما شرکت های دانش بنیان در پارک علم و فناوری این تغییر سریع مدیریتذ است.

یکی دیگر از چالش های پارک علم و فناوری استان  عدم حمایت سازمان‌ها از پارک است پارک را میتوان  به عنوان پدر معنوی شرکتها دانست  ولی به عنوان پدرباید  ردیف بودجه داشته باشد و  ازسوی استانداری و ارگان‌های استانی حمایت شود تا بتواند به نحو احسنت از شرکت های تحت پوشش خود حمایت کنددر این راه همکاری دستگاه‌های دولتی ضروری است.

اما حمایت سازمانهای دولتی از این نهاد رضایت بخش نیست و عمده مساله اصلی پارک علمی و فناوری آذربایجان غربی کمبود فضا برای فعالیت گروه‌ها و نبودن ردیف بودجه مستقل است.

پارک قادر است با تمام ادارات دولتی رایزنی کرده و محصولات شرکت های دانش بنیان را حتی به اجبار عرضه کند و یکی از بند های قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و  تولیدات بومی بدین شرح است که موسسات و ادارات دولتی موظفند بخشی از نیازمندی های خودرا از طریق محصولات دانش بنیان تولیدی استان تامین کنند اما ته امروز این امر محقق نشده است.

در زمینه اشتغال زایی به صورت مستقیم هفده نفر بیمه شده رسمی و بیست و چهار نفر نیروی نیمه‌رسمی داریم  که به صورت پاره وقت کار  می‌کنند و دوازده نفر نیز در امر بازاریابی و نمایندگی فعال در مجموعه ما مشغول به کار هستند.

بنده بعنوان رییس کارگروه برق پارک علم و فناوری استان به تمام جاهایی که سر میزنم اعلام می‌کنم که اگر  دانشجویی یا شخصی ایده‌ای دارد  و نیاز به حمایت داشته‌باشد ما صفر تا صد از آنها  حمایت می‌کنیم ولی  نیاز است این امر باید تمام ارگان‌ها به عنوان متولی بیان اعلام کنند که یک پارک علم و فناوری هست در استان می‌تونه تمامیها اون ر حمایت کنن اگر بتونن حمایت کنن

شرکت ما جزو پنج شرکت برترپارک علم و فناوری است و در صورتی که فروش محصولمان بیش از یک عدد باشد پارک امتیاز میگیرد شرکت ما در سال افزون بر  ۱۵ میلیارد تومان فروش دارد و این میزان فروش هم برای پارک علم و فناوری استان سود اقتثادی داشته هم آمار رشد اقتصادی پارک را بالاتر نشان می دهد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -