شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » شمشیر تیز ویلاسازی بی رویه بر پیکر نحیف باغ‌های ارومیه

شمشیر تیز ویلاسازی‌ بی رویه، باغ‌های ارومیه را نشانه گرفته و هیچ قانون و مقرراتی را به رسمیت نمی‌شناسد و همچنان با قساوت تمام در طبیعت این دیار می‌تازد تا به اهداف شوم خود برسد این اقدام تاسف انگیز و در عین حال درد آور چهره طبیعت و روستاهای این منطقه را تغییر داده چنانکه ویلاهای رنگارنگ یکی پس از دیگری باغ‌های الوان را به تسخیر خود در آورده و می‌رود تا برای همیشه به عمر این ثروت عظیم پایان دهد.
سایه سنگین ویلاهای سربه فلک کشیده نفس باغ‌های میوه را به شماره انداخته و آنچنان با شتاب حرکت می‌کند که در آینده‌ نه چندان دور دیگر اثری از باغ در ارومیه باقی نماند.

اگر مسیر چند کیلومتری ارومیه به سمت روستاهای اطراف و یا باغ‌های میوه را در شرق، شمال شرقی و غرب طی کنید پس از گذر از کوچه‌های روستا و رسیدن به چند قدمی باغات و طبیعت، آنچه خواهید دید تعجب آور خواهد بود چون دیگر خبری از درختان میوه و مُوهای انگور نیست.

این روزها دور تا دور باغ‌های میوه را دیوارهای بلند محاصره کرده و از پس دیوارها نه درختان، بلکه ویلاهای رنگارنگ دیده می‌شود محلی که باغ‌های میوه زنبق گون را کنار هم داشت امروز تنها میزبان چند درخت شده و باقی ساختمان و ویلا به فاصله کمی از یکدیگر جایگزین درختان میوه شده‌اند.
طبیعت و زیبایی باغ‌های میوه رنگ باخته و گویی شهرک‌های کوچکی جایگزین آنها شده‌اند، شهرک‌هایی با کوچه‌های مزین به نام و پلاک، ویلاهای رنگارنگی که جای باغ انگور را گرفته و درب آهنی بر ورودیشان نصب شده و علایم مدرنیته همچون آیفون تصویری، دوربین مدار بسته، پلاک و درب‌های برقی جلوه دیگری به آنها داده بطوریکه وقتی وارد می‌شوی گویی هرگز باغ میوه‌ای اینجا نبوده است.
هرچه طبیعت را پایین تر می‌روی، هر چه دور می‌زنی، نشانی از آن باغ‌ها کمتر پیدا می‌کنی، بسیاری از صاحبانشان این اماکن بومی نیستند، کشاورز هم نیستند به گفته خودشان اصلا اهل کشاورزی و زندگی روستایی و پرورش محصول هم نیستند.
یکی از آنها که باغ انگوری را خریداری کرده و پشت این دیوارهای بلند روزگار می‌گذارند و صدای طبل و دُهلش روزهای تعطیل گوش‌ها را آزار می‌دهد.

او می‌گوید: باغ به چه درد من می‌خورد؟ همه موهای انگور را از ریشه کندم چند تا درخت مانده و کمی هم برای سرگرمی سبزی می‌کاریم.

از گذشته باغ می‌گویم که موهای سرسبز و پراز انگورش چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کرد و او با بی تفاوتی جواب می‌دهد و جالب‌تر آنکه علاوه بر ساخت ویلا به ساخت چند ساختمان دیگری هم در داخل محوطه تحت اختیار پرداخته ولی اشاره‌ایی به علت ساخت آنها نمی‌کند.

 

دلالان سودجو مقصر ویرانی باغ‌ها هستند

کمی پایین تر صاحب باغ انگوری با تاسف از مرگ تدریجی باغ‌ها می‌گوید: راستش را بگویم دلالان و بنگاه‌های خرید و فروش املاک که امروز در اطراف باغ‌ها و روستاها ایجاد شده و برای خود سفره‌ایی پهن کرده و تیشه به ریشه باغ‌های میوه می‌زنند.

وی که خود را علیخانی معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: تمام باغ‌های انگور و حتی سیب روستاها به مشتریانی از شهرهای مختلف برای خرید عرضه می‌شود، آنها خوب می‌دانند خریداران به دنبال ایجاد محلی برای تفریح و سرگرمی هستند ولی با این وجود بخاطر کسب درآمد کلان از محل فروش این املاک، اقدام به فروش باغ میوه می‌کنند.

این کشاورز ارومیه‌ای ادامه می‌دهد: از وقتی پای دلالان و مشاوران املاک در مناطق روستایی باز شد هر روز باغ میوه‌ای به فروش رفت و پس از مدتی همان باغ که از زیباترین و پر محصول‌ترین باغات بودند تخریب و جایش ویلاهایی با سبک‌های مدرن معماری ساخته شد.

خریداران این املاک نه محصول می‌کارند و نه علاقه به کار باغداری بلکه تنها کارشان از خرید این اماکن و تبدیل آن به ویلا، تفریح، خوشگذارانی در تابستان و روزهای تعطیل است.

وی افزود: یکی یکی باغ‌های میوه مخصوصا انگور این منطقه به فروش می‌رسد چند سال بعد دیگر اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

 

باغ های میوه بی سروصدا خرید و فروش می شوند

کشاورز دیگری که خود را معرفی نکرد، گفت: باغ میوه بی سر و صدا خرید و فروش می‌شود و در سکوت و گاهی بی خبری متولیان امر، بجای آنها ویلاهای گوناگون ساخته می‌شود.

وی افزود: این حرکتی که شروع شده عاقبت خوشی ندارد، شاید روزی برسد تعداد باغ‌های انگور و سیب به عدد انگشتان دست هم نرسد باغ‌های میوه باید ابهت خود را حفظ کنند چون ارومیه و آذربایجان غربی با سیب و انگورش در کشور مطرح است و اگر این زیبایی را از او بگیری، چیزی نخواهد داشت.

 

سودجویان با ویلاسازی چهره طبیعت و باغ های میوه را تخریب می کنند

مردم شناس و پژوهشگر ارومیه‌ای هم با انتقاد از تغییر چهره اطراف روستاها، طبیعت و بوِیژه باغ‌های ارومیه گفت: سودجویان دست به چنین کاری می‌زنند و چهره زیبای طبیعت و باغات را عوض می‌کنند آنها با ساخت ویلاهایی با سبک معماری غربی علاوه بر نابودی معماری کهن روستایی، طبیعت بکر منطقه و باغ‌های میوه را نشانه گرفته و به عمر آنها پایان می‌دهند.

عیسی عزیزنژاد ادامه داد: این بدعت ناخوشایند روزگاریست که رسم شده و رفته رفته پر رنگتر می‌شود در حالیکه باغ‌های میوه باید حفظ شده و زیبایی و اصالت روستاها هم ماندگار شوند اما سودجویان این اجازه را نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: سودجویان و دلالان حاشیه روستاها را به سیطره خود در آورده چنانکه به روستا که نزدیک می‌شوی ویلاهای رنگارنگ خودنمایی می‌کند و به عبارتی این ویلاها جایگزین باغات کشاورزی می‌شوند.

 

ویلاسازی های بی رویه سرنوشت تلخ باغ های توت را تکرار خواهد کرد

محقق و پژو هشگر ارومیه ای اظهارداشت: ویلاسازی های بی رویه و به دور از چشم قانون سرنوشت تلخ باغ های توت ارومیه را تکرار خواهد کرد چنانکه امروز از ۳۰ توتستان تنها سه تا باقی مانده است باغ های توتی که تابستان را برای مردم شهر و روستا زیباتر می کرد و گذشته ازآن میزبان توریست ها و میهمانان نیز بود ولی امروز بیش از ۸۰ درصد آنها قربانی  طرح های مطالعه نشده برخی دستگاه ها شده و یا توسط سود جویان از میان رفته اند.

محمد وردی‌نژاد ادامه داد: امروز جای باغ های توت را ساختمان های چندین طبقه گرفته اند و به جای طراوات و زیبایی آنها تا چشم کار می کند آجر و سیمان چشمت را خیره می کند.

وی افزود: اعطای مجوز از سوی برخی نهادهای متولی برای افرادی که اقدام به ساخت ویلا و ساختمان در محل باغ های توت کردند از جمله عواملی است که مرگ این باغ های زیبا را رقم زد  و شهر را برای همیشه اندوهگین باغ های زیبای توت کرد.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: برای اثبات ادعا کافیست پای صحبت پیرمردان و پیرزنان شهر بنشینیم تا ببینیم شهری که به شهر باغ‌های توت معروف بود و چه بسا جشن‌ها و حتی گاهی اوقات عروسی‌ها هم به آنجا کشیده می‌شد چگونه در زیر خروارها آجر و سیمان دفن شدند.

وی ادامه داد: بدون شک ادامه پدیده شوم ویلاسازی درآینده‌ای نه چندان دور این سرنوشت را برای باغ‌های میوه انگور و سیب هم رقم خواهد زد.

این محقق افزود: شاید برخی از مسوولان و افراد مختلف چنین تحلیل کنند اگر باغ‌های میوه درحال نابودی است پس این همه باغ انگور و سیب چیست؟ که در جواب باید گفت هر اتفاق تلخی سرآغازی دارد که متاسفانه در جامعه ما از کنارآن با بی تفاوتی می‌گذرند مگر وقتی باغ‌های توت از میان می‌رفت کسی حدس می‌زد درآینده ارومیه در سوگ این باغ‌ها خواهد نشست و یا وقتی زنگ خشکی دریاچه ارومیه به صدا درآمد و خشکسالی شد کسی می‌دانست اگر شیوه آبیاری عوض نشود و اگر چاه‌های غیر مجاز بسته نشود درآینده‌ای نه چندان دور نگین فیروزه ای این دیار آخرین نفس‌های خود را خواهد کشید این گفتن هشدار است برای آینده تا دچار سرنوشت شوم نشویم.

قلع و قمع ۱۶۹ موردمستحدتات غیر مجاز در فروردین ماه سالجاری 

مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: به منظور اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و طبق دستور دادستان استان مبنی بر قلع و قمع بناهای غیرمجاز با همکاری نیروهای انتظامی و یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در طی فروردین ماه سال جاری ۱۶۹ مورد ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب و به حالت اولیه برگشت.

رضا احمد نژاد ادامه داد: همزمان با ۲۶ فروردین ماه ۳۰ فقره اجرای حکم قطعی قلع و قمع تبصره ۲ ماده ۱۰ و یک فقره تبصره ۳ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی در روستای اردوشاهی ارومیه اجرا شد.

وی همچنین با اشاره به آزاد سازی ۱۶۵ مورد از اراضی کشاورزی شهرستان ارومیه به مساحت ۱۲ هزار و ۵۹۵ متر مربع در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰  گفت: برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی ارومیه تشدید شده و گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی بطور مستمر در حال رصد هرگونه فعالیت غیر مجاز در اراضی کشاورزی هستند.

 

پارسال بیش از ۱۷۴۰ تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده و ۸۰۵ مورد ساخت و ساز غیر مجاز قلع و قمع شده است

مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی در راستای تبصره ماده ۱۰ قانون با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب ساخت و سازهای غیرمجاز را قلع و قمع می‌کند و با شناسایی تغییر کاربری‌های توسط عوامل گشت‌های یگان حفاظت امور اراضی به موقع پیشگیری لازم معمول می‌گردد.

احمدنژاد با بیان اینکه درسال ۱۴۰۰ بیش از ۱۷۴۰ تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شده است افزود: براساس ماده ۱۷ قانون ایمنی راهها ساخت و سازهای غیرمجاز داخل در حریم ماده ۱۷ می بایست توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای  قلع و قمع و شهرداری ها نیز در ساخت و سازهای داخل حریم  نظارت و نیز دهیار روستا ها نیز باید در شناسایی تغییر کاربری ها به جهاد کشاورزی کمک کنند.

وی در خصوص اینکه صدور مجوز برای ساخت ویلا و ساختمان به عهده کدام نهاد می‌باشد، گفت: عبارت ویلا عبارت صحیحی نیست عبارت اتاق کارگری و نگهبانی صحیح است که صدور مجوز آن به عهده مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی است.

احمدنژاد علت مورد هجمه قرار گرفتن جهاد کشاورزی و موضع گیری علیه آن در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را عدم فرهنگ سازی حفاظت از اراضی کشاورزی و ضرورت حفظ خاک و بحث امنیت غذایی که می‌بایست توسط شهروندان رعایت گردد عنوان کرد.

همچنین مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی استان اظهارکرد: در ۹ ماهه سال گذشته ۸۰۵ مورد بنا و مستحدتات غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان به مساحت بیش از ۶۶ هکتار قلع و قمع و به حالت اولیه بازگشته است و همچنین ۲۰۰۸ فقره به مساحت ۹۲ هکتار تغییر کاربری اراضی کشاورزی شناسایی شده که برای یک هزار و ۶۴ مورد اخطار توقف عملیات صادر شده است.

 

قلع و قمع، مجازات ساخت و سازهای غیر مجاز است

دادستان ارومیه نیز اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز به شدت پیگیری شده و با کسانیکه اقدام کنند برخورد جدی صورت می‌گیرد.

حسین مجیدی ادامه داد: جلسات متعددی دراین خصوص برگزار شده و ریز به ریز مسایل مورد بررسی قرار گرفته و همچنین یگان‌های حفاظت از اراضی، همواره در راستای صیانت از اراضی آماده بوده و پیگیر تخلفات هستند.

دادستان ارومیه افزود: قلع و قمع، مجازات کسانی است که اقدام به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی می‌کنند.

وی اضافه کرد: هر نقطه و یا منطقه ای که معرفی شده و نشان داده شود که درآن  ساخت و ساز غیر مجاز  صورت می‌گیرد بلافاصله برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی ۸۰۰ هزار تا یک میلیون هکتار اراضی زراعی و کشاورزی قابل کشت دارد ولی افزایش ویلاسازی در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی در سال‌های اخیر روند شتابانی به خود گرفته و صدها هکتار از اراضی کشاورزی به ویلاهای بزرگ و کوچک تبدیل شده‌اند.

کنار هم‌ قرا گرفتن دستگاه‌های متولی دست یاری دادن مردم به جهاد کشاورزی و دادستانی زمینه‌ای فراهم خواهد کرد تا ثروت عظیم این استان از گزند ویلا سازان و سودجویان در امان بماند در غیر این‌صورت باید منتظر هر اتفاق ناخوشایندی باید بود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -