شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » قانون جدید سربازی 1400 – از خرید سربازی تا سربازی دانشجویان

  • فرصتی ایجاد شده است که تا پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به پرداخت جریمه خود کرده و کارت پایان خدمت را دریافت نمایند.
  • بدیهی است که تمام افرادی که در این طرح ثبت نام کرده ولی نسبت به پرداخت اقساط اقدامی نکرده‌اند مشمول خدمت نظام وظیفه بوده و می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام نمایند.

 مشمولین خدمت سربازی ۱۴۰۰

۱- کسانی که تا تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مدت غیبت آنان به بیش از ۸ سال تمام می رسد در شمول این مقررات قرار می گیرند.

۲- ملاک محاسبه برای شروع غیبت مشمولین وظیفه با بیش از ۸ سال غیبت ،مطابق قانون مصوب سال ۱۳۶۳  (۱۸ سال تمام) می باشد.

۳- مشمولین وظیفه غایبی که تابعیت جمهوری اسلامی ایران را اخذ نموده اند، ملاک محاسبه شروع غیبت آنان از سن ۱۸ سال تمام خواهد بود.

۴- برای اعمال تخفیف در مبالغ تعیین شده برای مشمولان غایب متاهل ، ملاک محاسبه دارا بودن همسر دائم و فرزندان قانونی خواهند بود.

سربازان حین خدمت

۱- سربازان حین خدمت که قبل از اعزام به خدمت سربازی و تا تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ بیش از ۸ سال غیبت داشته باشند در شمول این مقررات قرار می گیرند.

مثال: مشمول متولد ۱۳۷۰/۱۲/۱۵ كه در تاريخ ۱۳۸۷/۰۳/۳۱ موفق به اخذ ديپلم گرديده و پس از آن نيز ادامه تحصيل نداده است  چنانچه از تاريخ ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ مشغول به خدمت شده باشد، غيبت وي از ۱۳۸۸/۱۲/۰۱ محاسبه شده و تا تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۹  داراي بيش از ۸ سال غيبت خواهد بود و در شمول  اين معافيت قرار  مي گيرد.

۲- سربازان حین خدمت در صورتی که به خدمت اشتغال دارند ،پس از احراز شرایط و گذراندن مراحل رسیدگی از خدمت ترخیص خواهند شد.

سربازان فراری

۱- سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار از خدمت آنان بیش از ۸ سال گذشته باشد و تاکنون نیز مشغول به خدمت نشده باشند در شمول این مقررات قرار خواهند گرفت، لازم به توضیح است که مدت فرار آنان تا پایان سال۹۷ محاسبه می شود.

۲- سربازان فراری که از آخرین تاریخ فرار از خدمت آنان بیش از ۸ سال نگذشته باشد در صورت اشتغال ویا عدم اشتغال به خدمت ،غیبت آنان از زمان ورود به غیبت تا پایان سال ۹۷ محاسبه خواهد شد و چنانچه از زمان ورود به غیبت آنان تا پایان سال ۹۷ بیش از ۸ سال بوده در شمول معافیت قرار خواهد گرفت.

مثال: مشمول متولد ۱۳۷۱/۰۴/۰۵ با مدرک تحصیلی سوم دبیرستان که در تاریخ ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ با غیبت به خدمت اعزام و درتاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ از خدمت فرارکرده ، دراین صورت غیبت وی از آخرین تاریخ مهلت معرفی ۱۳۸۹/۰۴/۱۹ تا تاریخ پایان سال ۹۷ بیش از ۸ سال بوده و در شمول معافیت قرار خواهد گرفت.

خدمت سربازی دانشجویان

۱- دانشجویانی که از تاریخ اخراج ویا ترک تحصیل آنان تا پایان سال ۹۷ بیش از ۸ سال گذشته باشد غییت آنان از تاریخ اخراج یا ترک تحصیل محاسبه شده و در شمول این قانون قرار خواهند گرفت.

نکته : دانشجویانی که تاریخ انصراف و یا اخراج از تحصیل آنان تا تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ بوده غیبت آنان از تاریخ فراغت از تحصیل مقطع قبلی محاسبه می گردد.

مثال: در صورتی که مشمول در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۳۱ از مقطع کارشناسی پیوسته انصراف داده باشد و مدرک معادل کاردانی به ایشان تعلق نگیرد ، غیبت وی از تاریخ فراغت از تحصیل در مقطع دیپلم (رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش) و مقطع پیش دانشگاهی(رشته های نظری) محاسبه می گردد.

۲- دانشجویانی که تحصیل خود را به اتمام رسانده و به عبارتی فارغ التحصیل گردیده اند از تاریخ فراغت از تحصیل همان مقطع غایب محسوب شده و چنانچه مدت غیبت آنان تا پایان سال ۱۳۹۷ به بیش از ۸ سال برسد در شمول این معافیت قرار می گیرند.

مثال : در صورتی که مشمول در تاریخ ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ از مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته فارغ التحصیل شده باشد غیبت وی از تاریخ ۱۳۸۹/۰۶/۳۱ محاسبه می گردد.

نکته : در صورتی که تحصیل در مقاطع دانشگاهی منجر به انصراف یا اخراج شده ومدرک آنان معادل مقطع پایین ترگردیده باشد ، شروع غیبت از تاریخ انصراف یا اخراج محاسبه می گردد.

مثال: مدت غیبت دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته که در تاریخ ۱۳۹۰/۰۶/۳۱ ازمقطع کارشناسی پیوسته با اخذ مدرک معادل کاردانی انصراف داده ویا اخراج شده باشد، از تاریخ ۱۳۹۰/۰۶/۳۱ محاسبه شده ولذا در شمول این معافیت قرار نمی گیرد.

۴  – مشمولانی که قبل یا بعد از سن مشمولیت از کشورخارج شده وبا اخذ معافیت تحصیلی، درخارج ازکشور مشغول به تحصیل شده اند،غیبت آنان از تاریخ اتمام تحصیل محاسبه شده و جریمه آنان نیز با آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده رسیدگی خواهد شد .

۵-  مدت غیبت مشمولانی که به عنوان فرزندان مامورین ثابت دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشورتحصیل می نمایند برابر بند(۳) محاسبه می گردد.

۶ –  مشمولانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج شده وبدون اخذ معافیت تحصیلی در خارج از کشور مشغول به تحصیل شده اند ، شروع غیبت آنان از زمان رسیدن به سن مشمولیت محاسبه، لکن مبلغ جریمه آنان براساس مدرک تحصیلی ارائه شده اخذ می گردد.

۷ – تشخیص آخرین مدرک تحصیلی مشمولان غایبی که مقیم خارج ازکشورهستند(اعم از این که  با معافیت تحصیلی یا بدون آن از کشورخارج شده باشند)، بسته به نوع مدرک تحصیلی با وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ومرکز اموربین الملل ومدارس خارج ازکشور می باشد که البته مدرک ارائه شده با اطلاعات موجود در سامانه وظیفه عمومی مورد راستی آزمایی قرار می گیرد.

تذکرات

۱)در صورتی که مشمولان فوق به علت انصراف ، اخراج و یا ترک تحصیل نتوانسته باشند مقطع تحصیلی خود را به اتمام برسانند ، شروع غیبت آنان از تاریخ فراغت در مقطع قبل محاسبه می گردد.

۲)آخرین مدرک تحصیلی مشمولین وظیفه غایب ملاک عمل بوده و سازمان وظیفه عمومی با توجه به اطلاعات مربوط به سوابق معافیت تحصیلی متقاضیان  در سامانه جامع،در خصوص صحت و سقم آخرین مدرک تحصیلی آنان از مبادی ذیربط راستی آزمایی خواهد نمود.

۳)در اجرای مقررات از متقاضیان این طرح تعهد محضری مبنی بر صحت مدارک تحصیلی ارائه شده اخذ خواهد شد ، بدیهی است در صورت احراز هرگونه تقلب در خصوص مدرک مذکور نسبت به ابطال کارت معافیت آنان اقدام و این دسته  مشمولان حق هیچ گونه اعتراض و شکایت حقوقی و کیفری را نخواهند داشت.

فرایند اقدام خدمت سربازی ۱۴۰۰

گام اول : پیش ثبت نام جریمه مشمولان غایب توسط دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰ ) سراسر کشور صورت می گیرد .

گام دوم : تطبیق مدارک ارائه شده با ضوابط،ابلاغیه ها و دستورالعملهای صادره  توسط وظیفه عمومی مستقر در شهرستانها از طریق ارسال پرونده های آنان به معاونت وظیفه عمومی استان صورت می گیرد .

گام سوم : ارسال پیامک واریز وجه جریمه  به مشمولان ، این طرح با سامانه پیامکی  به شماره ۱۱۰۰ از طریق سازمان وظیفه عمومی ناجا صورت می پذیرد .

گام چهارم : مشمولان متقاضی پس از دریافت پیامک سازمان وظیفه عمومی می بایست ظرف مدت  پنج روز  به همان دفتر پلیس +۱۰ که درخواست  آنها در آن ثبت شده ، مراجعه و میزان مبلغ مشخص شده ،شماره حساب، بانک و شناسه واریزی  مورد نظر  و همچنین  فرم تعهد نامه محضری را دریافت نماید.

گام پنجم : ارائه مدارک تکمیل شده از قبیل  تعهدنامه محضری مبنی بر صحت مدرک تحصیلی و فیش واریزی ظرف مدت ۱۰ روز به همان دفتر پلیس +۱۰ و ثبت در سامانه وظیفه عمومی (عدم ارائه مدارک مورد نظر در زمان مقرر به منزله انصراف از درخواست می باشد )

گام ششم : ثبت مدارک تکمیل شده متقاضیانی که در مهلت مقرر اقدام نموده در سامانه وظیفه عمومی و ارسال این سوابق از طریق همان دفتر پلیس +۱۰ به وظیفه عمومی محل سکونت .

گام هفتم : بررسی و تایید مدارک ارسال شده توسط حوزه وظیفه عمومی محل سکونت و ارجاع پرونده به معاونت وظیفه عمومی استان جهت تایید نهایی .

گام هشتم : معرفی به صدور کارت معافیت در مورد پرونده های متقاضیانی که دارای تاییدیه واریز در سامانه می باشند .

گام نهم : صدور کارت هوشمند معافیت از سربازی و ارسال آن به نشانی متقاضیان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -