شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » سد معبر؛ معضلی به نظر حل نشدنی در ارومیه

ارومیه با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفری یکی از شهرهای پرجمعیت کشور به شمار می رود که نظیر بسیاری از کلانشهرها، با معضلات خاص شهرنشینی دست و پنجه نرم می کند که بسیاری از این معضلات همچنان ادامه داشته و دارد.

در کنار تکدی گری، کودکان کار و خیابانی، گسترش بافت فرسوده و مهاجرت و حاشیه نشینی، سد معبر نیز طی سالیان طولانی گذشته به مشکلی ظاهرا لاینحل در ارومیه تبدیل شده و کلافی سردرگم به شمار می رود.

از جمله مهمترین مناطقی که این سد معبر را شاهد هستیم، مرکز شهر و مناطق تجاری حول آن است که علاوه بر حضور بیشمار دستفروشان و فروشندگان دوره گرد، مغازه دارها نیز به پای ثابت سدمعبر در این حوزه تبدیل شده اند.

هرچند در سال های اخیر دامنه سد معبر از مناطق مرکزی و تجاری شهر فاصله گرفته و با حضور وانت بارهای فروشنده میوه، سبزی و اقلام دیگر، چهره ای جدید از سد معبر را در شهر شاهد هستیم که شاید میزان گستردگی آن نیز به مراتب بیشتر از مناطق مرکزی شهر باشد.

طی سال های گذشته با حضور مدیران مختلف در بخش های گوناگون دخیل، برخوردهایی با عوامل سدمعبر از جمله دستفروش ها صورت گرفته که هرازچندگاهی فیلم هایی نیز از آنها در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود ولی این برخوردها هم راه به جایی نبرده است.

البته برخورد با سد معبر و یکی از مهمترین عوامل آن به نام دستفروشان، موافقان و مخالفانی نیز داشته که موافقان این امر، برخورد نکردن با فروشندگان امروز را عاملی برای تداوم این مشکل و افزایش تعداد دستفروشان و مهاجران به شهر می دانند و آن را معضل ساز آینده شهر بر می شمرند.

مخالفان این امر نیز با دستاویز کردن اصول اخلاقی، برخورد با دستفروشان را کاری غیرانسانی و غیراخلاقی در این برهه اقتصادی می دانند و همواره تاکید دارند که باید اجازه دهیم این افراد به کسب و کار خود برسند و حتی پیشنهاد اختصاص دکه های رسمی شهری به این افراد می دهند.

هرچند طبق تجربیات گذشته، برخورد نکردن با دستفروشان به عنوان عامل اصلی سدمعبر می تواند به رونق این امر افزوده و علاوه بر زشت کردن چهره شهر به ویژه در مناطق مرکزی و ورودی ها، رونق مهاجرت از روستاها به شهری مثل ارومیه را افزایش دهد که همین امر، به ضرر همه است.

جمعه گذشته بود که نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، در یکی از آخرین فرازهای خطبه دوم نماز، موضوع سد معبر را مطرح کرد و علاوه بر حرام دانستن آن طبق آموزه های دینی، حل این مشکل را خواستار شد.

مسوولان، معضل سدمعبر را در ارومیه حل کنند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به ابراز نارضایتی شهروندان از سدمعبر در برخی معابر مرکزی شهر گفت: شهرداری و شورای شهر باید به این خواسته مردم توجه ویژه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی با ابراز ناخرسندی از احتمال فروش برخی از معابر توسط بعضی افراد به دست‌فروشان افزود: این امر، شایسته شهر ما نیست و مسوولان باید در این خصوص برنامه ریزی کرده و این معضل را حل کنند.

پس از آن بود که مسوولان شهری دراین باره اظهار نظر کردند و یکی از مهمترین این اظهارنظرها از سوی رییس روحانی شورای اسلامی شهر مطرح شد.

سد معبر درد مشترک شورای شهر و امام جمعه ارومیه است

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: سدمعبر یک درد مشترک است و باید تدابیری جدی در این راستا اندیشیده و نتیجه اقدامات به شورای شهر گزارش شود.

حجت الاسلام محمد خلیل پور با تأکید بر اینکه مبارزه با سد معبر درخواست بسیاری از مردم است، افزود: اگر بخواهیم با سد معبر مبارزه کنیم، همراهی قوه قضائیه و نیروی انتظامی لازم است چون شهرداری به تنهایی نمی تواند با آن مبارزه کند هر چند از شهرداری می خواهیم تا جایی که می تواند این کار را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در خصوص سد معبر خودرویی، شهرداری متولی نیست و باید دستگاههای دیگر در این راستا ورود کنند تا شهرداری هم اقدامات بعدی را انجام دهد.

رییس شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: شهرداری با جدیت بیشتری به ساماندهی مغازه هایی که سد معبر می کنند، اقدام کند.

ولی شهردار ارومیه، واکنشی با توجه به علت سد معبر داشت و برخی معضلات دیگر را عامل این معضل مهم شهر ارومیه عنوان کرد.

بیکاری کارگران سبب گسترش سد معبر در ارومیه شده است

شهردار ارومیه گفت: بیکاری کارگران ساختمانی به دلیل شرایط نا مناسب اقتصادی، سبب گسترش سد معبر در این کلانشهر شده است.

حسین مهدی زاده افزود: متاسفانه به دلیل شرایط موجود میزان ساخت و ساز در ارومیه به شدت کاهش یافته است و اغلب کارگران ساختمانی بیکار هستند و به هرحال طبیعی است که گرایش به مشاغلی که منجر به گسترش سدمعبر می‌شود، افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه معضل سدمعبر در ارومیه به ۲ قسمت هسته مرکزی و رینگ میانی تقسیم بندی می‌شود، اظهار داشت: بخشی از سدمعبر در این کلانشهر توسط اصناف و مغازه‌ها در هسته مرکزی شهر و بخش قابل توجهی نیز توسط وانت‌بارها در رینگ میانی شهر ایجاد می‌شود.

شهردار ارومیه بیان کرد: طی روزهای آینده اقدامات عملیاتی برای جلوگیری از سد معبر در این شهر آغاز می‌شود.

وی همچنین به وجود رانت در موضوع سدمعبر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی مبارزه با معضل سد معبر، فشارهای بیرونی است؛ در برخی مواقع افرادی که سد معبر می‌کنند توسط اشخاص خاصی سفارش می‌شوند که مشکلات را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا تابع قانون هستیم و مقابل اقدامات این چنینی خواهیم ایستاد.

در پی سخنان شهردار ارومیه درخصوص اقدامات آتی مدیریت شهری برای رفع معضل سد معبر، معاون خدمات شهری او این اقدامات را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد.

رفع معضل سد معبر با مذاکره، نصب تابلو توقف ممنوع وآماده سازی محل های استقرار

معاون خدمات شهری شهردار ارومیه در این باره گفت: مدیریت شهری با مذاکره، نصب تابلو توقف ممنوع و آماده سازی محل های استقرار در صدد حل مشکل سد معبر است.

ولی مناف زاده اظهار کرد: سد معبر معضلی است که این روزها به دنبال وضعیت بد اقتصادی گریبان گیر شهرها شده و شهر ارومیه نیز به خاطر مهاجرت پذیری و  تعطیلی فعالیت های کشاورزی و ساختمانی از این معضل مسستثنی نیست .

وی عدم هماهنگی و همکاری جدی سایر سازمان ها و نهادها، بیکاری جوانان، تعطیلی کارخانه های  موجود، نبود کارخانه و زمینه فعالیت شغلی، مهاجرت پذیری، گران فروشی و سوء استفاده مغازه ها را از جمله مواردی عنوان کرد که معضل سد معبر و دستفروشی را در ارومیه دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: شناسایی و آماده سازی بازارچه های مختلف در نقاط گوناگون شهر با هدف تجمیع و ساماندهی وانت های میوه فروشی، مذاکره چهره به چهره کارشناسان با دستفروشان و وانت بارها، نصب تابلو توقف مطلقا ممنوع در برخی معابر،  صدور اخطاریه به عاملان سد معبر و جمع آوری بساط از نقاط خطرساز از جمله اقدامات شهرداری در راستای حل معضل سد معبر است.

به گفته وی طبق قانون، شهرداری مجاز به برداشت و تخریب اموال شهروندان نیست بنابراین شهرداری از طریق مذاکره و نصب تابلو توقف ممنوع و آماده سازی محل های استقرار در صدد حل مشکل سد معبر است

معاون خدمات شهری شهردار ارومیه با اشاره به معضل سد معبر در خیابان امام (ره) و عطایی، عنوان کرد: رفع سد معبر در این مراکز پرتردد، اغلب توسط مغازه داران متخلف از طریق اجاره دادن پیاده رو صورت می گیرد که شهرداری ارومیه با همکاری امور صنفی در فاز اول مغازه هایی که پروانه کسب نداشتند و یا تداخل صنفی داشتند، را پلمب کرده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به صحبت مسوولان، به نظر می رسد معضل سدمعبر در شهر ارومیه بازهم حل نخواهد شد و به جای نصب تابلو و گفت و گو با دستفروشان، چاره ای اساسی، عملیاتی و با ضمانت اجرا از طریق همکاری های بین بخشی در این خصوص لازم است؛ البته باید توجه داشت که تردد آزادانه در معابر، یکی از حقوق شهروندان است که معمولا در شهرهای بزرگ و مراکز تجاری، نادیده گرفته می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -