شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » سولک آبشاری در نوار مرزی ایران و ترکیه

روستای سولک که در دره های عمیق و تپه های سرسبز نوار مرزی ایران و ترکیه قرار گرفته بواسطه کوههایی که تا اواسط تابستان اغلب پوشیده از برف است و نیز چشمه سارهای طبیعی که از دل کوهها سرچشمه می گیرند، از مناطق دیدنی استان آذربایجان غربی است. کوههای این منطقه از سرچشمه های اصلی رود روضه چای هستند که بعد از طی مسافتی نسبتا طولانی به دریاچه ارومیه می ریزد. روستای سولک در شهرستان ارومیه واقع شده و شهرت آن بواسطه وجود آبشاری نسبتا بلند در انتهای این روستا است که در فصول پرباران از کیلومترها دورتر نیز می توان آنرا تماشا کرد. در ضمن سولک یکی از مهمترین مسیرهای کوهنوردی در این منطقه و محل مناسبی جهت ایجاد کمپهای سیاحتی و پناهگاههای کوهستانی میباشد.

سولک آبشاری در نوار مرزی ایران و ترکیه

آبشار سلوک ارومیه در روستای سلوک در فاصله ی ۳۲ کیلومتری در غرب شهر ارومیه در تپه های سرسبز نوار مرزی ایران و ترکیه، در دامنه های کوه  دره رش قرار گرفته است. روستای سولک میان دو روستای دربند و انبی در منطقه موانا قرار دارد. دره زیبای منتهی به آبشار، دره هفت کانی یا هفت چشمه نامیده می شود که آب روستا و آبشار آنرا تامین میکند.

ارتفاع این آبشار تقریبا ۷۶ متر است. آب آبشار از آب شدن برف کوه های منطقه که از رشته کوه های زاگرس میباشد تامین میشود. این کوهها حتی در روزهای گرم تابستان تقریبا پوشیده از برف هستند. از جاذبه های آبشار مسیری است که آب به صورت پلکانی به سمت روستا جاری است.

سولک آبشاری در نوار مرزی ایران و ترکیه

در ماه های گرم سال، آب آبشار برای مصارف کشاورزی از بالادست آن قطع شده و نمای زیبای آبشار را کم رنگ میکند ولی در فصل بهار زیبایی آبشار سولک در طبیعت موانا به اوج خود میرسد. طبیعت زیبای منطقه موانا بیشتر متاثر از زیرآبه های جاری از قله های ستاره لوند، دره وش و کوههای ترگور است.

آبشار اصلی این دره با حدود یک ساعت کوهپیمایی در بالادست آبشار اولیه جلوه بیشتری دارد ولی مسافران و خانواده ها، به همان آبشار اولیه رضایت میدهند و از مواهب طبیعت آن لذت میبرند.

سولک آبشاری در نوار مرزی ایران و ترکیه

این منطقه در میان اهالی به سلوک و سولوک هم شناخته می شود. طبیعت دیدنی و زندگی ساده و صمیمی و بی تکلف مردم آن موجب جذب گردشگران است. همه جای چراگاههای این روستا می توان اسبهایی که بدون زین و حفاظ برای خود در گوشه ای آزادانه در حال چرا هستند را تماشا کرد. در سالهای اخیر برای تماشای آبشار معروف این روستا جایگاه و پارکینگ و دیگر امکانات نسبی نیز ایجاد شده که به رونق اقتصادی روستا نیز کمک کرده است.

سولک آبشاری در نوار مرزی ایران و ترکیه

مسیر دسترسی

این آبشار در فاصله حدود چهل کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، در دامنه کوه دره رش در روستای سولک قرار دارد. این روستا نیز میان دو روستای دربند و انبی در منطقه موانا واقع شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -