شما اینجا هستید
اخبار استان » حفر چاه‌‌ غیرمجاز در آذربایجان‌ غربی باعث کاهش آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین شده است

 مسئله آب در چند دهه اخیر به سبب ضرورت و اهمیت استفاده آن در بخش‌های کشاورزی و صنعتی به یکی از مقوله‌های مهم تبدیل شده و به همین دلیل حفاظت از آب به دلیل اینکه بخش‌های زیادی از آن دیگر تجدیدپذیر نیست، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین در پی بحران خشکسالی در سال‌های اخیر کشاورزان برای تأمین آب مورد نیاز خود به حفر چاه‌ها و قنات‌ها برای بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی پرداختند که این موضوع علاوه بر وارد آوردن خسارات جبران‌ناپذیر به منابع آبی و تشدید افت سفره‌های زیرزمینی، منجر به فرونشست زمین و آسیب به زیرساخت‌های کشاورزی در برخی از مناطق شد.

وجود چاه‌های غیرمجاز را ظلم بزرگ در حق کشاورزان است 

یک کشاورز ارومیه‌ای وجود چاه‌های غیرمجاز را ظلم بزرگ در حق  کشاورزان دانست و گفت: در این  شرایط خشکسالی و بحران منابع آب کشاورزان روزگار سختی را می‌گذارند بنابراین برداشت غیرمجاز از چاه‌ها سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش منابع آبی مجاز و در نهایت با گذر زمان موجب تخریب زمین می‌شود.

وی بیان کرد: بیشتر هموطنان در خانه باغ‌های خود برای دسترسی به آب و همچنبن برای تامین آب زراعت و باغبانی خود اقدام به حفر چاه غیرمجاز کرده‌اند که مسئولان باید با اجرای قوانین بازدارنده نباید اجازه دهند که با حفر چاه‌های غیرمجاز سبب کم آبی و خسارت به کشاورزان شوند.

اصلی‌ترین دلیل فرونشست زمین برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است 

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی با اشاره به تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده تعداد ۵۴ هزار و ۱۷۷ حلقه چاه‌ غیرمجاز در استان وجود دارد.

یاسر رهبردین افزود: در کل از مجموع چاه‌های غیرمجاز سالانه حجم آبی معادل یک هزار و ۲۶ میلیون متر مکعب از ذخایر منابع آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود‌.

وی تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز همه ساله بر اساس اهداف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با لحاظ اولویت‌ها صورت می‌گیرد که از سال ۹۴ و با شروع طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی تا ۶ ماهه نخست امسال در مجموع پنج هزار و ۶۸۷ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت‌های غیرمجاز دلیل اصلی این فرونشست زمین است گفت: اصلی‌ترین دلیل فرونشست زمین در کشور و استان برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است که باعث متراکم شدن بافت آبخوان و در نهایت فرونشست زمین می‌شود.

رهبردین بیان کرد: آبخوان دشت سلماس با میانگین ۱۸ متر افت سطح آب زیرزمینی در دوره بلندمدت، تنها دشت دارای فرونشست قابل توجه در استان است.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مهمترین اقدامات در راستای کاهش افت سطح آب‌زیرزمینی و مقابله با پدیده فرونشست جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز در قالب اکیپ‌‌های گشت و بازرسی بوده است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -