شما اینجا هستید
آخرین اخبار سایت » محله اسلام آباد ارومیه با بیش از ۳۵۰۰۰ جمعیت بالاخره صاحب فضای سبز می شود؟

به گزارش ارومیه کلوب به نقل از روزنامه جام جم،محله اسلام آباد ارومیه با بیش از ۳۵ هزار جمعیت یکی از مناطق حاشیه نشین ارومیه است که متاسفانه به علت بی توجهی مسئولان به منطقه ای با درصد بالای معضلات و آسیب های اجتماعی تبدیل شده است،مردم این منطقه از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محرومند;بسیاری از کوچه های این منطقه خاکی اند و حتی یک متر فضای سبز وجود ندارد!

در این سال ها با وجود پیگیری های مردمی و البته بازدیدهای نمایندگان مجلس،اعضای شورای شهر ادوار گذشته و مسئولان شهری برای ساماندهی مشکلات این منطقه ،مردم از ساده ترین امکانات محروم مانده و با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کنند.

در دوره شورای پنجم ،آرزوی ایجاد پارک و فضای سبز در منطقه اسلام آباد به بهانه اینکه صاحبان ملک با شهرداری بر سر واگذاری زمین به توافق نمی رسند، بر دل مردمان منطقه ماند اما با روی کار آمدن شورای ششم گویا اراده ای برای نگاه ویژه به این منطقه حاشیه ای شکل گرفته و قرار است رویای کودکان و نوجوانان این منطقه  به واقعیت تبدیل شود.

ساسان ابراهیم زاده نائب رئیس کمیسیون عمران و عضو شورای شهر ارومیه می گوید:زمینی بین اسلام آباد و بادکی که متعلق به سپاه می باشد را برای ایجاد فضای سبز و تفریحی در نظر گرفته ایم و بر آنیم که این زمین را پس از واگذاری به مجموعه مدیریت شهری به امکانات فضای سبز و تفریحی مجهز کنیم که اگر به نتیجه نرسیم رایزنی ها را با اداره امور اراضی ادامه خواهیم داد.

وی تصریح می کند:یکی از مطالبات مهم ساکنان محلات حاشیه نشین از شورای شهر و شهردارایجاد فضای سبز و ایجاد فضای تفریح برای کودکان و نوجوانان است و این کمبود در محله اسلام آباد بیشتر به چشم دیده می شود که امیدواریم با کمک همه دستگاه‌های مسئول و مردم بتوانیم به این مطالبه مردمی هرچه زودتر جامه عمل بپوشانیم.

رسول اصغرزاده عضو شورای اسلامی شهر ارومیه نیز در همین باره اظهار می کند:در ادوار سابق شورای  اسلامی شهر هر زمین خالی را در مناطق کم برخوردار پیدا کرده به تملک درآورده و فضای سبز ایجاد کرده ایم مثلا بوستان صفا.

وی می افزاید:در هر صورت آمادگی تملک و ایجاد یا احیای فضای سبز را داریم ولی سودجویان با تفکیک های شبانه و غیر قانونی این حق را از ساکنین این منطقه سلب کرده اند.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح می کند:در دسترس ترین برنامه انتقال کشتارگاه ارومیه به خارج از شهر با همراهی بخش خصوصی و تبدیل کشتارگاه فعلی به فضای سبز و فرهنگی تفریحی است و تا قبل از این واقعه نیز اگر زمین مناسبی به تملک درآوردیم هرچه زودتر اقدامات ایجاد فضای سبز را برای ساکنین این محله آغاز می کنیم.

بچه های اسلام آباد خواستار احداث فضای سبز هستند
هستی محمدزاده یکی از نوجوانان محله اسلام آباد می‌گوید: در این محله زمین‌بازی مناسب وجود ندارد و کودکان به خاطر شرایط نامساعد زمین‌ها هنگام بازی آسیب می‌بینند، هزاران بار مشاهده‌شده که کودکان و نوجوانان در زمین‌های اسلام‌آباد یا در خیابان‌های پرتردد این محله در حال بازی هستند و هر لحظه خطر تصادف با اتومبیل‌های عبوری آنها را تهدید می‌کند.

طرلان داغستانی یکی از مادران ساکن این محله می گوید: ما مجبور هستیم کودکان خود را برای بازی به پارک محله الواج ببریم که فاصله زیادی با ما دارد ، در خیابان‌های اطراف زمین‌های بی‌استفاده وجود دارد و از شهرداری می‌خواهیم برای ما زمین بازی فراهم کند.
یکی از پدران با اشاره به پرجمعیت بودن این منطقه بیان می کند: برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست که کودکان خود را در باشگاه‌های ورزشی ثبت‌نام کنند و اوقات فراغت کودکان زیادی در این منطقه به‌هدر می‌رود.
صدها کودک و نوجوان این منطقه حاشیه نشین بدون یک وجب زمین بازی مناسب و ایمن چشم انتظار توجه مسئولان و نهادهای مرتبط با پرکردن اوقات فراغت هستند تا دوران کودکی‌شان خالی از خاطره دویدن ها و بازی‌های کودکانه نباشد.

طی چندماه گذشته که شورای جدید آغاز به کار نموده است، اتفاقات خوبی در این محله به گوش میرسد. جوانانی که بر خلاف مسئولینی که سابقا پشت درب های بسته به امورات شخصی مردم گاهی رسیدگی مینمودند، اکنون به بطن جامعه رفته و با مشکلات مردم روبرو شده و یکایک آنها را حس نموده و حس تعلق به این مردم را با شور و شوق جوانی می‌آمیزند و معجون خدمت را در قالب پروژه‌های عمرانی و خدماتی تقدیم مردمشان می کنند.

آنچه از پیگیری های شورای تازه نفس ارومیه به نظر می رسد اکثر شورای ششم بر موضوع ضرورت  خدمات رسانی ویژه در مناطق حاشیه نشین اتفاق نظر و حساسیت دارند و این مهم می تواند نوید بخش اتفاقات مبارک در مناطق کم برخوردار باشد.

با اقدامات مجدانه  این جوانان، شورای شهر در این خصوص جانِ دوباره گرفته و تازه نفس شده است؛ امری که قطعا به توسعه یکپارچه ارومیه و افزایش مشارکت اجتماعی در این شهر منتهی خواهد شد.
گزارش از راضیه محمودپور

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -