شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » معضل چرای گوسفندان در فضای شهری ارومیه/شهروندان از وضعیت موجود گلایه دارند

این روزها فضاهای سبز در ارومیه محل نگهداری و چرای گوسفندان شده و بر اساس پیام‌های واصله از سوی مردم، این حیوانات به راحتی در محلات مختلف به گشت و گذار می‌پردازند و کسی هم نیست تا این وضعیت را مدیریت و ساماندهی کند.

علاوه بر چرای گوسفندان در داخل شهر و معابر عمومی، حضور احشام در محلات مختلف نظیر ابتدای مسیر گلمان که هم ورودی شهر به حساب می‌رود و هم روزانه محل رفت و آمد هزاران نفر از مردمی است که در روستاها و مساکن مهر سکونت دارند، به عنوان یک معضل بزرگ، موجب نارضایتی مردم شده و بیم آن می‌رود که انتقال بیماری‌های ناشی از دام، سلامت شهروندان را تهدید ‌کند.

از سوی دیگر با گرم شدن هوا، بوی مشمئزکننده فضولات دام‌ها، شهروندان را آزار می‌دهد و حشرات زیادی را به محل‌های نگهداری احشام می‌کشاند.

خیابان مرحوم حسنی به عنوان محل تردد بیماران و مرکز تجمع ساختمان پزشکان در ارومیه هم این روزها وضعیت مناسبی ندارد و مراجعان این خیابان که از مناطق مختلف استان هستند، هرروزه شاهد چرای گوسفندان در کنار ساختمان پزشکان می‌شوند.

حبیب یکی از آن دسته افرادی است که اقدام به نگهداری گوسفند در ابتدای جاده گلمان کرده و ادعا می‌‌کند که میدان دواب ارومیه ساماندهی نشده و فضای کافی برای نگهداری احشام وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: نبود فضای کافی در میدان دواب و بالا رفتن قیمت علوفه باعث شده که بیشتر اوقات از فضاهای سبز سطح شهری استفاده و این محل را برای نگهداری حیوانات انتخاب کنیم.

حبیب عنوان کرد: شهروندان چندین بار به این وضعیت اعتراض کرده‌ و مسئولان مربوطه نیز هشدار داده‌اند که همان روز مجبور به جمع‌آوری گوسفندان از آن محل شدیم اما چند روز بعد که آب از آسیاب افتاد بار دیگر ابتدای جاده گلمان را برای نگهداری حیوانات برگزیدیم.

محمد یکی از شهروندان ارومیه‌ای، در این زمینه گفت: کسانی که اقدام به نگهداری دام می‌کنند، توجه ندارند که حقوق دیگر ساکنین محله را فدای خواسته‌های خود کرده و بوی تعفن ناشی از نگهداری دام و دیگر حیوانات سبب اختلال در روند عادی زندگی مردم شده است.

وی عنوان کرد: کسی نیست این گوسفندان را ساماندهی کند و حتما باید مردم هر روز شاهد این وضع اسفناک باشند، متاسفانه مسئولان توانایی ساماندهی این معضل را ندارند. مردم گلایه خود را چگونه به گوش متولیان برسانند.

در این راستا، مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار تسنیم، بیان کرد: با توجه به نیاز اساسی منطقه و درخواست‌های دامداران، میدان دواب ارومیه ساماندهی می‌شود.

مصطفی میلانی با بیان اینکه میدان دواب به مساحت ۴ هکتار از ظرفیت ۹ هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین و سبک برخوردار است، اظهار کرد: عملیات اجرایی ساماندهی میدان دواب با تعویض تابلوهای راهنمای داخل و خارج مجموعه، ایجاد انبارهای علوفه، ایجاد پارکینگ،  استقرار نیروی انسانی برای کشتار دام، تجهیز سرویس بهداشتی و استقرار دامپزشک در محل میدان انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ارومیه هم در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: مسئولیت حفظ بوستان‌ها در داخل شهر ها برعهده شهرداری  بوده و در خارج شهرها و مراتع مدیریت چرای دام بر عهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

امیر سعید بیان کرد: زمان آغاز چرای دام از ۱۵ اردیبهشت ماه به بعد شروع شده و دامداران باید شرایط را رعایت کنند و اجازه ندهند که دام‌هایشان وارد مراتع و اراضی ملی شود، در صورت مشاهده چنین وضعیتی با متخلفین برخورد قانونی می‌شود‌

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -