شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » مرغ هم هست و هم نیست!/ ارومیه در وضعیت بغرنج مرغ/ روش جدید گران فروشی مرغ

صف‌های طولانی خرید مرغ صحنه ناخوشایندی است که این روزها شاید کمتر کسی آن را حس نکرده باشد و در روزهای اخیر به یکی از بحث‌های داغ مردم، مسئولین و اخبار تبدیل شده است.

زمزمه کمبود مرغ و تبدیل آن به بحث روز از روزهای پایانی سال ۹۹ آغاز شد و در شرایطی که مسئولان وزارت بهداشت از نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر ویروس خطرناک کرونا هشدار می‌دادند و آتش کرونا هرروز بیشتر از روز قبل زبانه می‌کشید اما ناباورانه شاهد بودیم که مردم در شهرها و استان‌های کشور برای تهیه یک مرغ در صف‌های طولانی بین تهیه مرغ و گرفتن کرونا سرگردان بودند.

مسئله عدم توزیع مناسب، گرانی قیمت و یا کمبود کالاها در بازار آن‌هم درست درزمانی که بحران کرونا کسب‌وکار مردم را گرفته و در شرایط بد اقتصادی زندگی برایشان دشوارتر شده باعث ایجاد آشفتگی‌هایی در بازار می‌شود که گاه و بی گاه مردم را با سرگردانی به سمت صف‌های طولانی با طعم کرونا می‌کشاند.

* کارکنان فروشگاه در اولویت دریافت مرغ

یک شهروند ارومیه‌ای که بازنشسته است به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: در بک سال اخیر بنا بر هشدارها و گزارش‌های وزارت بهداشت نسبت به شیوع ویروس کرونا خود و خانواده‌ام تمام سعی خود را کرده‌ایم تا تمامی پروتکل‌ها را رعایت کنیم اما متأسفانه باوجود شرایط حساس کرونایی هرروز شاهد اخباری هستیم که ناخودآگاه همه مردم را به حضور در تجمعات سوق می‌دهد و نمونه بارز آن تشکیل صف‌های نان، روغن و مرغ است.

وی ادامه می‌دهد: از روزهای پایانی سال نیز خبر کمبود و یا گرانی مرغ آرامش را از مردم گرفت چندین بار برای تهیه مرغ به فروشگاه‌های زنجیره‌ای نزدیک محل زندگی‌مان مراجعه کردم که باوجوداینکه مرغ در این فروشگاه‌ها وجود داشت اعلام می‌کردند که مرغی جهت فروش ندارند و یا برای آشنایان و کارکنان خود فروشگاه هست و این موضوع برای روزهای متوالی در چندین فروشگاه تکرار شد.

این مرد ۶۰ ساله بیان می‌کند: البته این موضوع قبل از مرغ برای سایر اجناس مانند روغن نیز در این فروشگاه‌ها زمانی که اعلام شد روغن در بازار کمیاب است تکرار شده بود و باوجود روغن در فروشگاه و قفسه‌ها از دادن روغن به مشتریان ممانعت می‌کردند و اعتراض‌ها تأثیری در اوضاع نداشت.

وی همچنین گفت: عدم توزیع اجناس در برخی از فروشگاه‌ها به نابسامانی بازار دامن زده و به‌ناچار مردم را برخلاف میل باطنی برای تهیه مایحتاج خود به سمت حضور در صف‌های طولانی و چندین و چندساعته می‌کند.

*در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای چه می‌گذرد؟
یکی از مغازه‌داران ارومیه در خصوص نابسامانی توزیع اقلام اساسی می‌گوید: روبه روی مغازه من یک فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای قرار دارد که بارها به دلیل روبه‌رویی مغازه‌ام با این فروشگاه در جریان شارژ اجناس فروشگاه قرار می‌گیرم و چندین بار پیاده کردن بار مرغ برای فروشگاه را دیدم و بلافاصله برای خرید مرغ مراجعه کردم اما در کمال تعجب اعلام می‌شد که مرغی در فروشگاه وجود ندارد.

* مرغ کامل نداریم! قطعه‌بندی مرغ ترفند گران‌فروشی فروشگاه‌ها

این مغازه‌دار عنوان می‌کند: چندین بار علت عدم فروش مرغ علی‌رغم موجودی در فروشگاه را از کارکنان این فروشگاه جویا شدم که بیان کردند فروشگاه مرغ کامل را خرید می‌کند و پس از تقسیم مرغ و بسته‌بندی اقدام به فروش مرغ قطعه‌قطعه شده می‌کند که قیمت بیشتر و سود بیشتر برای فروشگاه دارد.

 

رسول جلیلی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به تولید مازاد نیاز استان اشاره می‌کند و می‌گوید: آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید گوشت مرغ در کشور محسوب می شود و با توجه تامین صد درصدی نهاده ها برای مرغداران و جوجه ریزی هایی که در بهمن و اسفند اتفاق افتاده هیچ کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف  نیز تولید شده است
وی با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان گفت: با وجود کشتار  مرغ مازاد بر نیاز استان، متاسفانه نظارت کافی بر روند توزیع مرغ در استان صورت نمی گیرد و این مسئله موجب سوء استفاده سود جویان شده است.

جلیلی، وجود دلالان و واسطه ها در عرضه مرغ در سطح بازار،  خروج  مرغ پر کن آماده طبخ از مبادی غیر قانونی و کشتارگاه ها، کشتار کن های روزمزدی و همچنین قطعه بندی مرغ را از مهمترین عوامل تاثیر گزار در بروز وضعیت فعلی عرضه این محصول در بازار عنوان کرد.

وی در ادامه خاظر نشان کرد: از ابتدا مشکل تامین مرغ در استان وجود نداشته و وجود دلالان و واسطه ها باعث ایجاد آشفتگی در بازار مرغ  و ایجاد صف های طولانی و سردرگمی مردم استان شده است.

در آذربایجان غربی و شهر ارومیه اوضاع نابسمان توزیع برخی از کالاها مانند روغن و مرغ به حدی پیش رفت که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و پای معاون وزیر صمت نیز برای بازدید به ارومیه کشیده شد و پیش از آن فرماندار و استاندار آذربایجان غربی طی بازدیدهای سرزده از نزدیک جهت بررسی مشکلات و علت این نابسمانی قرار گرفته بودند و طی گزارش استاندار به وزارت صمت معاون وزیر برای بررسی اوضاع به ارومیه آمد.

*وعده‌هایی که عملیاتی نشد
درحالی‌که به نظر می‌رسید با وعده‌های مسئولان مربوطه بازار به‌زودی روی ثبات به خود ببیند و مردم دیگر نگران تأمین مرغ با نرخ مصوب نباشند اما مشاهدات میدانی جام جم آنلاین و خبرها حاکی از آن بود که نه‌تنها بازار مرغ به ثبات نرسید بلکه برخی از خرده‌فروشی‌ها یا مرغ کیلویی باقیمت مصوب نداشتند یا باقیمت‌های بالاتر، مرغ را عرضه می‌کردند یا اینکه با قطعه‌بندی کردن آن اقدام به فروش مرغ باقیمت‌های مختلف می‌کردند.

آنچه مسلم است اگر این روند در بازار ادامه یابد و مسئولان برای این مشکل چاره‌اندیشی نکنند ممکن است در کنار آشفتگی بازار، مشکلات معیشتی مردم و به خطر افتادن جان و سلامت مردم در شرایط کرونایی کنونی نیز به مسئله جدی و نگران‌کننده تبدیل شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -