شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » اشتغال حلقه مفقوده توسعه استان

در طی دو دهه گذشته اولویت نظام همواره اقتصاد، تولید و اشتغال بوده است و سال ۱۴۰۱ توسط رهبری بعنوان سال “تولید، دانش بنیان و اشتغال افرین” نام گذاری شد که با تاکید بر اهمیت این موضوعات انتخاب شده است. هر چند تاکنون از جانب مسئولین امر نه تنها قدم مثبتی در جهت اشتغال جوانان استان برداشته نشده بلکه با تصمیمات و مصوبات اشتباه مانند مطالعات نادرست طرح تفصیلی که منجر به رکود در بازار مسکن و بیکار شدن بخش بزرگی از ۴۵ هزار کارگر فصلی مرتبط با صنعت ساختمان شده است . منطقه آزاد تجاری سرو که می‌توانست فرصت های شغلی زیادی را در استان فراهم نماید مدت هاست به حال خود رها شده است. خام فروشی مواد معدنی استخراجی از معادن استان یکی از بزرگترین معضلات استان و موانع بر سر اشتغال جوانان است که به‌ آوارگی و تسریع مهاجرت جوانان از این زیست بوم دامن می‌زند.

به نظر می رسد در چنین شرایطی بخش خصوصی می‌تواند گره گشای این کلاف سر در گم اشتغال شود. می توان با تشویق سرمایه داران کلان و خرد، ارائه طرح های موجه اقتصادی، زمینه‌ی تولید و اشتغال جوانان را فراهم آورد. آذربایجان غربی قطب کشاورزی و تولید میوه در کشور است احداث و راه اندازی کارگاه‌های سورتینگ و بسته بندی میوه با توجه به نیاز کشورهای هدف، همچنین با توجه به نیاز شدید و مبرم بخش کشاورزی به کودهایی نظیر آهن و سموم دفع آفات که در حال حاضر خارج از استان و کشور تامین می‌شود می‌توان با کمک بخش خصوصی ضمن خودکفایی در این صنعت کمک حال معضل بیکاری دراستان شد.

در بخش معادن هم این استان غنی از مواد معدنی است که در حال حاضر بخش عمده مواد استخراجی شامل سنگ های ساختمانی، طلا، آهن، مس، تیتان، کروم و… بصورت خام به خارج از استان و کشور هایی مانند چین صادر می شود که می‌توان با احداث کارخانجات فرآوروی ، سنگبری و صنایع وابسته ضمن جلوگیری از خام فروشی به اقتصاد استان و اشتغال جوانان کمک کرد و … .

در نهایت می توان گفت اگر نخبگان و فعالین سیاسی- اقتصادی خود را مسئول و مؤظف به چاره‌اندیشی این معضل ندانند و در جهت هم‌افزایی دستگاهها و بخش خصوصی تلاش نکنند و طرح و ایده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با توجیه اقتصادی ارایه ننمایند همچنان با چنین حوادث تلخ از دست دادن جوانانمان روبرو خواهیم بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -