شما اینجا هستید
اخبار ارومیه » کلینیک‌های زیبایی زیر‌زمینی ارومیه خطری برای سلامت مردان و زنان استان/ ممنوعیت تزریق ژل و بوتاکس در مراکز زیبایی

براساس آمار دریافتی از نظام پزشکی استان تعداد پزشکان زیبایی و پوست در آذربایجان غربی ۸۰ نفر است که حدود ۶۰ نفر از آنها در مرکز استان فعالیت می کنند ولی در مقابل این تعداد پزشک زیبایی ، حدود ۴۰۰ مرکز زیبایی زیر زمینی در ارومیه وجود دارد که بدون مجوز اقدام به انجام کارهای زیبایی پوست از قبیل تزریق ژل،بوتاکس و غیره می‌کنند.

فعالیت گسترده این همه مراکز زیر زمینی و غیر مجاز، آنها را به یک مولتی‌بیزینس یا فعالیت‌های اقتصادی چندگانه تبدیل کرده است. حالا آن‌ها علاوه بر خدمات زیبایی و گریم به امور دیگری هم می‌پردازند و گه‌گاه به فعالیت‌های تخصصی پزشکان پوست و مو نیز سرک می‌کشند.

ممنوعیت انجام خدمات پزشکی در سالن های زیبایی

رئیس اتحادیه آرایشگران ارومیه با اشاره به اینکه‌ انجام خدمات پزشکی در سالن‌های زیبایی ممنوع است و با این موضوع به شدت برخورد می‌شود گفت: در حال حاضر چهار تیم، متشکل از اتحادیه،بهداشت و درمان،تعزیرات و اماکن مرتب در سطح شهر بازرسی از واحدها را انجام می‌دهند و هر جا وسایل پزشکی تهاجمی در زمینه پوست دیده شود، به آرایشگاه اخطار داده می‌شود .زیرا بارها شنیده‌ایم و دیده‌ایم که استفاده از ژل و بوتاکس در این سالن ها، چه اتفاقات ناگواری برای بسیاری افراد رقم زده است.

زینب بهزاد، افزود: بازرسان اتحادیه با ناظران مرکز بهداشت همکاری های لازم را انجام می دهند و درصورتی‌که استفاده از چنین وسایلی در سالن‌ها مشاهده شود، برای جمع‌آوری اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر متخلفان این حوزه  بدون پروانه هستند، گفت: با توجه به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته به سالن های زیبایی دارای پروانه، سالن‌های مجوزدار به هیچ‌وجه این کار را انجام نمی‌دهند.

بهزاد راهکار پیشگیری از این تخلف را در بخش نخست اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: شهروندان باید آگاهی لازم را داشته باشند که برای انجام بسیاری از خدمات زیبایی که مربوط به حوزه پزشکی است نباید به سالن‌های زیبایی مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه آرایشگران ارومیه افزود: همچنین شهروندان  وقتی وارد یک سالن زیبایی می‌شوند حتماً پروانه و مجوز کسب آن را ببینند. این کار باعث می‌شود خیال مراجعه کننده راحت باشد که مکان از نظر انتظامی و بهداشتی بازدید شده، آرایشگر دارای کارت سلامت و بهداشت محیط است و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه اشخاصی که برای دریافت خدمات به سالن‌های زیرزمینی وارد می‌شوند، در واقع جان خود را به خطر می‌اندازند گفت: اتفاقات و تخلفات زیادی در این سالن‌های زیرزمینی رخ می‌دهد. اگرچه تلاش اتاق اصناف و اتحادیه برای شناسایی این موارد پنهانی ادامه دارد، اما مهم‌تر این است که مردم آگاه باشند که به چنین سالن‌هایی مراجعه نکنند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه ارومیه افزود: بسیاری از شاکیان سالن های زیبایی غیرمجاز وقتی به اتحادیه مراجعه می‌کنند و از آن‌ها می‌پرسیم که چرا به چنین جایی رفتید، می‌گویند نمی‌دانستیم که آرایشگر پروانه فعالیت ندارد و نباید به آن‌ها مراجعه کنیم.

وی افزود: بیشتر مردم از طریق تبلیغات فضای مجازی، وارد این‌گونه  سالن ها می‌شوند و اطلاع‌رسانی و جذب مشتری در این سالن‌ها نیز فقط از طریق فضای مجازی انجام می‌شود؛ به همین دلیل است که مشتری با دیدن چند عکس و به تصور اینکه بهترین سالن را برای دریافت خدمات پیدا کرده است به محل مراجعه می‌کند؛ در صورتی که پس از مراجعه، می‌بیند اصلاً چنین چیزی نیست.

پیمان صانعی پزشک متخصص پوست و مو و زیبایی نیز با اشاره به افزایش سالن های زیبایی و عدم نظارت کافی و وجود خلأ قانونی در مقابله با فعالیت این‌گونه سالن ها به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه افرادی از طیف های مختلف جامعه و صرفا با گذراندن یک دوره ساده زیبایی پا در جای پای پزشکان و متخصصان این حوزه گذاشته و سبب ایجاد صدمات جبران ناپذیری برای بیمار می شوند.

وی افزود: برخی از این عوارض‌ها بعد مدت طولانی نشانه‌هایی بروز داده و بیماری هایی جدی برای فرد به همراه می آورد.

صانعی ادامه داد: افراد غیر مجاز با تجهیزات و دستگاه‌های نامناسب و آسیب زایی که دارند در کنار پارامترهایی نظیر ،عدم سواد کافی، مواد نامرغوب، سبب بروز مشکلاتی حاد در مراجعه کنندگان می‌شوند که این عوارض سالیان درازی همراه بیمار می ماند.

سید جبار طباطبایی یکی دیگر از پزشکان زیبایی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا نیز به  لیزر موهای زائد بدن در برخی مراکز زیبایی و  توسط برخی افراد غیر متخصص اشاره کرد  و افزود: ابزارهای نامرغوب، ناآشنایی با دستگاه ها آن هم توسط افراد بی تجربه و بدون مهارت به  برخی بیماری های پوستی شدید دامن می زند.

وی با بیان اینکه  تمام تزریقات باید در حضور پزشک صورت گیرد گفت: تزریق هر گونه آمپول اعم از ژل و بوتاکس در مراکز زیبایی ممنوع بوده و صرفا از اختیارات پزشکان  زیبایی است.

وی تعداد پزشکان  زیبایی در  ارومیه را ۶۰ نفر اعلام کرد و گفت: تمامی فعالیت این پزشکان  تحت نظارت جدی وزارت بهداشت، علوم پزشکی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -