شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » دستانی که کام رهگذران را شیرین می‌کنند

در این روزهای سرد زمستان با گذر از خیابان پرتردد امام و خیام ارومیه چرخ دستی هایی را مشاهده می‌کنیم که میهمان همیشگی فصول سرد سال در این خیابان ها هستند که با پخت و فروش لبوی داغ، کام رهگذران را شیرین می‌کنند.

لبو یکی از بهترین چاشنی های فصل سرد زمستان در ارومیه است که مشتریانی پیر و جوان دارد که هنگام تردد در خیابان‌ها از لبوفروشان ، لبوی داغ می‌خرند و کامشان را شیرین می کنند.

در بیشتر خیابان‌های ارومیه لبو فروشان بساط لبوی خود را کنار خیابان پهن کرده و شهد قرمز رنگ لبو را بر روی لبوهایی که مانند مهره‌های چرتکه بر روی هم قرار گرفته‌اند می‌ریزند و چنان صحنه هوس برانگیزی را به وجود می‌آورد که محال است در این هوا کسی میل به خوردن لبو نداشته باشد.

این چاشنی به دلیل داشتن انرژی زیاد و سرتونین و انواع ویتامین و آهن  برای مصرف ورزشکاران و افراد افسرده، کم خونی دختران، رشد ستون فقرات جنین، مقابله با سرطان، جلوگیری از پوکی استخوان تقویت سیستم ایمنی، رفع مشکلات پوستی  و بسیاری از موارد دیگر سودمند است.

فروش لبوی داغ در روزهای سرد حال و هوای خاصی به شهر می‌دهد و مردم نیز همچنان از آن استقبال می‌کنند .

محمد عزیزی یکی  از لبوفروشان  خیابان خیام در پاسخ به این سئوال که کار و بار لبوفروشی امسال رونق دارد یا خیر می‌گوید: شکر خدا  می‌گذرد، کار و بار ما هم مثل کار همه مردم است  اگر کار و حال مردم خوب باشد، کار ما هم خوب است.

وی در حالی که کفگیر بزرگ را زیر لبوها می‌زند و شهد جوشانش را روی آنها می‌ریزد  می‌افزاید : لبو از گذشته خوراکی سنتی ما بوده و هست و طرفداران زیادی دارد و با وجود تنقلات مختلف در بازار باز هم مردم سراغش می‌آیند، بنابر این  اصلا نگران نیستم که  روزی کسی   لبو نخرد.

سر صحبت را با فاطمه و مهسا دو رفیقی که از  لبو فروش بشقابی لبو خریده‌اند و گوشه خیابان مشغول خوردن هستند ، باز می کنم. مهسا می گوید: لذت خوردن لبو در سرما یا زیر باران لذتی فراموش‌نشدنی دارد و بزرگ و کوچک و پیر و جوان هم نمی‌شناسد.

وی می افزاید:این خوراکی خوشمزه همیشه در فصل سرد و به خصوص شب یلدا طولانی‌ترین شب سال در خانه‌های مادر بزرگ و پدر بزرگ روی کرسی جا خوش می‌کرد،در منزل پدری‌ام نیز همیشه در فصل سرما بساط لبوی خانگی بوده و هست اما ما جوان‌تر ها  به دلیل مشغله زیاد آن را از بیرون خریداری می‌کنیم.

علی جوانمرد پیرمرد‌ی که او هم  از لبو فروش لبو خریده و صحبت های ما را شنیده ، می‌گوید: هوای ارومیه از اواسط فصل پاییزسرد می‌شود و همان‌جاست که انواع و اقسام شغل‌های زمستانه مانند فروش لبوی داغ رخ نشان می‌دهند.

وی می‌افزاید : خوردن چغندر خوردن  در فصل سرما  یک عادت قدیمی است، هرساله  شب یلدا  و یا عید نوروز  ، لبوی داغ   به عنوان یکی از مواد غذایی ارزشمند سر سفره است.

در  خیابان خیام ارومیه زن و شوهر جوان لبو فروش پای چرخ دستی در حال فروش لبو و با قالی هستند،می‌پرسم از کارتان راضی هستید مرد  پاسخ می دهد: خدا رو شکر ماهیانه در آمدم از فروش لبو ۵ میلیون تومان هست که پس از کسر هزینه ها ۳ میلیون برایم سود باقی می‌ماند.

وی می‌گوید: اگر مأموران شهرداری اجازه کار کردن بدهند راضی هستم ولی گاهی با شکایت برخی مغازه دارها ماموران شهرداری بساط ما را جمع کرده و با خود می‌برند.

این لبو فروش جوان در ادامه می‌گوید: همین ۲۰ روز گذشته بود که ماموران شهرداری چرخ دستی و تمامی وسایلم را با خود بردند و دیگر تحویلم ندادند و چرخ دستی ام را شکستند.

وی اضافه می‌کند: صبح ها با همسرم  باهم سر کار می‌آییم اگر همسرم کمک حالم نباشد نمی‌توانم طاقت بیاورم همسرم هم در پخت و هم در فروش به من کمک می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -