شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » تکدی‌گری در ارومیه؛ تحریک حس نوع‌دوستی مردم و جلوه ‌هایی زشت از معابر

حضور متکدیان در خیابان‌ها و محلات ارومیه مدتی است که کمرنگ شده اما همچنان گلایه‌مردمی بر این موضوع استوار است که چرا در شهر غنی از فرهنگ، باید گدای خیابانی دستش را دراز کند و گاها به زور از مردم درخواست کمک مالی کند که از روی عادت است نه نیاز!

مردم مهربان هم با کمک به این متکدیان از درون احساس خوبی پیدا می‌کنند که در حال کمک به هم‌نوع خود هستند اما این حرکت موجب تشویق این افراد هم می‌شود که از نظر اجتماعی بر روی آن صحه گذاشته می‌شود.

در این بین بخشی از مردم نیز کاملا مخالف چنین حرکتی هستند و با توجه به احکام قضایی در خواست مقابله با چنین اقداماتی را دارند.

نباید گدا پروری کنیم

نعیم توکلی شهروند ۳۰ ساله ارومیه‌ای در این خصوص به ایرنا می‌گوید: من به عنوان یک مسلمان هر موقع فردی از بنده درخواست کمک کند، قطعا اگر از دستم بربیاید مضایقه نمی‌کنم.

او افزود: اما در خصوص متکدیان سطح شهر با وجود دادن پول و کمک مالی در چنین تفکری نیستم که باید به آنها به صورت خیابانی کمک کرد و به اصطلاح نباید گدا پروری کنیم.

این شهروند ارومیه ای با بیان اینکه ارومیه یک کلانشهر است، اضافه کرد: برای اینکه از آداب و سنت‌های شهری‌مان محافظت کنیم، نباید جلوه‌های زیبایی شهر را در هم بریزیم که همین متکدیان خیابانی یکی از این موارد است و باید ساماندهی شوند.

تکدی گری خلاف عرف جامعه است

سهیلا ارجمند ۴۰ سال دارد و از فارغ التحصیلان رشته روانشناسی است و به ایرنا ‌می‌گوید: مدینه فاضله هر شهر احترام به فرهنگ‌ها و ارتقای حس همراهی و همدردی است.

او ادامه داد: اما اینکه افرادی به صورت ساماندهی شده وارد جریان شهری در حوزه تکدی گری شوند، مسلما خلاف قانون و خلاف عرف جامعه است؛ هر چند برخی ازاین افراد نه از روی نیاز بلکه از روی عادت، گدایی می‌کنند.

تکدی‌گری کمک خواستن نیست بلکه یک شغل است!

ثمین علیزاده شهروند ۳۴ ساله تبریزی که به ارومیه آمده بود نیز به ایرنا گفت: در شهر ما گدا بسیار کم و در حد صفر است و برای همین تبریز به شهر بدون گدا معروف است اما در ارومیه در هر خیابان یک متکدی دستش را جلوی ماشین دراز می‌کند تا به او کمک مالی شود.

او ادامه داد: کمک کردن و کمک خواستن در منافات با فرهنگ جامعه نیست اما این کمک خواستن برای یک روز نیست بلکه به عنوان شغل بر او تعریف شده است بنابراین کمک خواستن و کمک کردن در کار نبوده و صرفا یک عمل گدا پروری است.

متکدیان پول را از مردم و کرایه اتوبوس را از مدیران می‌گیرند!

شیوا قربانی شهروند ۴۵ ساله به ایرنا می‌گوید: این گدایان که اهل ارومیه نیستند و اگر کمی با آنها هم صحبت شوید، متوجه تفاوت زبان و لهجه خواهید شد.

او ادامه داد: این افراد از استان‌های دیگر به ارومیه می‌آیند و از آنجایی که به دل‌رحمی اهالی این شهر آگاه هستند، بنابراین اقدام به گدایی می‌کنند و حتی برای بر گشت به شهرشان هم به فرمانداری یا شهرداری می‌روند و دوباره برای کمک از آنها مساعدت مالی برای برگشت به شهرشان می‌کنند.

او با درخواست از مسوولان در خصوص جمع آوری این افراد گفت: شهر ما نیاز به جمع آوری یکپارچه این متکدیان دارد و مدیران بدانند که مردم نیز خواستار این هستند که هیج متکدی در خیابان‌ها دیده نشود.

دادستان، طرفدار ارومیه بدون متکدی است

اما بخوانید دیدگاه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی را که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا صحه مثبت بر جمع آوری متکدیان داشت و گفت: تمامی متکدیان ارومیه در حال جمع آوری هستند و نباید این شهر گدای خیابانی داشته باشد.

حسین مجیدی با تاکید بر لزوم تداوم فرهنگ غنی در شهر ارومیه اظهار کرد: احسان و کمک کردن از خصیصه‌های انسانی و از سنت‌های پیشین اجدادی به شمار می رود که دین اسلام نیز تاکیدات بسیاری بر آن داشته، اما حضور و سماجت متکدیان در کوچه و خیابان‌ها مورد آزار عمومی است که شهروندان از آن گلایه‌مند هستند.

وی با بیان اینکه تمامی متکدیان خیابانی باید جمع آوری شوند، افزود: برای امنیت اجتماعی و تامین امنیت روانی در جامعه اقدامات بسیاری در حال انجام است که جمع آوری متکدیان یکی از این اقدامات محسوب می‌شود.

وی در خصوص جمع آوری متکدیان سطح شهر اذعان کرد: در این خصوص دستور ویژه به شهرداری ارومیه صادر شده تا متکدیان سطح شهر جمع آوری شوند.

دادستان ارومیه ادامه داد: با این وجود نیاز به کمک و همراهی مردم در این زمینه است تا کمک های خود را از مسیرهای تعریف شده عملی کنند نه اینکه از سر دلسوزی به متکدیان سر چهارراه‌ها کمک مالی کنند.

مجیدی با اعلام فرصت یک ماهه به شهرداری گفت: انتظار داریم روند جمع آوری متکدیان در یک ماه آتی خاتمه یابد.

وی افزود: مردم در این زمینه هیچ دلسوزی نکنند چرا که بر اساس تجربه، افرادی که متکدی هستند، غالبا اقدامات مجرمانه انجام می‌دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -